تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۰۰
۰
plusresetminus
صحبتی گفت: گوشتی که در کشتارگاه ذبح می شود ۲۴ ساعت در سرد خانه می ماند و بعد وارد شبکه توزیع می شود و همین روند انجمادسازی باعث نابودی ویروس می شود.
نابودی ویروس کریمه کنگو با انجمادسازی/ تب بعد از گزش کنه علامت هشدار است
 سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم ‌پزشکی کرمان در گفتگو با خبرنگار "راه آرمان " در رابطه با شیوع تب کریمه گنکو گفت: بر خلاف سال قبل ما در استان کرمان افزایش موارد تب کریمه گنگو را داریم و حتی امسال در کل کشور نسبت به سال گذشته این بیماری بیشتر شده است.

شناسایی ۶ مورد تب کریمه کنگو در استان کرمان

وی افزود: براساس آخرین آمار منتشر شده تا روز گذشته ۳۴ مورد ابتلا تب کریمه کنگو در کشور ثبت شده است که دو مورد منجر به مرگ شده است که ۶ مورد شناسایی شده مربوط به استان کرمان است، و خوشبختانه هیچ موردی منجر به مرگ میر نبوده است.

صحبتی توضیح داد: اما موضوعی که باید شهروندان و هم استانی ها توجه کنند و جدی بگیرند، رعایت بهداشت گوشت و فرآورده های گوشتی است  حتما از مراکز معتبر تهیه کنند و از ذبح دام در منزل  و جاهایی غیر از کشتارگاه خودداری کنند.

نابودی ویروس کریمه کنگو با انجمادسازی

وی با بیان اینکه گوشتی که در کشتارگاه ذبح می شود ۲۴ ساعت در سرد خانه می ماند و بعد وارد شبکه توزیع می شود ادامه داد: اما اگر گوشت تازه خواستید استفاده کنید، باید حتما گوشت را  ۲۴ ساعت قبل از مصرف در دمای ۲ تا ۴ درجه نگهداری کنند که پدیده انجماد سازی در گوشت اتفاق بیفتد و اگر تب کریمه کنگو در گوشت وجود داشته باشد، حتما از بین برود.

سخنگوی دانشگاه علوم ‌پزشکی کرمان عنوان کرد: آلودگی توسط کنه در دام ها زیاد است و همین باعث انتقال بیماری به انسان می شود؛ شهروندان مراقبت کنند اگر مورد گزش کنه قرار گرفتند علائم را رصد کنند  و اگر طی یک تا دو هفته بعد از گزش دچار تب شدند و به پزشک مراجعه کنند و حتما این‌نکته را گوش زد کنند که دچار گزش کنه شدند.

تب بعد از گزش کنه علامت هشدار است

وی با اشاره به این نکته که اگر کنه روی پوست بدنتان قرار گرفت از له کردن کنه و جدا کردن با زور خودداری کنید و کاری نکنید که نیش کنه در بدن باقی بماند و باعث انتقال ویروس شود گفت: افرادی که با گوشت سر و کار دارند حتما دستکش بپوشند و بعد به خرد کردن گوشت اقدام کنند افرادی که شغلشان به نحوی با دام در ارتباط است؛ مثل قصاب ها، چوپان ها، دامدارها مراقب گزش کنه ها باشند و موارد بهداشتی را حتما مدنظر قرار دهند.

صحبتی گفت: تشخیص زود هنگام باعث جلوگیری از سخت شدن بیماری می شود و باعث می شود مرگ و میر به تب کریمه کنگو اتفاق نیفتند.

وی با بیان اینکه ماهیت بیماری های عفونی به این شکل است که نوسانات فصلی و حتی سالیانه دارند ادامه داد: بیماری همانند تب مالت، تب کریمه کنگو خاص فصل بهار و تابستان است و به ندرت در پاییز و زمستان این موارد مشاهده می شود.

صحبتی توضیح داد: موارد حیوان گزیدگی که منجر به هاری شود عمدتا در فصل تابستان بیشتر است و بیمارهای گوارشی و روده ای  در تابستان بیشتر  می شود، گاهی نوسانات فصلی باعث رخ دادن بیماری ها می شود.

 وی با بیان اینکه مشکلی که با آن رو به رو بودیم مهاجرت اتباع بیگانه خصوصا از مرزهای شرقی به کشور بوده که باعث انتشار بسیاری از بیماری ها شده است توضیح داد:  در کشورهای شرقی ما بیماری های مثل وبا، تب کریمه کنگو، سل، دیده می شود  و ممکن است افراد این مشکل را به صورت نهفته همراه خود داشته باشند و ناخواسته دچار انتشار این بیماری شوند.

 صحبتی با اشاره به اینکه ما در زمستان سال گذشته با بیماری سرخک در استان رو به رو شدیم گفت: این نواسانات به دلیل شرایط آب و هوا  و بحث های جابه جایی و مهاجرت رخ داد.

انتهای پیام/ط https://armanekerman.ir/vdcj8oevhuqe8yz.fsfu.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین