تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۴۲
۰
plusresetminus
در تمامی شهرهای کشور پروژه نهضت ملی مسکن و جهش تولید مسکن آغاز به کار کرده است و زمین های مورد نیاز در مرحله ساخت تامین شده اند اما در شهر کرمان دو مشکل اساسی وجود دارد، شرق شهر کرمان با بحث پدیده گسلی  و در بخش غرب آن که از ابتدای سال ۱۴۰۰ این مسئله مطرح شد، اراضی با خطر فرونشست روبه رو است.
چشم انتظاری در تامین زمین، اولین گام در هفت خان طرح نهضت ملی مسکن/ «الحاق» پدیده ای  چالش زا برای تامین زیر ساخت های شهری
به گزارش "راه آرمان"پروژه نهضت ملی مسکن با عنوان جهش مسکن طرحی است که  برای خانه دار شدن جوانان درگذر عبور از بحران و تورم اجاره بها و ترغیب ازدواج از سوی دولت سیزدهم مطرح شده است و طرح های حمایتی زیادی همچون طرح حمایت از جوانی و فرزند آوری، ساخت مسکن برای مجردان در مسیر هموار شدن راه ازدواج، ارائه شده است.

جهش نهضت ملی در کرمان هنوز به فاز ساخت وارد نشده است
در تمامی شهرهای کشور پروژه نهضت ملی مسکن و جهش تولید مسکن آغاز به کار کرده است و زمین های مورد نیاز در مرحله ساخت تامین شده اند اما در شهر کرمان به عنوان پایتخت یک استان هنوز کلنگی بر زمین نخورده است.

مدیر کل راه و شهرسازی نیز در خصوص طرح نهضت ملی مسکن عنوان کرده بود: نزدیک به 2 هزار نفرمراحل  ثبت نام طرح جهش ملی مسکن را کامل کرده و در مرحله اختصاص زمین هستند اما هنوز دستگاه های دولتی زمین های در اختیار خود را برای ساخت در اختیار سازمان راه و شهر سازی قرار نداده اند ضمن اینکه این زمین ها به طور کامل شناسایی شده اند.

علی حاجی زاده تاکید کرده بود: ادارات و دستگاه ها طبق ماده 10 قانون تولید مسکن باید زمین های در اختیار نه مازاد، را برای این پروژه اختصاص دهند و در برخی شهرها و شهرستان های استان کرمان انجام شده است، اما برای شهرستان کرمان این اتفاق رخ نداده است، زیرا ادارات و دستگاه های دولتی اعلام کرده که زمین مازادی ندارند.

حاجی زاده حتی عنوان کرده بود: که دو مقوله الحاق و زمین هان دولتی را به واسطه کمبود زمین در شهرستان کرمان دنبال کرده ایم تا مشکلات طرح رفع شود، زیرا شهر کرمان زمین دولتی در جهت اجرای طرح سطح شهرستان کرمان ندارد.

افسون مهدوی مشاور طراح و تسهیل گر ساخت مسکن و پدیده زمین شناسی در سازمان راه و شهرسازی تشریح کرد که چرا در شهرستان کرمان زمین لازم برای اجرای طرح وجود ندارد.

افسون مهدوی در گفتگو با راه آرمان عنوان کرد: شهرستان کرمان به واسطه دو مشکل بزرگ عملا امکان تامین زمین ندارد اولین مقوله فرونشست ها و نقاط زون آب است و دیگری وجود چاه های کشاورزی و زمین های کشاورزی که ما پیشنهاد تغییر کاربری و الحاق را به مسئولان استانی داده ایم .

وی ادامه داد:  طبق آخرین سرشماری در سال 1395 جمعیت شهر کرمان بیش از 537 هزار نفر در 162 هزار خانوار تعبیه شده است که از این تعداد 71 هزار و 844 نفر در طرح ملی مسکن ثبت نام کرده اند که 43 هزار و 754 نفر واجد شرایط محسوب شده اند.


10 پهنه مشخص شده از ارگان های مختلف مجوز اجرای طرح نهضت ملی مسکن، نگرفته است

مهدوی اذعان کرد: در 10 پهنه اراضی شهر کرمان جهت اجرای طرح ملی مسکن که شامل؛ پهنه اول واقع در حاشیه بلوار امام حسین، پهنه دوم جنب شهرک لاله، پهنه سوم،شرق پردیسان جنگل قائم،پهنه چهارم حاشیه جاده قدیم ماهان، پهنه پنجم همجوار محدوده شهرک صنعتی، پهنه ششم میدان هفت باغ جنب کارخانه شیر، پهنه هفتم همجوار دانشگاه آزاد، پهنه هشتم همجوار راه آهن و پهنه نهم و دهم هم در منطقه حاجی آباد و انتهای بلوار شهید صفوئی تعیین شده است.

وی ادامه داد: در خصوص شهر کرمان برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در راستای ماده 10 و طبق بند 2  برای  شیوه تامین زمین دو بحث تغییرکاربری و الحاق وارد شده ایم و عملا قانون  الحاق همان مسئله تغییر کاربری اراضی داخل محدوده شهری  است که ما در 10 نقطه مشخص کردیم.

مهدوی تاکید کرد : یکی از از بحث های مرتبط با موضوع الحاق، افزایش خط محدوده شهری است که سبب گسترش شهر می شود و عملا نیازمند تمام امکانات زیر ساختی خواهد بود و مسئله ایی که وجود دارد این است که  هیچکدام از  نقاطی که در 10 پهنه مشخص کرده ایم مجوز اجرا نگرفتند زیرا شامل محدودیت هایی که ارگان های مختلف در راستای  ضوابط و مقرراتی که ملزم به اجرا و توجه به آنها بودند، شدند.

نگاه اصلی دولت تامین زمین ارزان قیمت برای افراد کم درآمد است
وی دومین مسئله را تامین زمین برای اقشار ضعیف و کم درامد عنوان کرد و گفت: قطعا با نگاهی که دولت در تامین مسکن اقشار کم درآمد دارد باید تعیین زمین  ارزان قیمت هم مورد توجه قرار می گرفت در نتیجه اولین اولویت ما  اراضی دولتی است و ما در تعیین اراضی باید به نکاتی همچون  وجود اراضی در زمین هایی که در پهنه آبی یا آبخوان ها یا در پهنه درون باغی یا دارای  پوشش های گیاهی خاصی هستند، توجه می کردیم .

مهدوی جانمایی اجرای پروژه را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: تعیین ۱۰ نقطه ای که در اطراف خط محدوده شهر کرمان قرار گرفتند، با لحاظ تمام مسائل شهری و زیست محیطی است که نشان می دهد اراضی در موقعیت مناسب و متوسط قرار دارند، البته هر ارگان و دستگاه، طبق ملاحظاتی که خودش دارد ممکن است این پهنه بندی مورد تاییدش نباشد.

فرونشست، گسل ها و مسیل ها 
این کارشناس اذعان کرد: طبق استعلامات حاصله از نهادهای مربوطه به این نتیجه رسیده ایم که  ما در بخش شرق شهر کرمان بحث پدیده گسلی را داریم  و در بخش غرب شهر کرمان که ازابتدای ۱۴۰۰ این مسئله مطرح می شود، اراضی مواجهه با خطر فر ونشست است.

وی با بیان اینکه دو مقوله فرونشست و گسل برای ما سبب کاهش بهره برداری از راضی شده است ، اذعان کرد: در مواجهه با این  محدودیت هایی که به طور کلی در سطح شهرکرمان داریم ، ادارات مختلف مثل حفاظت محیط زیست  در خصوص پوشش گیاهی و از سویی اب منطقه ایی در بحث حریم رودخانه و غیره ... کار را برای اجرای پروژه سخت تر کرده است.

پدیده الحاق برای شهر کرمان هزینه بر است 
علی بابایی فرماندار کرمان نیز با اجرای پروژه الحاق در شهر کرمان  مخالفت کرده است زیرا وی مدعی است الحاق یعنی زیر ساخت جدید، صرف هزینه دوباره برای اداراتی از جمله گاز، برق ، آب و فاضلاب و به طبع آن ایجاد دوباره روبناهای مورد نیاز همچون مغازه، مدارس و درمانگاه و غیره که این امر هزینه شهری را افزایش می دهد.


بابایی در جلسه شورای مسکن نیز این مخالفت را مطرح کرد و گفت: ما هنوز به بخش هایی از شهر که در متن شهر هستند و در محدوده شهری، نتوانسته ایم امکانات مورد نیاز اولیه همچون آب را تامین کنیم، چطور با بزرگتر شدن شهر طبق پدیده الحاق می خواهیم برای افراد کم درآمد زیر ساخت مناسب آماده کنیم، بنابر این پیشنهاد ما تغییر کاربری در جوار شهرک مطهری و خرید زمین از مالکانی است که تحت عنوان زمین کشاورزی در سطح شهر فعال هستند.

فرماندار کرمان تاکید کرده بود که بهترین راه حل برای شهر کرمان با تراکم 51 هزار نفر هنوز در تامین زیر ساخت ها دچار مشکل است و الحاق مشکلی را به مشکلات دیگر اضافه خواهد کرد، بنابر این از 13 هزار هکتاری که در سطح شهر کرمان وجود دارد و 2 هزار هکتار آن در دست بخش خصوصی است، استفاده شود، اگر از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود و تامین زمین با همکاری بخش خصوصی در عرصه تغییر کاربری صورت گیرد، بهترین گزینه خواهد بود، اما الحاق راه درستی نیست ضمن اینکه پر هزینه است.

با این اوصاف به نظر می رسد پروژه نهضت مسکن برای آغاز در استان کرمان راه طولانی و پر فراز و نشیبی را طی می کند که هنوز در پیچ اول گرفتار شده است و راهی بس سخت را باید طی کند.

انتهای پیام/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdcgx79qxak9xt4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین