تاریخ انتشار :دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۰
۰
plusresetminus
بارونی گفت:در حال حاضر قلیان در هیچ مرکز و فروشگاهی و رستورانی به صورت مستقیم عرضه نمی شود  و مردم استان در صورت مشاهده عرضه قلیان در جاهای ممنوعه موارد را از طریق سامانه 190 گزارش کنند تاقبح  عرضه این موارد شکسته نشود.
مردم تخلفات از قوانین کنترل دخانیات را به 190 اعلام کنند/ مصرف قلیان در کرمان ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است
به گزارش راه آرمان؛ ظهر امروز محسن بارونی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در نشست خبری به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات گفت: شعار امسال هفته ملی بدون دخانیات سلامتی را اولویت اول جامعه بشری است 

وی اشاره به اینکه رسانه ها در گسترش اطلاع رسانی مضرات مصرف دخانیات بسیار نقش مهمی دارند توضیح داد: مقابله با دخانیات نباید فقط در این هفته باشد بلکه باید در سراسر سال باید به موضوع مضرات مصرف مواد مخدر پرداخت تا افراد آگاهی بیشتری داشته باشند.

بارونی افزود:در حال حاضر قلیان در هیچ مرکز و فروشگاهی و رستورانی به صورت مستقیم عرضه نمی شود  و مردم استان در صورت مشاهده عرضه قلیان در جاهای ممنوعه موارد را از طریق سامانه 190 گزارش کنند تاقبح  عرضه این موارد شکسته نشود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: ما در استان کرمان  کلنیک ترک سیگار را درایم که خوشبختانه با استقبال خوبی هم روبه رو شدیم، این کلینیک به صورت تخصصی به موضوع ترک سیگار می پردازد و تاکنون حدود 250 مورد مراجعه داشته که در حال ترک سیگار هستند. 

وی با اشاره به این موضوع که  سالانه علت مرگ حدود 60 هزار مرگ در کشور، مصرف دخانیات است ادامه داد: و در استان کرمان سالانه 4 تا 4500 نفر مرگ و میر را به دلیل مصرف دخانیات اعلام شده است.

بارونی افزود: متاسفانه سالانه 40 هزار میلیارد تومان در کشور صرف هزینه بهداشت و درمان مصرف کنندگان مواد مخدر می شود. 

وی با اشاره به این موضوع که صنایع دخانی به تبلیغات غیرمستقیم روی آورده اند افزود:در فیلم های کارتن و انیمیشن ها برای کودکان و جوانان ما افراد شاخص فیلم را نشان می دهند که در حال سیگار کشیدن است و سوپرمارکت ها تبلیغات خود را راحت در معرض دید مشتری های کم سن و سال با زرق و برق ها می گذارد.

بارونی مصرف قلیان را خطرناک تر از سایر مواد مخدر دانست و عنوان کرد: علت مستقیم 19 درصد مرگ های روزانه کشور را مربوط به مصرف قلیان و سیگار اعلام شده است و  متاسفانه سن مصرف دخانیات در استان از  24 الی 26 سالگی به زیر 18  کاهش پیدا کرد است که زنگ خطری برای همه مسئولین و مردم است.

وی در پایان اظهار داشت: امیدوارم با کمک رسانه و آگاهی دوچندان  مردم در رابطه با مضرات مصرف دخانیات  و مطالبه گری و اجرای محکم قوانین در استان در این موضوع روز به روز شاهد کاهش مصرف دخانیات خصوصا در بین جوانان و بانوان استانمان باشیم.

انتهای پیام/ط https://armanekerman.ir/vdceof8zpjh8wwi.b9bj.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین