تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۳
۰
plusresetminus
فرهاد زارعی گفت: تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۱ تعداد ۷۱۲ سامانه خورشیدی با توان مجموعاً ۹.۷۲۴ مگاوات به بهره برداری رسیده است، که اتصال به شبکه این ظرفیت تولیدی از سال ۹۵ تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۴ هزار مگاوات ساعت تولید انرژی بوده است.
اهمیت احداث نیروگاه های خورشیدی در ذوزنقه خورشیدی ایران/ تولید بیش از ۴۴ هزار مگاوات ساعت تولید انرژی پاک طی ۶ سال در دل کویر
فرهاد زارعی مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شمال استان کرمان در گفتگو با "راه آرمان" از اجرای طرح های تولید انرژی خورشیدی در شمال استان خبر داد و گفت: در راستای توسعه  و بکارگیری انرژی های تجدیدپذیر از سال ۱۳۹۴ تا خرداد ماه سال ۱۴۰۱ شرکت توزیع برنامه های مدون و کاملی را اجرایی کرده است.

وی اذعان کرد: واقع بودن استان کرمان در ذوزنقه خورشیدی ایران که پتانسیل بسیار بالایی جهت بکارگیری انرژی پاک و تجدیدپذیر خورشیدی را دارا است باعث شده در جهت سرمایه گذاری و احداث نیروگاه های خورشیدی در محدوده تحت پوشش این شرکت در میان شرکت های برق منطقه ای و توزیع در زمینه توسعه انرژی های تجدیدپذیر و پاک در صدر باشیم.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شمال استان کرمان، ادامه داد: براساس اطلس تابش خورشیدی ایران، بیشترین تابش خورشیدی را مناطقی دریافت می‌کنند که با علامت ستاره («) در نقشه مشخص شده اند، زیرا تابش در این مناطق بین ۲/۵ تا ۴/۵ کیلووات ساعت در متر مربع در روز بوده و بخش‌های وسیعی از استان کرمان در این ناحیه قرار گرفته است.

زارعی افزود:  استان کرمان به طور متوسط با ۳۰۰ روز آفتابی در سال از امتیاز ویژه ­ای برای سرمایه­ گذاری در احداث نیروگاه ­های خورشیدی جهت تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز مشترکین، توسعه اقتصادی و کاهش آلایندگی­ های زیست محیطی برخوردار است.
 
۳۰۰ روز آفتابی در سال برای کرمان پتانسیل ویژه ای در ایجاد نیروگاه خورشیدی ایجاد می کند
 

وی با بیان اینکه از منظر اقتصاد، سرمایه گذاری در عرصه نیرو های خورشیدی بسیار منطقی است، گفت: هزینه تمام شده انرژی تجدیدپذیر خصوصاً انرژی خورشیدی در حال حاضر کمترین هزینه در مقیاس با همه روش ­های تولید برق به ویژه حرارتی، است.

زارعی افزود: در هزینه تمام شده یک کیلووت ساعت انرژی الکتریکی از نیروگاه حرارتی و یا سیکل ترکیبی عواملی از جمله هزینه واقعی سوخت (بر اساس ارزش جهانی)، ارزش آب مصرفی، هزینه ایجاد آلودگی، هزینه سرمایه­ گذاری اولیه نیروگاهی و هزینه های بهره برداری و تعمیرات نیروگاه­ ها نقش مهمی خواهند داشت.

قراردادهای خرید تضمینی برق سامانه های خورشیدی مشترکین تا دوبرابر ظرفیت انشعاب

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شمال استان کرمان ادادمه داد: در راستای مصوبه سال ۹۴ هیات وزیران در زمینه آئین نامه اجرایی ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف، شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان به نمایندگی از سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره­ وری انرژی برق (ساتبا) و طی تفاهم نامه هایی قراردادهای خرید تضمینی برق تولید شده از نیروگاه های خورشیدی را با مشترکین برق تا دو برابر ظرفیت  انشعاب آنها و تا سقف ۲۰۰ کیلووات منعقد می کند.

وی افزود: شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان از سال ۹۴ تا کنون گام های موثری در خصوص انعقاد قراردادهای خرید تضمینی برق سامانه های خورشیدی مختص انشعاب برداشته،  به طوری که تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۱ تعداد ۷۱۲ سامانه خورشیدی با توان مجموعاً ۹.۷۲۴ مگاوات به بهره برداری رسیده است، که اتصال به شبکه این ظرفیت تولیدی از سال ۹۵ تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۴ هزار مگاوات ساعت تولید انرژی بوده است.

زارعی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت آن است که در حوزه تحت مدیریت شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان متنوع ترین نوع سرمایه ­گذاری توسط مشترکین انجام شده است در حالی که در شرکت ­های توزیع دیگر بخش عمده سرمایه­ گذاری انجام شده، نیروگاه­ های مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) بوده است.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شمال استان کرمان اذعان کرد: ما طی  سال های ۹۲ تا ۹۳  با اعتباری به مبلغ  ۱۵۹۵۰ میلیون ریال، ۱۴۵ کیلووات سامانه خورشیدی در مساجد و مدارس شهرستان های رفسنجان ،زرند و کرمان نصب و راه اندازی کردیم که که نصب این ظرفیت سالانه بیش از  ۲۹۱ مگاوات ساعت تولید انرژی را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: هدف از نصب این سامانه ها علاوه بر استفاده از پتانسیل های استان در زمینه استفاده از این انرژی پاک، فرهنگسازی در زمینه استفاده از انرژی های نو در مدارس بزرگ و مساجد اصلی و پرمخاطب ازجمله مسجد امام و مسجدالرسول کرمان بوده است.


 طرح سامانه های ۱۵۴ کیلووات منصوبه به صورت مشارکتی

زارعی  به دیگر فعالیت های شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان اشاره کرد و گفت: در آغاز راه توسعه انرژی های تجدیدپذیر می توان به احداث ۱۵۴ کیلووات سامانه خورشیدی در سطح ساختمان اداری شرکت و مشارکت مشترکین شرکت توزیع با اعتبار ۸۴۷۰ میلیون ریالی اشاره کرد که یکی از پروژه های بزرگ اجرا شده پروژه نیروگاه خورشیدی ۸۰ کیلو واتی ورودی شهر زرند است  که از سال ۹۳ راه اندازی شده است و از بزرگترین نیروگاه های وزارت نیرو تا آن زمان بوده است. این نیروگاه با فرمت نیروگاه ­های بزرگ و تزریق به شبکه ۲۰ کیلووات طراحی و اجرا شده است.

اجرای طرح تأمین ۲۰ درصد برق مصرفی ساختمان ادارات و سازمان های دولتی از انرژی های تجدیدپذیر


وی افزود: یک مصوبه از سوی هیات وزیران در  الزام  سازمان ها و دستگاه هاي اجرايي به تأمين حداقل ۲۰% برق مصرفي از منابع تجديدپذير بود، که  شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان ضمن مکاتبه با تعداد ۶۸ اداره و سازمان دولتی، چگونگی محاسبه ۲۰% برق مصرفي ساختمان هاي اداري زير مجموعه هر سازمان جهت اجراي سامانه خورشيدي مربوطه را اعلام کرد که از این میان تا کنون ۴۵۴ کیلوات سامانه خورشیدی در ۱۴ اداره و سازمان دولتی نصب و در حال بهره برداری است.


مدیر دفتر بازار  برق شرکت توزیع برق شمال استان کرمان تاکید کرد: سیاست خرید تضمینی برق از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر توسط وزارت نيرو، راهکار شناخته شده و آزموده‌ای در سطح جهان است که به منظور گسترش بکارگيري انرژی­ های تجدیدپذیر در کشور و ورود هر چه بیشتر بخش خصوصی به این صنعت اجرا شده است.

وی ادامه داد: شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان با هدف تحقق سیاست های فوق و ارتقاء نظام مالی کشور برای ترغیب و تسهیل مشارکت بخش خصوصی در بخش برق با هدف احداث نیروگاه های کوچک تولید برق در مراکز مصرف و تسهیل ورود به بازار خرده فروشی برق، از طريق عقد قراردادهاي مذکور به نمايندگي از سازمان ساتبا اقدامات قابل توجهي انجام داده است.

زارعی با بیان اینکه به منظور اطلاع و آگاهی شهروندان، این شرکت از طریق برگزاری سمینارها و بستر رسانه ها و سامانه الکترونیکی شرکت اقدام به جذب تعداد قابل توجهی متقاضی سرمایه گذاری در حوزه انرژی ­های تجدیدپذیر کرده است، گفت: این نوع تبلیغات سبب مراجعه روزانه به طور متوسط بیش از ۱۰ متقاضی جهت مشاوره به دفاتر مربوطه در امور برق شهرستان ها و ستاد منجر به اتصال به شبکه ۶۶۶  نیروگاه خورشیدی ویژه مشترکین با توان ۹.۳۲۲ مگاوات شده  است.


مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شمال استان کرمان ادامه داد: به منظور ارائه هرچه بهتر و دقیق­ تر شرایط و چگونگی انعقاد قراردادهای خرید تضمینی به مشترکین و پاسخ به بسیاری از سوالات مطرح شده، ضمن مشاوره حضوری، دفترچه راهنمای سرمایه گذاری در اختیار مراجعه کنندگان قرار گرفته شده است تا با اطلاع کافی و تجزیه و تحلیل توجیه پذیری اقتصادی این طرح اقدام به سرمایه گذاری نمایند.

اجرای طرح کرامت خورشید برای مددجویان کمیته امداد با توان تولید ۷۶۵ کیلو واتی برق تجدید پذیر

وی اذعان کرد: امضا تفاهم نامه همکاری تحت عنوان طرح کرامت خورشید با کمیته امداد امام خمینی استان از سال ۱۳۹۵ جهت انعقاد قرارداد خرید تضمینی انرژی خورشیدی با مددجویان تحت پوشش، گام بلندی در راستای اعتلای شان و منزلت این خانواده ها و امکان ایجاد درآمد و کمک به اقتصاد تعداد ۱۴۳ خانواده را تا کنون فراهم ساخته است.

زارعی تاکید کرد: در اجرای طرح کرامت خورشید تعداد ۵۴۶ طرح پنل خورشید با توان تولید ۲ هزار و ۷۴۱ قراردادهای خرید تضمینی منعقد شده است که تا کنون ۱۵۳ طرح با توان ۷۶۵ کیلو وات به بهره برداری رسیده است.


قراردادهای خرید تضمینی برق از سامانه های خورشیدی مشترکین

مدیر دفتر بازار  شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان تاکید کرد:  از سال ۹۴ تا کنون، ترغیب و تسهیل سرمايه ­گذاری بخش خصوصي در احداث نیروگاه های کوچک تولید برق از طریق سیستم های فتوولتاییک صورت گرفته است، که این شرکت موفق به اتصال به شبکه تعداد ۵۵۹ سامانه خورشیدی با توان تقریبی ۹ مگاوات برای سرمایه گذاران مستقل بخش خصوصی شده است.


زارعی اذعان کرد: شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان در سال ۱۴۰۰ موفق به اخذ رتبه سوم با امتیاز ۵۷۸ در میان شرکت های برق منطقه ای و توزیع در زمینه توسعه انرژی های تجدیدپذیر و پاک شده است لازم به ذکر است در بررسی ظرفیت نیروگاه ­های نصب شده توسط مشترکین، مجموعاً بزرگترین نیروگاه­ها با توان ۲۰ کیلووات و بالاتر در کشور در حوزه شمال استان کرمان نصب و به بهره ­برداری رسیده است.


وی ادامه داد: شرکت توزیع نیروی شمال استان کرمان با بررسی درخواست های احداث نیروگاه ­های خورشیدی بزرگ و امکان اتصال این نیروگاه ها جهت صدور مجوز اتصال به شبکه اقدامات گسترده ای انجام داده است که تا کنون منجر به بهره برداری چهار نیروگاه خورشیدی با توان ۳.۲ مگاواتی در مزرعه خورشیدی منطقه ویژه رفسنجان،مزرعه خورشیدی راور، مزرعه خورشیدی شهرک صنعتی راور، مزرعه خورشیدی دانشگاه کار رفسنجان  شده است.

ايجاد مناطق انرژي­ هاي تجديدپذير درآینده ای نزدیک

مدیر دفتر بازار  شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان گفت: امضاء تفاهم­نامه ايجاد مناطق انرژي­ هاي تجديدپذير در شهرستان­ هاي ماهان (به وسعت ۳۳۵ هکتار)، زرند (به وسعت ۵۰ هکتار) و رفسنجان با همکاري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، سازمان انرژی­ های تجدیدپذیر و بهره ­وری برق ايران و استانداري کرمان ازدیگر دستاوردهای شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان است.

وی در پایات خاطر نشان کرد: بی شک در آینده ای نه چندان دور اجرای پروژه های انرژی های تجدید پذیر می ­تواند منجر به جذب سرمایه گذاری و تحقق تولید ۲۰۰۰ مگاوات انرژی از منابع تجدید پذیر و ایجاد قطب انرژی های تجدید پذیر در جنوب کشور شود.

انتهای پیام/ طهماسبی

  https://armanekerman.ir/vdcaoan6649nuu1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین