تاریخ انتشار :جمعه ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۶:۱۹
۰
plusresetminus
میرزایی با بیان اینکه خشکسالی های پی درپی و چرای بیش از حد دام باعث افزایش بی رویه روند بیابان زایی شده است افزود: در راستای احیا عرصه های بیابانی و مقابله با این بحران ، مشارکت مردم بویژه دامداران بسیار ضروری و با اهمیت است.
تثبیت شن های روان در بیش از ۵ هزار هکتار از عرصه های بیابانی زرند در سال های اخیر/ چرای بیش از حد دام باعث افزایش بی رویه بیابان زایی شده است
به گزارش راه آرمان، علی میرزایی رئیس اداره منابع طبیعی، آبخیزداری شهرستان زرند با اعلام این خبر افزود: خوشبختانه در چند سال اخیر یک هزارو ۵۸۷ هکتار عملیات نهال کاری از گونه تاغ و قره داغ با سرمایه گذاری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال بمنظور مقابله با بیابان زایی و تثبیت شنهای روان در بخش یزدان آباد شهرستان زرند اجرا شده است که از این مقدار ۵۰۰ هکتار آن با مشارکت شرکت فولاد زرند ایرانیان و مابقی از محل اعتبارات ملی و استانی اجرا شده است.
 
وی تصریح کرد: علاوه بر آن ۵ هزار هکتار از اراضی بیابانی با هزینه ۲۶ میلیارد ریال در مناطق چاه غلامعلی ، سنگ و شهرک طالقانی ، از طریق اجرای پروژه مدیریت روان اب و کنترل هرز آب انجام شده است.
 
 
رئیس اداره منابع طبیعی ادامه داد: همچنین قریب ۵ هزار ۵۰۰ هکتار از عرصه های بیابانی شهرستان بمنظور تثبیت شن های روان ، عملیات بیابان زدایی، و ایجاد تاغزارهای دست کاشت در مناطق جلال آباد، علی آباد سفلی ، و یزدان آباد انجام شده است.
 
میرزایی با بیان اینکه خشکسالی های پی درپی و چرای بیش از حد دام باعث افزایش بی رویه روند بیابان زایی شده است افزود: در راستای احیا عرصه های بیابانی و مقابله با این بحران ، مشارکت مردم بویژه دامداران بسیار ضروری و با اهمیت است.
 
 
وی همچنین خواستار تعامل و همکاری بیشتر مردم و مسئولین در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های بیابانزدایی در این شهرستان شد و ادامه داد: اجرای طرح‌های بیابان زدایی با مشارکت مردم بویژه دامداران امکان پذیر بوده ضمن اینکه حفاظت و قرق عرصه‌های طبیعی نقش موثری در حفظ و احیا پوشش گیاهی و جلوگیری از بیابان زایی دارد.
 
رئیس منابع طبیعی زرند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر اقدامات مشارکتی مدیریت مناطق بیابانی با بهره‌گیری از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش غیر دولتی و نقش‌آفرینی جوامع محلی در ۱۰۰ هزار هکتار در حال اجرا هست این طرح با اعتبار ۱۶ میلیارد ریال و با مشارکت شرکت فولاد زرند ایرانیان در شهرستان زرند در حال اجرا است علاوه بر این با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال عملیات آبیاری و مراقبت در سطح ۳۹۲ هکتار در دست اجرا هست.
 
 
وی یاد اور شد: برای تکمیل عملیات بیابان زایی با نهال کاری گونه تاغ در سطح ۲هزار هکتار عرصه های بیابانی بخش یزدان اباد نیاز به ۳۲۰ میلیارد ریال اعتبار می باشد.
 
لازم به ذکر است شهرستان زرند ۵۴۹ هزار هکتار مساحت دارد ۸۴ درصد آن یعتی ۴۶۰ هزار هکتار عرصه های طبیعی تشکیل می‌دهند و ۹۰ هزار هکتار از آن را عرصه های بیابانی به خود اختصاص دادند.
انتهای پیام/قنبرزهی
https://armanekerman.ir/vdceef8zfjh8wpi.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما