کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیر دیسپاچینگ و فوریت های برق شرکت توزیع برق شمال استان کرمان:

نصب بیش از ۱۱ هزار کنتور هوشمند در کرمان/ ۲۵ درصد بار مصرفی برق شمال استان مربوط به دستگاه های سرمایشی است

5 تير 1401 ساعت 11:22

 حسین علیزاده علیزاده به تعداد کنتورهای هوشمند نصب شده در واحد های صنعتی، کشاورزی و اداری اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۱ هزار کنتور هوشمند نصب شده است و در برنامه جدیدی که طراحی شده است به زودی برای مشترکین خانگی پر مصرف که بالای الگوی مصرف هستند این کنتورهای هوشمند نصب می شوند.


حسین علیزاده مدیر دیسپاچینگ و فوریت های برق شرکت توزیع برق شمال استان کرمان در گفتگو با "راه آرمان" در خصوص مدیریت هوشمند برق ادارات، واحد های صنعتی و  کشاورزی گفت: با شروع فصل گرما و افزایش مصرف بار مشترکین همه ساله شاهد یک افزایش بار ناشی از افزایش مصرف در شبکه برق هستیم.

۲۵ درصد بار مصرفی برق شمال استان مربوط به دستگاه های سرمایشی است

وی علت افزایش بار مصرفی را به مدار آمدن وسایل سرمایشی دانست و گفت: سیستم های سرمایشی در سطح شرکت توزیع شمال استان تقریبا ۲۵ درصد بار مصرفی کل شرکت را به خود اختصاص می دهند و سبب افزایش بار نسبت به ماه های سرد سال هستند.
 
مدیر دیسپاچینگ شرکت توزیع برق شمال کرمان ادامه داد: کولر های آبی و گازی در پیک تابستان یعنی از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور در مدار وارد می شوند و همه روزه ازساعت  ۱۱ ظهر تا ۱۸ بعد از ظهر و ۴ ساعت ابتدایی شب یعنی از زمان غروب آفتاب بیشترین فعالیت را دارند.
 
علیزاده تاکید کرد: با توجه به تغییرات دمایی که در کشور و جهان در حال رخ دادن است پیک مصرفی در سال های گذشته از شب به روز انتقال یافته است اگر پیک مصرف در روز کنترل شود، در شب هم مشکلی برای شبکه ایجاد نمی شود.
 
وی در خصوص مدیریت بار و مدیریت مصرف برق مشترکین صنعتی و کشاورزی گفت: با مشترکین کشاورزی و صنعتی، تفاهم نامه هایی منعقد شده است تا با شرکت توزیع همکاری کنند و در پیک مصرف، برق مورد نیاز خود را با تدابیری کاهش دهند.
 
مدیر دیسپاچینگ و فوریت های برق شرکت توزیع برق شمال کرمان افزود: در گذشته روند کنترل و صحت سنجی مصرف بار به صورت فیزیکی انجام می شد که عملا کار سخت و پر حجمی بود، بنابراین مرکز کنترل و پایش هوشمند را راه اندازی کردیم که در همین راستا  مراکزی که میزان برق مصرفی آنها بالای ۳۰ کیلو وات بود را به کنتورهای هوشمند مجهز کردیم که از راه دور کلیه مصارف این مشترکین به صورت لحظه ای و آنلاین مورد پایش و رصد قرار می گیرند و ما می توانیم این میزان مصرف را به صورت لحظه ای رصد و کنترل کنیم .
 
علیزاده اذعان کرد: بر اساس تفاهم نامه هایی که منعقد شده است اطلاعات واحد مورد تحلیل در نرم افزاری که به اسم نرم افزار« پایش» است، وارد شده ومورد بررسی قرار می گیرند.
 
وی تاکید کرد: پایش آنلاین  به صورت سراسری در کل کشور اجرایی شده است، در کل شرکت توانیر هم این نرم افزار به صورت مجتمع است و علاوه بر اینکه از تهران شرکت های توزیع مورد پایش هستند، از سوی وزارت خانه نیز کلیه شرکت های استانی مورد کنترل و پایش قرار می گیرند و در استان ها نی زمشترکین پر مصرف را که بعضا صنعتی، کشاورزی و اداری هستند از سوی شرکت های توزیع مورد بررسی و پایش قرار می دهیم.
 
مدیر دیسپاچینگ شرکت توزیع شرکت برق ادامه داد: پایش مشترکین توسط کنتورهای هوشمندی که در واحد تولیدی و خدماتی نصب شده است، صورت می گیرد که قابلیت قطع و وصل از راه دور هم دارند.
 
 علیزاده شکل پایش را بر اساس مصوبه هیات وزیران بر مشترکان برق نام برد و گفت: بر اساس تفاهم نامه ای که در سال جاری  مابین مشترکان برق با شرکت توزیع  بسته شد؛ سازمانها متعهد شدند کاهش مصرف برق از ۳۰ درصد در وقت اداری  و ۶۰ درصد در وقت غیر اداری را اجرایی کنند، چنانچه این اقدام انجام نشده بود با اخطار قبلی اقدام به قطع برق این ادارت از راه دور کرده ایم.
 
وی ادامه داد: خارج از طرح پایش ما کلید های قابل قطع از راه دور که توسط هوش مصنوعی هدایت می شوند را بر روی  فیلرهای کشاورزی و صنعتی نصب کرده ایم تا نسبت به وضعیت شبکه بتوانیم پیک تکلیفی که به استان ابلاغ شده است را رعایت کنیم و مشکلی برای پیک سراسری ایجاد نشود حتی می توانیم کلید های قابل قطع از راه دور خودکار را در مرکز پایش و کنترلی دیسپاچینگ کنترل کرده و اقدام به قطع و وصل برق کنیم.
 
نصب بیش از ۱۱ هزار کنتور هوشمند در واحدهای صنعتی، کشاورزی و اداری شمال استان

علیزاده  به تعداد کنتورهای هوشمند نصب شده در واحد های صنعتی، کشاورزی و اداری اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۱ هزار کنتور هوشمند نصب شده است و در برنامه جدیدی  که طراحی شده است به زودی برای مشترکین خانگی  پر مصرف که بالای الگوی مصرف هستند این کنتورهای هوشمند نصب می شوند تا بتوانیم در بخش خانگی و بعد تجاری هم در بحث مدیریت مصرف و رویت پذیری و کنترل پذیری این مشترکین، اقدامات ویژه ای برای گذر از پیک تابستان انجام دهیم.
 
مدیر دیسپاچینگ و فوریت های برق شرکت توزیع برق شمال ادامه داد: تا کنون بازدید های دوره ای نسبت به ادارات انجام شده است و ادارت پر مصرف شناخته شده و بیش از ۷ اداره ضمن دریافت اخطار قبلی، برق آنها قطع شده است.
 
 
وی با بیان اینکه ادارات پر مصرف که برق آنها قطع می شود باید اقدام به امضای تعهد کاهش مصرف برق در شرکت توزیع کنند تا برق آنها دوباره متصل شود، اظهار کرد: طبق روال تفاهم نامه ها و  بر اساس مصوبه هیات وزیران ادارات موظفند الگوی مصرف را رعایت کنند.
 
علیزاده تاکید کرد: تغییر ساعات کار ادارات کاهش برق در پیک بار برق مصرفی و حتی به پیک شرکت توزیع نیز کمک شایانی کرده است زیرا اوج پیک مصرفی  کشور درست در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه است که زمان  ادارات در حال اتمام است و سبب کاهش بسیار محسوسی در مصرف شبکه سراسری می شود و کمک بسیار خوبی است تا بتوانیم برق مطمئن و پایداری به مشترکین مصرف خانگی ارائه کنیم.

انتهای پیام/ طهماسبی


کد مطلب: 127820

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/127820/نصب-بیش-۱۱-هزار-کنتور-هوشمند-کرمان-۲۵-درصد-بار-مصرفی-برق-شمال-استان-مربوط-دستگاه-های-سرمایشی

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir