کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نهمین سوگواره ملی تعزیه ده زیار به کار خود پایان داد

15 خرداد 1401 ساعت 13:01

نهمین سوگواره ملی تعزیه ده زیار بعد از 12 شب اجرای گروه های تعزیه از سراسر کشور به کار خود پایان داد.


به گزارش راه آرمان "آخرین شب از نهمین سوگواره ملی تعزیه ده زیار با حضور حمید شمس‌الدینی مدیرکل امنیتی استانداری کرمان و جمع کثیری از عاشقان و ارادتمندان به آستان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و ذاکران تعزیه خوان از سراسر کشور برگزار شد.

ثارالله انکوتی دبیر اجرایی نهمین سوگواره ملی تعزیه ده زیار در شب پایانی این سوگواره با تجلیل از تمام دست‌اندرکاران و عوامل برگزاری سوگواره در دوره نهم اظهار داشت: به‌صورت ویژه از برادرانم در هیئت تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل(ع) و مردم روستای ده زیار تشکر می‌کنم که حدود دو ماه است برای زیباسازی و فضاسازی روستا برای میزبانی شایسته از مردم از اقصی نقاط کشور تلاش کرده و زحمات زیادی را متحمل شدند.

وی با بیان اینکه در نهمین سوگواره ملی تعزیه ده زیار بیش از 100 ذاکر تعزیه خوان از استان‌های کرمان، تهران، قم، قزوین، اصفهان و سمنان حضور داشتند، افزود: در این مدت مجالس تعزیه شهادت حضرت علی اکبر(ع)، عباس(ع)، طفلان مسلم(ع)، بازار شام و شهادت حضرت رقیه(س)، مسلم بن عقیل(ع)، حربن یزید ریاحی نسب و مجلس تعزیه عاشورا شبیه خوانی شد.

انکوتی با اشاره به اینکه ذاکران تعزیه خوانی که از استان‌های دیگر مهمان این سوگواره بودند، به زیارت مرقد مطهر سیدالشهدای جبهه مقاومت شهید سپهبد قاسم سلیمانی نیز رفته و در آنجا هم عرض ارادتی به آستان اهل‌بیت(ع) و شهدای مدفون در گلزار شهدای کرمان داشتند افزود: در این دوره درخواستهای زیادی از گروه‌های تعزیه سراسر کشور وجود داشت تا به بهانه حضور در سوگواره ملی تعزیه ده زیار به زیارت حاج قاسم نیز بروند اما به دلیل کمبود امکانات و زیرساخت‌ها امکان حضور همه این گروه‌ها نبود و از همین فرصت از همه آنها عذرخواهی می‌کنم.

وی با اشاره به حضور آقای فداکار استاندار کرمان، حجت‌الاسلام حمیدی رئیس کل دادگستری استان، آقایان پورابراهیمی و زاهدی نمایندگان مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان استانی در نهمین سوگواره ملی تعزیه ده زیار و تماشای اجراهای تعزیه، خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولان استان کمک کنند تا این مراسم آیینی در سال‌های آینده بهتر برگزار شود و بتوانیم میزبانی بهتری از مردمی داشته باشیم که از اقصی نقاط کشور به استان کرمان و روستای ده زیار می‌آیند.

دبیر اجرایی نهمین سوگواره ملی تعزیه ده زیار با بیان اینکه جا دارد اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان برای سال‌های آینده برنامه‌ریزی برای حضور گردشگران خارجی در استان و روستای ده زیار برای تماشای اجراهای تعزیه را داشته باشد تصریح کرد: تعزیه تنها هنر دینی جهان اسلام است و این ظرفیت وجود دارد که در این رویداد ملی که سطح کیفی اجرای تعزیه‌ها آن نیز بسیار خوب است را برای گردشگران خارجی نیز به نمایش بگذاریم.

وی با تجلیل از همکاری استانداری کرمان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری استان کرمان در برگزاری این دوره از سوگواره افزود: آیین سنتی مذهبی تعزیه خوانی هنر انتقال مفاهیم عاشورا به بهترین وجه ممکن بوده و ترویج مکتب ایثار و شهادت، ترویج نماز، احترام به والدین، درس شجاعت و وفاداری و ولایتمداری و ظلم ستیزی است.

انکوتی به کمبود زیرساخت‌های لازم در روستای ده زیار برای برگزاری سوگواره ملی تعزیه ده زیار اشاره کرد و گفت: هر ساله تعداد تماشاگران این هنر آیینی مذهبی و حضور مردم از اقصی نقاط کشور در روستای ده زیار در مدت برگزاری سوگواره بیشتر می‌شود که جا دارد مسئولان استان در ارتقای زیرساخت‌های ده زیار از جمله مسیر دسترسی به روستا و بهسازی فضای مراسم تعزیه خوانی و احداث یک مکان تخصصی تعزیه در روستا کمک کنند.

وی اهدای 13 هزار و 500 سی سی خون توسط شرکت کنندگان مراسم تعزیه به بیماران نیازمند را از برکات سوگواره ملی تعزیه در دوره نهم عنوان کرد و اظهار داشت: در این دوره خیمه عزای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به ابعاد 12 در 12 متر تهیه و در محل برگزاری سوگواره نصب شد که فضای بسیار معنوی را ایجاد کرده است.

انکوتی با بیان اینکه در مدت برگزاری سوگواره کاروان پیاده روی حرم تا حرم عنبرآباد که مسیر شهر عنبرآباد تا مشهد مقدس را پیاده طی می‌کنند نیز در روستا و محل برگزاری مراسم سوگواره اسکان داده و پذیرایی شدند گفت: ختم هر شب 14 هزار صلوات به نیابت از شهدای ده زیار و شهید حاج قاسم سلیمانی توسط شرکت کنندگان در سوگواره از دیگر برنامه‌های فرهنگی بود.

وی با بیان اینکه هزینه‌های برگزاری این سوگواره به‌صورت مردمی تامین می‌شود و اعضای هیئت تعزیه خوانی برای برگزاری این سوگواره مقروض هستند، تصریح کرد: جا دارد برای برگزاری این رویداد ملی مذهبی در استان ردیف بودجه‌ای اختصاص داده شود  تا در سال‌های آینده شاهد برگزاری باشکوه‌تر این مراسم در سطح کشور باشیم.

گفتنی است آخرین شب از نهمین سوگواره ملی تعزیه ده زیار با اجرای مجلس تعزیه عاشورا توسط اساتید تعزیه ایران و ذاکران تعزیه خوان استان کرمان همراه بود.

سوگواره ملی تعزیه ده زیار هر ساله به مناسبت ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) در روستای ده زیار برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ط


کد مطلب: 127416

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/127416/نهمین-سوگواره-ملی-تعزیه-ده-زیار-کار-خود-پایان

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir