تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۶:۰۸
۰
plusresetminus
حقوق بشر آمریکایی، فکاهی خنده دار اما دردآور؛

تحریم های دارویی مصداق بارز تروریسم اقتصادی است

دولت آمریکا و مبلغان تحریم یک سری توجیه و پاسخ بسته‌بندی‌شده و از «پیش آماده» در اختیار دارند تا در برابر هرگونه انتقاد یا افشاگری در مورد تبعات انسانی تحریم این پاسخ‌ها و توجیهات را به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های وابسته انتشار دهند.
تحریم های دارویی مصداق بارز تروریسم اقتصادی است
به گزارش "راه آرمان"؛ هنگامی که به بازار داخلی ایران نیم نگاهی می اندازیم، متوجه می شویم که انقلاب چهل و چند ساله ایران چگونه آماج انواع خصومت ها و خباثت ها بوده است.

در حالی که کشورهای به ظاهر ابر قدرت ادعای دوستی و جلو آوردن دست خدمت رسان خود را مصداق صداقت نشان می دهند، بیماران پروانه ای ایران یک به یک جان خود را از دست می دهند که چاره ای برای ایران جز مقاومت و دور زدن تحریم ها در مقابلشان وجود ندارد.

تحریم‌های یک جانبه‌ای که به صورت نامشروع علیه یک کشور تحمیل می‌شوند مصداق بارز تروریسم اقتصادی است، اما هنگامی که این تحریم ها حوزه سلامت شهروندان را هدف بگیرد و به حوزه غذا و دارو گسترش یابد و سبب ایجاد درد و رنج، رعب و وحشت و یا نقض حقوق اساسی افراد شود، مصداق نقض حقوق بشر و تروریسم مستقیم است.

تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، جان ها  را نشانه گرفته بود

تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران فقط به فروش نفت، تجهیزات و امکانات خلاصه نشده است، این تحریم‌ها، تجهیزات پزشکی و دارویی کشور را هدف قرار داده و تاثیرات منفی آن در زندگی بسیاری از بیماران خاص، صعب‌العلاج و سرطانی مشهود است، یکی از این بیماری های خاص که توان درمان آن با تجهیزاتی از نوع باند و پانسمان و غیره را شامل می شود؛ بیماران ای بی یا پروانه ای است.

قوانین و حقوق بین الملل دولت ها و شرکت ها را موظف می کند که با معاملات تجاری خود مانع از برخورداری انسان ها از حقوق بشر نشوند، اما شرکت سوئدی سازنده باندهای پانسمان بیماران ای بی به علت تحریم های  آمریکایی از ارائه محصول خریداری شده به ایران خودداری کرد.

هرچند که شرکت ها آزادند درباره فروش محصولات خود تصمیم گیری کنند اما آن دسته از شرکت هایی که دارو و کالاهای بشردوستانه تولید می کنند، مسئولیت ویژه ای دارند و موظفند در تعاملات خود حقوق بشر را در نظر بگیرند.

 گرچه آمریکایی ها هیچ وقت تحریم دارو را مستقیم اعلام نکردند تا در افکار عمومی وجه خود را خوب نشان دهند اما این تحریم ها به وضوح در رفتار شرکت های دارویی با خریدارانش کاملا مشهود بود.

ادعاهای آمریکا درباره تحریم نبودن دارو، دروغ است

سید حمیدرضا هاشمی، مدیرعامل خانه بیماران پروانه‌ای ۱۹ خردادماه سال گذشته ادعاهای آمریکا درباره تحریم نبودن دارو را دروغ خواند و گفته بود: در سال های اخیر بیماران پروانه ای با مشکلاتی مواجه بوده اند که بخش عمده آن به تحریم ها مربوط می شود.

وجود هفتاد بیمار پروانه ای  در جنوب شرق کشور
پروانه فلاح کارشناس مسئول واحد بیماری های خاص، معاونت درمان دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان نیز در خصوص بیماران  ای بی در کرمان نیز گفت: بیماران ما پانسمان meplex نیاز دارند که از یک شرکت سوئدی وارد می شود و توسط خانه "ای بی" بین بیماران توزیع می شود؛ با تحریم ها ورود این پانسمان بسیار کم شده و بیماران را به چالش انداخته است زیرا هفتاد بیمار در استان کرمان وسیستان و بلوچستان به این بیماری دچارند.

بر پایه ی این گزارش، بیماری پروانه ای یا (EB (epidermolysis  bullosa  اپیدرمولایز بولوزا بیماری ارثی بافتهای پوستی است که در پوست و غشای مخاطی ایجاد تاول های خون ریزی دهنده دردناک می کند.

با خروج یک جانبه آمریکا از برجام، تحریم ها به یک باره افزایش یافت و از می ۲۰۱۸ تا می ۲۰۱۹ به علت افزایش تحریم ها ۱۵ نفر از بیماران پروانه ای به علت نداشتن پانسمان جان خود را از دست دادند.

کارشناسان سازمان ملل، دلیل به وجود آمدن این وضعیت برای برخی بیماران در ایران را تحریم های آمریکا و ترس شرکت ها و بانک های خارجی از مجازات و اقدامات تنبیهی نهادهای آمریکایی در صورت تعامل با ایران عنوان کرده و یادآور شدند: این در حالی است که آمریکا اعلام کرده است صادرات تجهیزات پرشکی و دارو به ایران علی رغم تحریم ها علیه این کشور بلا مانع است. 

کمبود مواد اولیه تولید دارو در کشور به دلیل تحریم آمریکا

دکتر رهبر مژدهی آذر عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران، اعلام کرده بود؛ برخی اقلام دارویی و مواد اولیه تولید دارو در کشور به دلیل تبادلات مالی و مسدود شدن مسیر ارسال به ایران دچار کمبود شده است.

بنابر این تحریم بی اثر نیست، این کمبودها بیشتر در داروی بیماران خاص و اقلامی ایجاد شد که تولید داخلی ندارند.

آمریکایی ها همواره با شانتاژ رسانه ای قصد در بی گناه نشان دادن خود داشته اند

رضا نصری کارشناس سیاست خارجی و حقوق دادن بین الملل  نیز در خصوص این حرکت آمریکایی ها که با شانتاژ رسانه ای قصد در بی گناه نشان دادن خود و مقصر بودن حاکمیت دارند، عنوان کرد و گفت: دولت آمریکا همراه در موازاتِ تحریم یک دستگاه «روابط عمومی» هم تاسیس و به کمک عده‌ای «فارسی‌زبان» به گونه ای سازمان‌دهی می‌کند تا اقدامات غیرانسانی خود را در افکار عمومی موجه و حتی «انسانی» یا «به نفع مردم» جلوه دهد.

در واقع، دولت آمریکا و مبلغان تحریم یک سری توجیه و پاسخ بسته‌بندی‌شده و از «پیش آماده» در اختیار دارند تا در برابر هرگونه انتقاد یا افشاگری در مورد تبعات انسانی تحریم این پاسخ‌ها و توجیهات را به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های وابسته انتشار دهند.

مثلاً اگر با عدد و رقم نشان دهید که تحریم به سلامت مردم عادی لطمه می‌زند، فوری یک کارزار راه می‌اندازند که با نشان دادن چند «سند» و بیانیه از سوی وزارت خارجه آمریکا به افکار عمومی القا کنند که «دارو تحریم نیست» و اگر کمبودی هم مشاهده می‌کنید صرفاً ناشی از «سوءمدیریت» دولت ایران است! 

حتی اگر ثابت کنید که فشار مالی و مسدودسازی دارایی‌های ایران موجب شده دولت در مدیریت بحران کرونا، تأٔمین کالاهای لازم، حفظ نظام درمانی، ممانعت از ورشکستگی بنگاه‌های اقتصادی و اتخاذ تدابیر پر هزینه (مانند قرنطینه) با مشکل روبرو شود، فوری یک کارزار تبلیغاتی راه می اندازند که القا کنند «پول ایران در هر حال صرف موشک و سوریه و عراق می‌شود» و اگر به خاطر کمبود منابع مالی جان‌تان در خطر افتاده فقط و فقط بخاطر «سوءمدیریت» حاکمیت است!

با توجه به حجم عظیم خباثت های آمریکا با نظام جمهوری اسلامی ایران هرگز نمی توان امیدوار بود که این کشور به دنبال صلح و حتی کمک به مردم ایران باشد زیرا هر جا این کشو رهای استعمار گر پا نهاده اند جز ویرانی چیزی بر جا نگذاشته اند که در عراق و افغانستان کاملا مشهود است.

بسیاری از نیازهای دارویی کشور توسط ظرفیت های داخلی تامین می شود
هر چند بسیاری از نیازهای دارویی کشور توسط ظرفیت های داخلی تامین می شود اما برخی از داروها باید از خارج وارد شوند که این بخش به شدت تحت تاثیر تحریم های کاخ سفید است که تنها حرفش به زانو در آمدن ایران است و این امر در بیانه  این کشور کاملا مشهور است .

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در راستای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران همزمان با تحریم دارویی با انحراف افکار عمومی به سمت بخش مالی در بیانیه‌ای گفته بود: اقدامات ما برای شناسایی بخش مالی و تحریم ۱۸ بانک ایرانی نشانگر تعهد ما برای متوقف ساختن دسترسی به دلار آمریکا است‌، برنامه تحریم‌های ما تا زمانی که ایران از حمایت از فعالیت های تروریستی دست بکشد و به برنامه هسته‌ای خود پایان دهد ادامه خواهد یافت‌، اقدامات امروز همچنان تبادلات مالی بشردوستانه را برای حمایت از مردم ایران باز خواهد گذاشت.

دقیقا جمله بندی آمریکایی نشان می دهد که تنها در حرف و ظاهر به فکر اقدامات بشر دوستانه است زیرا تحریم دارویی ایران که به وضوح اعمال شد حتی بویی هم از توجه به حقوق شهروندی و حتی انسانیت نداشت و پانزده بیمار ای بی جان خود را از دست دادند.

در زمان کرونا نیز ضمن تحریم واکسن و دارو حتی از دریافت تجهیزات پزشکی هم ایران را محدود ساختند و این شرکت های دانش بنیان ایرانی بودند که به کمک بخش پزشکی شتافتند و الا حتی تجهیزات کمک تنفسی خریداری شده ایران هم از شرکت های تجهیزات پزشکی هرگز به کشور نرسیدند.

با تمام این اوصاف حقوق بشر آمریکایی تنها برای بقای آمریکا و رفع نیاز های وی معنا و مفهوم می یابد اگر چیزی غیر از این باشد مرگ انسان ها کمترین چیز برای رسیدن به اهداف سناتور های امریکایی در چپاول کشور ها خواهد بود.

انتهای پیام/ طهماسبی

  https://armanekerman.ir/vdciwyazyt1ar32.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین