تاریخ انتشار :شنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۵۵
۰
plusresetminus
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: معنویت، تاثیرگذاری و بصیرت افزایی تعزیه برای نسل جوان، نوجوانان و دانش آموزان ما بسیار ارزشمند است.
برگزاری سوگواره ملی تعزیه ده زیار کار بسیار با ارزشی است
به گزارش راه آرمان؛ رضا رضایی در حاشیه برگزاری نهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار در جمع خبرنگاران با بیان اینکه "تعزیه" هنر ایرانی اسلامی ما است که ریشه در حوادث عاشورا، مکتب امام حسین (ع)، مصائب اهل‌بیت و مذهب تشیع دارد اظهار داشت: تعزیه آیینی است که هنر تئاتر را در کشور و جامعه ما در طول سال‌های گذشته زنده نگه داشته است. 

وی با بیان اینکه آیین تعزیه خوانی باعث رونق هنر تئاتر با کمک گرفتن از مکتب عاشورا در کشور ما شد گفت: در قالب این هنر درس‌ها و پیام‌های نهضت اباعبدالله (ع) سینه به سینه نقل شده و فرهنگ ایثار و شهادت منتقل شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه در سوگواره ملی تعزیه ده زیار شاهد صحنه‌هایی ناب و تاثیرگدار از این آیین سنتی بودیم بیان کرد: در جریان اجرای این تعزیه‌ها شاهد بودم که قشر عظیمی از مخاطبان این مجالس قشر جوان، نوجونان و دانش آموزانی هستند که ساعت‌ها پای این مراسم نشسته بودند.
وی به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از ابزار هنر برای انتقال مفاهیم ارزشی و انقلابی اشاره کرد و گفت: نسل جوانان ما وقتی در جریان اجرای مجالس تعزیه مسائل مربوط به قیام امام حسین (ع) و نهضت عاشورا را می‌بینند، پیام‌ها و درس‌های عبرت آموز این حادثه عظیم خیلی بهتر در عمق وجود آنها نشسته و ماندگاری بهتر و بیشتری در ذهن آنها دارد. 

رضایی با بیان اینکه حضرت آقا بر اجرای سنتی مراسم عزاداری تاکید فراوانی دارند افزود: معنویت، تاثیرگذاری و بصیرت افزایی این مراسم به ویژه برای نسل جوان، نوجوانان و دانش آموزان ما بسیار ارزشمند است. 

وی با اشاره به گوشه‌ای از مجلس تعزیه شهادت حضرت مسلم (ع) و تنهایی ابن عقیل در کوچه‌های کوفه گفت: در حالی که افراد زیادی پشت سر حضرت مسلم (ع) نماز خواندند اما پس از نماز، نائب امام خود را تنها گذاشتند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه این واقعه تلخ بی‌بصیرتی مردم آن زمان را نشان می‌دهد ادامه داد: این صحنه‌های جانسوز در جریان تعزیه بسیار زیبا به تصویر کشیده شد و من از اجرای آن خیلی لذت بردم.

وی با تقدیر از مردم روستای ده زیار و بانیان برگزاری سوگواره ملی تعزیه ده زیار گفت: از برگزارکنندگان این مراسم معنوی و ارزشمند که این زمینه را فراهم کردند تا مفاهیم ارزشمند و مختلف قیام امام حسین (ع) به این زیبایی منتقل شود تشکر می‌کنم.

رضایی با بیان اینکه وقایع درس آموز حادثه عاشورا را اگر بارها و بارها بنویسم، در ارتباط با آن صحبت کرده و سخنرانی کنیم به اندازه یک مجلس تعزیه در ذهن بچه‌های ما ماندگاری ندارد تصریح کرد: زمانی که این وقایع در قالب هنر تعزیه به نمایش در می‌آید و این مفاهیم در بستر تعزیه شکل می‌گیرد، مانگاری آن در ذهن جوانان، نوجونان و دانش آموزان ما بیشتر و ماندگارتر می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه برگزاری سوگواره ملی تعزیه ده زیار کار بسیار با ارزشی است گفت: امیدوارم که در سال‌های آینده این آیین سنتی مذهبی ادامه یافته و همان طور با نفس گرم هنرمندان تعزیه خوان و ذاکران اهل‌بیت (ع) تا کنون ماندگار شده، استمرار و ماندگاری بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام/ط https://armanekerman.ir/vdcaw0n6o49nuy1.k5k4.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین