کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرعامل شرکت توزیع برق شمال استان کرمان:

لزوم رعایت الگوی مصرف برای جلوگیری از خاموشی ها در هفته جاری/ خاموشی تنها یک لامپ هم به کاهش بار شبکه کمک می کند

7 تير 1401 ساعت 12:57

محمد سلیمانی گفت:از امروز تا ۵ روز آینده زمان بسیار حساس و حیاتی را خواهیم داشت و از شهروندان جهت  کاهش مصرف برق تقاضا داریم، حتی یک لامپ خاموش به کاهش بار مصرف کمک شایان می کند زیرا کل کشور همزمان گرم می شود و این افزایش گرما سبب رشد مصرف برق می شود که تمام تلاش ما کاهش برق در اوج پیک بار است.


محمد سلیمانی مدیر عامل شرکت توزیع برق شمال استان با حضور در" پایگاه خبری راه آرمان" به سوالات خبرنگاران ما پاسخ داد؛ وی در رابطه با مشکل کاهش سیمان در بازار گفت: در مورد کمبود سیمان یک جلسه کارشناسی و تخصصی با حضور معاونین و کارشناسان استانداری برگزار شد که هم تولیدکنندگان سیمان هم شرکت برق و هم توزیع کنندگان حضور داشتند، که مشخص شد مشکل اصلی از توزیع کنندگانی بودند که سیمان را از بورس خریدند اما احتکار کردند.

مدیر عامل شرکت توزیع برق شمال استان ادامه داد: شیفت تعطیلات در صنایع مرسوم است و طبق دستورالعمل هایی که وزارت صمت و نیرو صادر کردند برای واحد های انرژی بر در کل کشور راهکارهایی ارائه داده شده است که به طور مثال اگر در یک ساعت سیمان کرمان کاهش تولید دارد سیمان سمنان همان ساعت با اوج بار در حال تولید است که در امر تولید خللی وارد نشود، یا اینکه از روز جمعه به دوشنبه تعطیلات را تغییر دهند.

سلیمانی تاکید کرد: در واحد های انرژی بر هیچ محدودیتی برای تولید در ساعات غیر پیک وجود ندارد و می توانند با ۱۰۰ درصد ظرفیت کار کنند بنابراین درخواست ما در خصوص کاهش مصرف برق برای زمان های پیک است که اگر در این ساعات برق را کاهش دهند در طول شب می توانند تولید را به اوج برسانند و عملا خللی در عرصه تولید به وجود نمی آید.

مدیر عامل شرکت توزیع برق شمال کرمان اذعان کرد: اینکه با کاهش برق قیمت اجناس بالا برود متاسفانه رویه ای شده است که مدیران تولیدی از آن سود می‌برند در حالیکه کاهش مصرف برق و حتی قطعی آن در یکساعت از زمان اوج بار به تولید ماهانه ضربه ای نمی زند.

وی با بیان اینکه اکثر مجموعه های سیمانی تحت نظارت برق منطقه ای هستند، گفت: درشمال کرمان تنها  یک کارخانه سیمان از شرکت توزیع برق می گیرد که در زمان غیر پیک برق حتی بیش از ظرفیت مصرفی خود برق استفاده می کند و کسی معترض وی نیست زیرا در اوج پیک بار نیست و به شبکه باری تحمیل نمی کند.

امسال با برنامه ریزی های صورت گرفته خاموشی های سال گذشته را نداریم

 سلیمانی با بیان اینکه سال گذشته چالش خاموشی ها را به یکباره داشتیم گفت: در سال جاری با برنامه ریزی های صورت گرفته برنامه زمانبندی برا خاموشی ها نداریم، زیرا تمام هم و غم ما این است که برق مشترکین خانگی قطع نشود، وزارت خانه دستگاه ها را یک ساعت زودتر تعطیل و ساعت کاری را تغییر داده است بنابراین اگر خاموشی رخ دهد عملا ضرر کرده ایم، زیرا از یک سود تعطیلی اجباری ادارت صورت گرفته و از سوی دیگر مردم ناراضی شده اند.


وی در پاسخ به سوالی در رابطه با ایرادات در صدور قبوض برق خانگی به خطاهای انسانی در زمان قرائت کنتور اشاره کرد و گفت: در محاسبات میزان مصرف برقی هیچ خطایی وجود ندارد، زیرا به صورت  سراسری محاسبه و قبض صادر می شود، ضمن اینکه در حال حاضر اکثر کنتورهای برق، دیجیتال و هوشمند هستند.

سلیمانی اظهار کرد: در حال حاضر قرائت کنتور به سه صورت انجام می شود، روش اول، «پردازش تصویر» است به این شکل که گوشی همراه مامورین برق به این نرم افزار مجهز است و با قرار دادن گوشی در مقابل کنتور عدد مصرفی برق قرائت می شود.

وی ادامه داد: روش دوم به صورت دستی است که مشکل ما هم دقیقا اینجاست که ما برای رفع این مشکل، کلیپ آموزشی نحوه کنتورخوانی را وبگاه شرکت قرار دادیم تا مردم عدد را خوانده و برای ما از طریق پیامک ارسال کنند، زیرا گاهی مامورین قادر به رویت کنتور نبوده و یا یک عدد را به اشتباه درج کرده اند.

سلیمانی روش سوم را «خوانش هوشمند» نام برد و گفت: ما بسیاری از مشترکان پر مصرف خود را از طریق انلاین و هوشمند مورد بررسی قرار می دهیم که هر ۱۵ دقیقه یکبار در سامانه پایش ما عدد مصرفی می نشیند و لحظه ای مورد بررسی قرار می گیرند.

۷۰ درصد کنتور های برق شمال استان دیجیتال هستند
وی با بیان اینکه سال گذشته ۶۶ درصد کنتورها دیجیتال بوده است، افزود: در حال حاضر ۷۰ درصد کنتور های برق شمال استان دیجیتال هستند و تنها ۳۰ درصد به صورت دستی قرائت می شوند که برنامه داریم تا تمام کنتورها در حالت هوشمند و دیجیتال قرار گیرند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شمال استان تاکید کرد: ما ۶۷۰ هزار مشترک برق تجاری خانکی صنعتی و کشاوری در شمال استان داریم که بیش از ۸۲ درصد این مشترکان خانگی هستند که تنها ۲۷ درصد از برق تولیدی را  مصرف می کنند.


۸۲ درصد مشترکان خانگی هستند که تنها ۲۷ درصد از برق تولیدی را  مصرف می کنند

وی ادامه داد:  ۴درصد از بخش خانگی ما بیش از دوبرابرالگوی مصرف، برق استفاده می کند که واژه پر مصرف  به آنان اطلاق می شود، الگوی مصرف تا سقف ۳۰۰ کیلو وات ساعت مصرف برق در ماه است که اگر بیش از آن استفاده کنند هم پر مصرف اعلام شده و هم قبض پرداختی آنها سنگین خواهد بود و از یارانه انرژی آنها کاسته خواهد شد وبا قیمت آزاد برق مصرفی محاسبه خواهد شد.

سلیمانی اذعان کرد: عدد میانگین مصرف ۷۵ در صد از مشترکان برق  مبنای محاسبه،  به صورت عرفی قرار می گیرد و در سال گذشته ۷۰ درصد از مشترکان استان کرمان تا سقف ۳۰۰ کیلو وات ساعت از برق مصرف کرده بودند که میانگین الگوی مصرف ما شناخته شده است.

مدیر عامل شرکت توزیع برق شمال استان ابراز کرد: ما دچار کمبود برق تولیدی هستیم که حدود ۱۵ هزار مگاوات ساعت از کمبود برق در فاصله بین تولید تا مصرف، در بازه زمانی ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور است.
 
کمبود ۱۵ هزار مگاوات ساعت برق داریم 

وی ادامه داد: استان برای جبران این کمبود در سطح استان، قرار داد ۴ هزار مگاوات با ساتبا(سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق )منعقد کرده است که  در طی ۴سال زیر ساخت مناسب برای نیروگاه انرژی خورشیدی را ایجاد کنیم، که  در حال حاضر ۷۰۰ تا ۸۰۰ مگاوات را به مرحله مناقصه برای اجرایی شدن رسانده ایم که امیدواریم در طی ۴ سال به کل تعهدات خود برسیم.

سلیمانی ادامه داد: به شرکت های بزرگ دولتی هم برنامه داده شده تا خودشان برای تامین برق نیروگاه ایجاد کنند که شرکت های بزرگی چون فولادی ها و گل گهر و مس اقدام کرده اند، تا ضمن تامین برق مورد نیاز خود، برق مازاد را نیز به شرکت توزیع بفروشند و بخش خصوصی هم در سیکل ترکیبی زرند و فولاد بوتیا نیز اقدام کرده اند.

مدیر عامل شرکت توزیع برق شمال استان اظهار کرد: از امروز تا ۵ روز آینده زمان بسیار حساس و حیاتی را خواهیم داشت و از شهروندان جهت  کاهش مصرف برق تقاضا داریم، حتی یک لامپ خاموش به کاهش بار مصرف کمک شایان می کند.

وی تاکید کرد: در ۵ روز آینده کل کشور همزمان گرم می شود و این افزایش گرما سبب رشد مصرف برق می شود که تمام تلاش ما کاهش برق در اوج پیک بار است.


مدیر عامل شرکت توزیع برق شمال استان کرمان کاهش دما با وسایل سرمایشی را برای شرکت کنندگان در آزمون سراسری، الزامی دانست و گفت: امیدواریم با رعایت شهرندان در اوج پیک مصرف و کاهش برق بتوانیم درزمان برگزاری آزمون ها فضای آرامبخشی را برای حاضران فراهم کنیم بنابراین یک لامپ خاموش هم سرنوشت ساز است.

سلیمانی به گلایه شهروندان هم اشاره کرد و گفت: از تمامی دستگاه ها و نهادهای اجرایی خواسته ایم برای کاهش برق اقداماتی را که به زندگی مردم هم خلل وارد نکند، انجام دهند، که خاموش شدن چراغ های خیابان ها، پارک ها و نورپردازی خانه ها هم از اهم این اقدامات توسط شهروندان وشهرداری هاست.

نور پردازی خانه ها ضروری نیست
وی در پایان با بیان اینکه نور پردازی خانه ها ضروری نیست و از شهروندان می خواهیم تا در ساعات پیک بار طی یک ماه پیش رو منبع نور را خاموش نگه دارند، خاطر نشان کرد: حتی ادارات دولتی هم زمان پیک بار تعطیل هستند تا برقی که به سیستم های سرمایشی تعلق می گیرد قطع و به مشترکان خانگی تزریق شود بنابراین کمک همه جانبه مردم و شهروندان را نیاز داریم تا از این بحران عبور کنیم زیرا نور پردازی منازل از الزامات نیست.

انتهای پیام/ طهماسبی

 


کد مطلب: 127858

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/127858/لزوم-رعایت-الگوی-مصرف-جلوگیری-خاموشی-هفته-جاری-تنها-یک-لامپ-هم-کاهش-بار-شبکه-کمک-می-کند

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir