تاریخ انتشار :شنبه ۱۸ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۶
۰
plusresetminus
در خدمت رسانی به آسیب دیدگان مناطق زلزله زده غرب هرمزگان با هم افزایی دولت،مردم و نیروهای مسلح تابلو زیبایی از همدلی در منطقه زلزله زده خلق شد که در هیچ کجای جهان دیده نشده است.
موج همدلی در مناطق زلزله هرمزگان هر روز طوفانی تر از دیروز/ دریایی از همراهی مردم و مسئولان برای کاهش آلام ساحل نشینان
به گزارش راه آرمان؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی هرمز؛هویت هر جامعه‌ای برگرفته از نوع رفتار فردی و اجتماعی همان جامعه است، مردمان و مسوولان در راستای هم پوشانی همدیگر می توانند بستر کاری و ارتباطی موثری را فراهم نمایند از این جهت همسویی این دو طیف می‌تواند هویت بخشی را دربر داشته باشد.
نمونه این تعامل را می توان در بحران های اجتماعی مثال زد، به صورت نمی مونه بلایای طبیعی را می توانیم برشماریم، سیل، زلزله و حوادثی از این قبیل ممکن است در هر کشوری و در هر نقطه ای از جهان هستی رخ دهد و نوع همگرایی مردم و مسوولان و‌ حتی ملت های دیگر نیز می تواند تاثیر بسزایی در روابط آن جامعه داشه باشد.
کشور ایران اسلامی از دیرباز تا کنون در رفعت و معرفت زبانزد جهانیان بوده است ، ملت ایران اسلامی با بهره گیری از فرهنگ اصیل نوع دوستی، تا کنون در سراسر دنیا مسأله حقوق بشری خود را به اثبات رسانده اند و این فرهنگ اصیل را نیز به سایر کشورها صادر نموده اند.
البته این همبستگی بین ملت ها را به خصوص در مواقع بحرانی، در سال های گذشته به خصوص در زلزله بم شاهد بودیم، آنجایی که حجم آوار و تلفات انسانی به گونه‌ای بالا بود که از کشورهای مختلف جهان حضور ویژه‌ای در این منطقه داشته اند.
هم اکنون نیز در استان هرمزگان از شهرستان بندرلنگه با پدیده طبیعی زلزله مواجه شده اند که در اثر این رخداد منازلشان بر سرشان آوار شده است؛ اما همین فرهنگ همدلی باعث شد که مردم و مسوولان به داد مردم خوب این منطقه برسند.
منطقه‌ای متشکل از اهالی اهل سنت در جنوب ایران که در ساعات بامداد دچار چنین مشکل مخربی گردید اما در همان ساعات اولیه با حضور گسترده نیروهای شیعی و اهل تسنن مواجه شد تا حجم تلفات به ۵ نفر بسنده کند و افراد زیادی نیز بر اساس همین درایت های انسان دوستانه از زیر آوار بیرون کشیده شده و مداوا شدند.

حضور نیروی‌های نظامی و انتظامی و مسوولان دستگاه های اجرایی از همان ساعات وقوع زلزله تا کنون در کنار مردم یک مزیت برای کشور ایران اسلامی است ، چرا که در مواقع بحرانی ضریب عکس العمل را نسبت به نرم جهانی افزایش می دهد.
سایه خوش و روستاهای اطراف آن در شهرستان بندرلنگه امروزه شاهد زیبایی های خدمات انسانی بوده و از اقشار مختلف مردم برای امداد رسانی، آوار برداری و حتی ساخت مجدد منزلشان در کنار خود به چشم دیده اند.

۱۴۴ مادر باردار در مناطق زلزله‌زده هرمزگان شناسایی و نیازمند خدمات پزشکی هستند
زینب اختری، مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور ضمن حضور میدانی و بازدید از وضعیت زلزله‌زدگان شهرستان بندرلنگه در گفتگو با هرمز اظهار کرد: ساعتی بعد از وقوع زمین لرزه از امور بانوان استانداری هرمزگان خواستیم برای بر آورد وضعیت منطقه بازدیدی میدانی از منطقه داشته باشند و با دستگاه هایی که بتواند در سلامت بانوان و کودکان همکاری کنند مانند مراکز بهداشت ارتباط داشته باشند.
مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت کشور عنوان کرد: اولویت اول جامعه زنان، سلامت جسم و روان آنها به شمار می رود زیرا اگر سلامت مادر خانواده تامین شود حال خانواده نیز خوب می شود.
اختری با اشاره به وجود ۱۴۴ مادر باردار در مناطق زلزله زده غرب هرمزگان مطرح کرد: با مجموعه های مردمی برای خدمات رسانی و پشتیبانی از آنها ارتباط گرفته شده است.
وی افزود: با توجه به گرمای هوای یکی از اولویت های مهم تهیه سرویس بهداشتی های مجزا برای خانم ها است که پیگیر برای نصب کانکس ها سرویس بهداشتی و حمام  هستیم.

دریادار پاسدار علی عظمایی فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه گفت: تمام ۴۰۰ کانکس اهدایی فرمانده کل سپاه که با همت جهادی معاونت آماد و پشتیبانی سپاه، به منطقه منتقل شده بود نصب شدند.
وی افزود: با توجه به بازدید میدانی اخیر سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه که قول داده بود، تا روز جمعه همه ۴۰۰ کانکس نصب و در اختیار مردم قرار گیرد گفت: تمام ۴۰۰ کانکس اهدایی فرمانده کل سپاه در اختیار مردم زلزله زده قرار گرفت.

تیم‌های روان پزشکی و مشاوره در منطقه حضور دارند
مهرداد حسن‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: علاوه بر اسکان اضطراری زلزله زدگان در چادر، با توجه به گرمی هوا موضوع اسکان زلزله زدگان در کانکس هم پیگیری و تا این لحظه ۲۵۰ کانکس نصب و راه اندازی شد.
حسن‌زاده عنوان کرد: علاوه بر جست‌وجو و نجات و اِسکان زلزله زدگان در چادرها، انتقال، نصب و راه اندازی کانکس ها هم در روزهای اول زمین‌لرزه های بالای ۶ ریشتر هرمزگان آغاز شد.
وی ادامه داد: کانکس ها به محض رسیدن به منطقه زلزله زده، نصب و تحویل خانواده‌های آسیب دیده از زمین‌لرزه می‌شود که نصب و راه اندازی آن‌ها توسط گروه‌های جهادی انجام می‌شود.
وی اضافه کرد:‌ علاوه بر اِسکان توزیع لوازم منزل همچون یخچال توسط سپاه پاسداران، توزیع غذای گرم روزانه در منطقه حادثه دیده انجام می‌شود و آب و برق تأمین شده و حتی سرویس های بهداشتی در این مناطق راه‌اندازی شده و درحال راه اندازی است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان خاطر نشان کرد: ۱۲۰ چشمه سرویس بهداشتی تا این لحظه نصب و راه اندازی شده و ۴۰ چشمه حمام هم درحال راه اندازی است ضمن اینکه تعدادی فراوانی وسایل سرمایشی توزیع شده و همچنان درحال توزیع است.
حسن زاده اشاره کرد: همچنین تیم‌های روان پزشکی، مشاوره در منطقه حضور داشته و درحال خدمت‌دهی‌اند، همچنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم در این مناطق فعالیت دارد.
وی گفت: همزمان با دادن این خدمات بازسازی مناطق زلزله زده هم آغاز شده و هم‌اکنون تعدادی از ماشین آلان سبک و سنگین درحال آواربرداری هستند و همزمان احداث واحدهای مسکونی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز شده است.
مناطق زلزله زده به تابلو نقاشی پر از زیبایی  و همدلی تبدیل شد
حجت الاسلام و المسلمین جواد اسماعیل نیا، امام جمعه شهرستان بندرلنگه اظهار کرد :مسئله مهم این روزهای شهرستان ما ابتلاء و امتحان الهی زلزله است،زلزله بزرگی به وقوع پیوست قسمت هایی از بخش مهران و مرکزی خسارت های جدی دیدند.لذا به روح جانباختگان درود میفرستیم و برای مجروحان ارزوی سلامتی داریم اما در کنار آن غم بزرگ،نکته مهم دیگری است که باید باهدف جهاد تبیین مکرر گفته شود و آن نکته این است که به محض وقوع زلزله کلیه مناطق زلزله دیده به تابلو نقاشی پر از زیبایی ،همدلی،یک رنگی، ایثار ، برادری،هم نوع دوستی، انفاق و همدردی تبدیل شد،این تصویر زیبا را در هیچ کجای از دنیا نمیتوان دید.
 در خدمت رسانی رکوردار شدیم
اسماعیل نیا خاطر نشان کرد:  از سوی دیگر همه آمدند برای کمک یک ایران پشت سر زلزله زدگان ما قرار گرفت در خدمت رسانی رکوردار شدیم. در روز اول حدود ۵ هزار پرس غذای گرم پخت و توزیع شدآب آشامیدنی یخ سایر مایحتاج روز مره عزیزان تامین شد در کمتر از چهار روز کانکس های مورد نیاز کولر یخچال و سایر لوازم منزل در اختیار این عزیزان قرار گرفت نهضت خدمت رسانی با تمام وجود و قوا ادامه دارد تا استقرار واحد های مسکونی مستحکم ان شالله.
مردم شریف و نجیب منطقه آسیب دیده عمیقاً از خدمات نظام اسلامی رضایت دارند
وی بیان کرد: مردم شریف و نجیب منطقه آسیب دیده عمیقاً از خدمات نظام اسلامی رضایت دارند و قدردان مسئولان و مردم هستند زبان از بیان تشکر الکن است همه و همه پای کار بودندهیئت محترم دولت، استاندار جهادی و مدیران استانی، فرماندار کوشا و مسئولان شهرستان، همه نیروهای مسلح از سپاه ،ارتش انتـظامی، بسیج و مردم، بنده از تک تک مسئولین ادارات و فرمانده هان نظامی و انتظامی که از بدو  وقع حادثه در کنار مردم هستند کمال تشکر دارم امید است باهدفمندی و برنامه ریزی  نسبت به اولیت بندی کارها تا استقرار واحد های مسکونی با همین روحیه جهادی و انقلابی در صحنه کارها را پیگیری نمایند.

سپاه مقتدر نماد وحدت و انسجام و همبستگی شده است
شیخ مسعود راهبر امام جمعه اهل سنت بندرلنگه با اشاره به زمین لرزه غرب هرمزگان اظهار کرد: همه این اتفاقات و رخدادها، امتحان الهی است.
وی با بیان اینکه هر چه از سوی خدا بیاید باید شکرگزار باشیم، افزود: لطف خدا همراه بود که زلزله اول تلنگری شد تا جان مردم در امان بماند
امام جمعه اهل سنت بندرلنگه تصریح کرد: سپاه عزیز و مقتدر نماد وحدت و انسجام و همبستگی شده و ما دیدیم که چطور این نیروها با قدرت آمدند و ناجی مردم شدند و این محبت به مردم را فراموش نمی‌کنیم.
راهبر تاکید کرد:گروه های جهادی و سپاه در این چند روز سنگ تمام گذاشتند و این وحدت ماست که امنیت بخش ایران اسلامی شده و باید قدر این همبستگی را بدانیم.
وی خاطرنشان کرد: غم و مشکلات مردم با حضور و مداومت امدادگران، سپاه و … التیام یافت و به خواست خدا این حمایت‌ها تا استقرار مردم تداوم داشته باشد.

جنگ شادی در روستاهای زلزله زده بندر لنگه
اسمعیل جهانگیری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان از برگزاری جنگ شادی در روستاهای زلزله زده بندر لنگه خبر داد و گفت : جنگ های شادی با هدف ایجاد روحیه نشاط و شادابی و افزایش امید به مردم به مناسبت عید قربان به مدت سه روز در روستاهای زلزله زده در حال برگزاری است.
وی افزود: در اولین روز مورخ جمعه ۱۷ تیرماه جنگ شادی با هنر نمایی گروه های هنری بندرعباس و شهرستان میناب به ویژه گروه رنگین کمان در روستاهای مختلف زلزله زده برگزار شد که مورد استقبال عموم به ویژه کودکان قرار گرفت.
وی افزود: در روز دوم به مناسبت عید قربان مراسم دعای عرفه با حضور مردم و گروه های جهادی با مرکزیت روستای سایه خوش ساعت ۱۵ برگزار می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان اضافه کرد: در روز عید قربان بعد از نماز مغرب و عشا جشن بزرگ قربان با حضور هنرمندان مطرح هرمزگان و گروهای نمایشی در روستای سایه خوش برگزار می گردد.

خدمت به مردم عزیز وظیفه شرعی است و افتخار می‌کنیم
دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیرو دریایی سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی در جمع بسیجیان جهادی شهرستان بندرخمیر در منطقه زلزله زده سایه خوش گفت: لبیک به فرامین مقام معظم رهبری خود حرکت جهادی بوده و ما خدمت به مردم زلزله زده را  وظیفه شرعی دانسته و افتخار می‌کنیم خادم و در کنار مردم حضور داشته باشیم.
وی افزود: انسان‌هایی که برای کمک به مردم و رفع مشکلات آنان، سختی‌ها را تحمل می‌کنند باعث مباهات هستند و به عنوان سرباز ولایت در جمع شما جوانان ولایت‌مدار حضور یافته و از صفا و صمیمیت شما بهره‌های معنوی کسب کنم.
فرمانده نیرو دریایی سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی تصریح کرد: کار برای رضای خدا شیرین و دلچسب است و انسان در درون خود احساس خوشی و سبکی می‌کند.
تنگسیری ادامه داد: در این امور خداپسندانه که خریدارش خداست از پروردگار بخواهید این توفیقات همیشه ادامه داشته باشد تا بتوانیم در مسیری که شهدا برای ما روشن کردند رهرو خوبی باشیم.
وی اقدام جهادی و انقلابی در رفع محرومیت را از نکات مورد تاکید مقام معظم رهبری دانست و اضافه کرد: با کمک همدیگر می‌توانیم از مشکلات و سختی‌های مردم کم کنیم چراکه طی این سال‌ها مشکلات زیادی دامن‌گیر کشور بوده است اما طبق دستور خداوند در قرآن کریم، ما باید در مقابل همه این مشکلات و سختی‌هایی که دشمن بر ما تحمیل کرده استقامت کنیم و به طور قطع وعده نصرت الهی محقق خواهد شد.
فرمانده نیرو دریایی سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی گفت: خدمت به مردم عزیز وظیفه شرعی است و افتخار می‌کنیم خادم مردم باشیم و همانگونه که برای حفظ امنیت پایدار ملت عزیز ایران اسلامی شبانه روز انجام وظیفه می‌کنیم، برای رفع مشکلات هم بنا بر تحقق لبیک فرمانده محترم کل سپاه محضر امام خامنه‌ای مبنی بر مردمی بودن سپاه، با مردم خواهیم ماند.

استقرار ۴۰۰ محل اسکان موقت در مناطق زلزله زده هرمزگان/ بسیج سازندگی در خط مقدم بازسازی خانه های مردم آماده همکاری است
سردار محمد زهرایی، مسئول بسیج سازندگی کشور با حضور میدانی در مناطق زلزله زده غرب هرمزگان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی هرمز ضمن تسلیت به خانواده های داغ دیده ناشی از زمین لرزه اظهار کرد: همواره بسیج و سپاه در حوادث غیر مترقبه در ابتدای امر و در ساعات اولیه قرارگاه جهادی خود را تشکیل می دهد.

مسئول بسیج سازندگی کشور تصریح کرد: قرارگاه جهادی به منظور شناسایی دقیق نیازمندان و نیازها، توزیع دقیق کالا و خدمات متناسب با نیازها، عدم موازی کاری با نهادها، هم پوشانی با یکدیگر برای یک کار هدفمند، مستمر و اثر بخش تشکیل می دهد.
زهرایی با اشاره به راه اندازی قرارگاه جهادی شهید تختی نژاد در ساعت اولیه بعد از وقوع زمین لرزه در هرمزگان عنوان کرد: قرارگاه محلی با حضور جهادگران بومی هرمزگانی راه اندازی شد و ۱۰۰گروه از نقاط مختلف استان از جمله شهرستان های بندرلنکه، بندرخمیر، بندرعباس و… حضور یافتند و بسیجیان از روز اول آمده اند و تا آخر می ایستند.
وی افزود: دومرحله مهم امداد و نجات مردم و برداشتن وسایل و لوازم مردم از زیر آور خدا را شکر به خوبی صورت گرفته و تمامی وسایل مردم به صورت صد در صد از زیر آوار بیرون آورده شده و به کمک هلال احمر و سایر ارگان ها اسکان موقت صورت گرفته است.
مسئول بسیج سازندگی کشور تصریح کرد: سردار سلامی بدون هیچ گونه هیاهویی ۴۰۰ دستگاه کانکس برای اسکان موقت روستاییان وارد منطقه کرده که بیش از ۱۰۰ تا آنها نصب شده و در روزهای آینده همه آنها نصب و در اختیار مردم قرار می گیرد زیرا سپاه خود را خادم و نوکر مردم می داند.
زهرایی افزود: اگر بنیاد مسکن و شهرسازی بعد از ارزیابی از منازل آسیب دیده به این نتیجه رسید که نیازمند همکاری برای ساخت منازل هستند ما آمادگی همکاری هستیم ولی متولی ساخت مسکن نیستیم.
وی ادامه داد: اعلام آمادگی می کنیم مثل جاهای دیگر مانند سی سخت، سر پل ذهاب و… که با همکار و تفاهم با بنیاد مسکن منازل را ساختیم همکاری داشته باشیم و یکسری وام های بلاعوض و… که منوط به تفاهم است.
مسئول بسیج سازندگی کشور تصریح کرد: یک سری نیازهایی وجود دارد که باید در بسیج سازندگی پیگیری کنیم مانند کانکس هایی که آمده نیازمند کولر، موکت و پتو است؛ یخچال مردم زیر آوار مانده نیازمند تامین مواد غذایی هستیم.
زهرایی مطرح کرد: بر آورد اولیه شده و به سپاه های استانی ابلاغ شده که هر کس هر چه در توانش است بفرستند و از امروز ارسال می شود و هر چه استان ها نتوانستند تامین کنند از طریق مرکز و نهادهای بنیاد برکت، بنیاد علوی و قرارگاه محرومیت زدایی سپاه تامین می شود تا مقداری از آلام مردم را کاهش دهیم زیرا مردم شایسته بهترین خدمات هستند.
علی ای حال امید است این همبستگی و همدلی مسئولان با مردم تا ساخت منازل آسیب دیدگان از زمین لزره ادامه یابد و برگ زرین دیگری بر افتخارات کشور عزیرمان افزوده شود.
انتهای پیام/
  https://armanekerman.ir/vdcb9wb8arhb5gp.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین