تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۲
۰
plusresetminus
چرخه تکراری دستگیری معتادان متجاهر و طی دوره درمان و رهاشدگی بعد از خروج از ترک کمپ اعتیاد و نبود مراقبت های بعدی منجر به گرفتاری مجدد افراد به دام اعتیاد می شود.
اشتغال بعد از ترک مهمترین عامل برگشت معتادان به زندگی عادی است/ تعدد کمپ های ماده ۱۶ و نبود کمپ ماده ۴۲ معضلی برای استان کرمان
به گزارش "راه آرمان" اواخر خردادماه گزارشی در این پایگاه خبری با عنوان «تفرجگاههایی که ناامن شده است/ جای خالی مسئولان و جولان اراذل و معتادان در سطح پارکهای شهر» منتشر شد؛ معضل همیشگی شهر کرمان که حضور معتادان متجاهر در سطح شهر و پارکها و حاشیه بزرگراه ها و مکان های عمومی است؛ به همین منظور دلایل ایجاد چنین رخدادی را از نظر رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر استان کرمان و همچنین سرپرست اداره کل بهزیستی استان بررسی کردیم.


سرهنگ علیرضا سوری رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمان در گفتکو با خبرنگار راه آرمان گفت : معتادان متجاهری که از سطح بوستان ها و سایر مکانهای عمومی شهر توسط نیروی انتظامی جمع آوری می شوند؛ با توجه به میزان موادمخدری که به همراه دارند نهایتا یک الی دو شب در بازداشتگاه می مانند سپس با پرداخت جریمه آزاد می شوند.

وی افزود: معتادی که دستگیر می شود در صورتی که تمایل داشته باشد به کمپ های ترک اعتیاد معرفی می شود و یک دوره 21 الی 40 روزه را برای ترک می گذراند؛ اما معضل اصلی بعد از برگشتن این افراد به جامعه است که اگر مراقبت های لازم به عمل نیاید؛ زمان و هزینه صرف شده برای ترک دادن فرد به هدر می رود.

سوری با بیان اینکه پرسه درمان افراد به کمپ ها کامل نیست گفت:  افرادی که وارد کمپ ها می شوند بعد از پاکسازی در جامعه رها می شوند  و چون چاره اندیشی برای آزادی بعد این افراد از کمپ ها نشده است این افراد دوباره به بستر جامعه باز می گردند و به دلیل ترد شدن و حتی رفتار خانواده به همان بستر قبلی اعتیاد باز می گردند،پس لازم  و ضروری است  که دستگاه های مربوطه  فکر اساسی برای این بیماران داشته باشند.
 


سوری با بیان اینکه به زودی کمپ کبوتر خان راه اندازی شود  تا بخشی از مشکلات ما حل شود ادامه داد: اما  باز هم باید به این مورد تاکید کرد که وابستگی روحی و روانی فرد بعد از آزادی از کمپ ها وجود دارد به همین دلیل  به مسیر قبلی خود  باز می گردد، این مورد نیاز به کار بیشتر دارد تا بیماران  بعد از خروج از کمپ دیگر نیاز به مواد پیدا نکنند اگر به این صورت پیش رود ما درگیر یه چرخه باطل دستگیری و رهاشدن آنها نباشیم.

وی تصریح کرد: افراد رها شده از کمپ های ترک اعتیاد باید توسط دستگاه های مربوطه حمایت شوند تا بتوان از این افراد به صورت نیروی کار استفاده کرد و به عنوان یک فرد فعال در جامعه حضور داشته باشند،اما متاسفانه چرخه دستگیری و نگهداری و مراقبت های بعد از ترک و ادامه زندگی عادی این افراد تکمیل نمی شود.

وی گفت:  ما برای جمع آموری معتادین مشکلی نداریم و در کمترین زمان می توانیم این کار اانجام دهیم، مامورین در میدان مشتاق مامورین راهنمایی رانندگی هستند اما تلاشمان را بر این است که مامورین را در جاهای که معتادین جهره جامعه را بد کردند را افزایش دهیم که مشکل بر طرف شود .


رئیس مواد مخدر استان کرمان  تصریح کرد: برای روند این کارها باید برای آینده از همین لحظه برنامه ریزی دقیق را انجام داد و باورود به مدارس دخترانه و پسرانه و برگزاری کلاس های آموزشی مفید برای خانواده ها  آن ها را در معرض آموزش درست بگذاریم،تا راه درست  به فرزندانشان نشان دهند و از خطرات آگاه شوند.

وی بابیان اینکه خانواده ها باید اگاهی لازم را داشته باشند تا اگر فرزندانشان دچار اعتیاد شد نوع برخورد را بدانند و راه های برخورد در مواقع حساس را داشته باشند،متاسفانه خانواده ها پایه ترین اطلاعات را برای حفظ و نگهداری فرزندان خود در این راه را ندارند و اگر هم دچار اعتیاد شوند نمیدانند باید چه کاریرا انجام دهند.

سرهنگ سوری در پایان افزود: ای کاش می شد پرسه درمان کامل شود و سالی 100 نفر از معتادین کم شود و به بستر جامعه به عنوان فرد فعال برگردد،اما میزان میزان کم شدن این افراد زیاد نیست،خانواده ها نقش خییلی مهمی برای اینکه فرد دوباره سمت اعتیاد نرود دارند.


در ادامه علیرضا وحید زاده سرپرست اداره کل بهزیستی استان کرمان در گفتگو با راه آرمان گفت: ما کمپ های ماده 16 را داریم که ترک اجباری برای افراد معرفی شده را در نظر می گیریم.

وی با بیان اینکه بهزیستی کارهای درمان و مشاوره این افراد را بر عهده دارد و توان اینکه بتواند به موضوعات دیگر بپردازد را ندارد افزود:دستگاه های ذی ربط در رابطه با این موضوع باید پای کار بیایند و برای بعد از آزاد شدن بیماران برنامه ریزی مدونی داشته باشند.

 وحید زاده توضیح داد: بعد از جمع آوری افراد معتاد توسط نیروهای انتظامی و ارجاع افراد به کمپ ها، از زمان دستگیری تا پایان دوره مسئولیت این افراد بر عهده بهزیستی است.

 وی با اشاره به این که همه افراد  معتاد متجاهر نیستند عنوان کرد: فرد متجاهر تعریف دستور العملی خودش را دارد کسی که که در ملا عام مواد مخدر را  مصرف می کند متجاهر می شود، متجاهر کسی است که آخر خط است، کسی که در ملاعام هر کاری را انجام می دهد پس وقتی در مورد یک فرد متجاهر صحبت می کنیم  روند بازگشت به زندگی اجتماعی این فرد اصلا کار ساده ای نیست حتی اگر خود فرد هم بخواهد جامعه این افراد را به راحتی قبول نمی کند.

مدیر کل بهزیستی استان کرمان تصریح کرد: حتی اگر افراد کارتن خواب و معتاد در سطح استان ما هزار نفر باشند ما می توانیم در طول سال  با ارزیابی و پشتیبانی درست به سطح جامعه به عنوان افراد معمولی آن ها را بازگردانیم.

وی با اشاره به اینکه ما تنها استانی هستیم که  4 کمپ ماده 16 داریم، حتی پایتخت دو کمپ ماده 16 دارد.

پاسکاری دستگاه ها به جای تکمیل درمان و بازگشت به زندگی معتادان متجاهر

وحید زاده با تاکید بر اینکه باید بر انجام وظایف قانونی تمام دستگاهها در این مسیر نظارت تخصصی صورت گیرد؛ تصریح کرد: شاهد آن هستیم که دستگاه ها توپ رابه زمین یکدیگر می اندازند و حجم کاری خود را نمی پذیرند و از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند.

وی اذعان کرد: شاهد آن هستیم خیلی از این افراد معتاد دارای مهارت بودند و در گذشته مشغول به کار بودند و این افراد از طرف خانواده طرد شدند و باید بدانیم روند بازگشت این افراد به جامعه زمان بر است، زمانی در مورد یک فرد متجاهر صحبت می شود خیلی باید با دقت و کارشناسی صحبت شود بسیار کار فرسایشی و زمان بر است با توزیع پول و منابع مالی هم این کار جلو نمی رود.


وحید زاده گفت: چندین بار دستگاه های متعددی جلو آمدند برای انجام کار اما فقط  در حرف بود و در عمل متاسفانه کاری انجام نشده است.

وی با بیان مثالی که  ما معتادی داشتیم که 5 بار در کمپ ماده 16 حضور داشته در صورتی که از لحاظ قانونی فقط دوبار می تواند به کمپ ماده 16 مراجعه شود ادامه داد: فرد معتاد بر اساس قانون اگر بار سوم خطا کرد باید کمپ ماده 42 برود،اما ما متاسفانه در استان کرمان اصلا کمپ ماده 42 نداریم و با مراجعه های مکرر هزینه های بسیاری بر جامعه متحمل می کند.


وحید زاده در پایان اظهار کرد: در روند پیش بردن این کار زنجیره کامل نیست، اگر زنجیره  دستگاه ها کامل بود با احداث کمپ ماده 42  که یک مکان سخت است، افراد نگرانی داشتند اگربه نقطه اول برگردند وارد کمپ ماده 42  می شوند؛ بنابراین در این مباحث باید تخصصی به موضوع نگاه کرد و بحث کرد و افراد و دستگاه ها با قدرت و توان پای این کار باشند.

انتهای پیام/ط
https://armanekerman.ir/vdcizyazrt1arv2.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین