کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیر پایگاه جهانی قنات اکبرآباد و قاسم‌آباد بروات:

بانک اطلاعات مقنیان قنات در بم تهیه شد

25 خرداد 1401 ساعت 11:44

منیره ستارزاده با اشاره به تهیه بانک اطلاعات مقنیان شهرستان بم گفت: ۶۰ سَر مُقنی و تعدادی مقنی دائم و موقت در این شهرستان مشغول به فعالیت هستند.


به گزارش راه آرمان؛ منیره ستارزاده با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه مقنیان شهرستان بم گفت: هدف از تشکیل این کارگروه آسیب‌شناسی قنات‌ها، تعامل و تبادل نظر بین مقنیان، مشاوره در خصوص راهکارهای حفاظتی و همچنین بررسی مشکلات مقنیان بویژه بیمه و تهدیدهای جانی آنان است.

وی تاکید کرد: باید تجربیات مقنیان پیشکسوت در اختیار نسل جدید مقنی‌ها قرار گیرد و آموزش‌های لازم به آنان داده شود.

مدیر پایگاه جهانی قنات اکبرآباد و قاسم‌آباد اظهارداشت: کلاس‌های آموزشی ویژه مقنیان با همکاری هلال‌احمر از سال قبل آغاز شده است و امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: هنرجویان پس از گذراندن دوره‌ آموزش‌های‌ تئوری، آموزش‌های عملی را نیز توسط مقنیان پیشکسوت فرامی گیرند و در پایان با شرکت در آزمون و کسب نمره مطلوب، کارت عضویت خود را از هلال احمر دریافت می‌کنند.

ستار زاده گفت: مقنیان دارای کارت عضویت برای انجام کار مقنی‌گری زیرپوشش بیمه‌ نیز قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: همچنین بزودی مستند «چگونگی کار در قنات» آماده می‌شود و در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

مدیر پایگاه جهانی قنات اکبرآباد و قاسم‌آباد ترویج حرفه مقنی‌گری و سنت قنات‌داری را از اولویت‌های پایگاه جهانی قنات اکبرآباد و قاسم‌آباد ذکر کرد و اظهارداشت: ویژه‌ برنامه‌ای هر ۶ ماه یکبار با حضور علاقه‌مندان و مقنیان پیشکسوت انجام می‌شود که هدف از انجام این برنامه انتقال تجربیات گذشتگان حوزه قنات به نسل‌ جدید مقنیان است.

ستارزاده تاکید کرد: درصدد هستیم با برگزاری همایش‌های ویژه قنات و دعوت از مقنیان، دیدگاه عموم مردم را نسبت به مقنی‌گری تغییر دهیم و واقعیات این حرفه را به آنان یادآوری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از تمامی مقنیان باتجربه شهرستان بم دعوت می‌شود برای حضور در کارگروه مقنیان این شهرستان نام‌نویسی کنند.

انتهای پیام/م
 


کد مطلب: 127610

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/127610/بانک-اطلاعات-مقنیان-قنات-بم-تهیه

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir