کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمان عنوان شد؛

تخریب ۸۶۰ قنات و ۳۶۰ راه روستایی در پی وقوع پدیده مونسون در استان/ فوت سه نفر در استان کرمان در اثر بروز سیل

8 مرداد 1401 ساعت 12:35

جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمان با فداکار استاندار کرمان، فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان و مدیران ادارات کل استان برگزار شد.


به گزارش راه آرمان؛ ظهر امروز جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمان با حضور محمد مهدی فداکار استاندار کرمان، سردار محمد علی نظری فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان و مدیران ادارات کل استان در محل سالن پیامبر اعظم استانداری کرمان برگزار شد.

 
مجید سعیدی با اشاره به اینکه چند روز گذشته در سطح استان درگیر فعالیت بارشی شدید مونسون هستیم، گفت: این سامانه از مناطق جنوب و جنوب غرب به شمال استان رسیده است.
 
مدیر کل مدیریت بحران استانداری کرمان ادامه داد: حجم بارش ها و مناطق تحت تاثیر بسیار زیاد بود که مشکلاتی را در زمینه های مختلف اعم از راه، ساختمان، شبکه های برق، آب و غیره به وجود آورد.

تخریب ۳۶۰ راه روستایی در استان
 
وی بیان کرد: با توجه به گزارشات استان، به نظر می رسد علی رغم تلاش ها، برخی اقدامات مورد توجه قرار نگرفته و در برخی شهرها و روستاها دچار غافلگیری شدیم.
 
سعیدی اظهار کرد: در اثر بارندگی های اخیر ۳۶۰ راه روستایی تخریب، ۳۴ روستا تخلیه، آبگرفتگی هزار و ۷۰۰ منزل روستایی، 
قطع برق ۵۰ شبکه برق روستایی، قطع مخابرات ۳۳ روستا، دو مورد رانش کوه، مسدود بودن ۱۶ راه شریان، قطع ۴۴ راه فرعی را داشته ایم.
 
رضا فلاح با اشاره به اینکه در نوزده شهرستان استان، سیل خطرآفرین داشتیم، گفت: ۵۰۰ امدادگر در روستاها و شهرستان ها حضور داشتند و اقدامات ارزیابی انجام شده است.

امداد رسانی به چهار هزار نفر توسط هلال احمر استان
 
مدیر کل هلال احمر استان کرمان ادامه داد: تخلیه آب ۵۰۰ منزل انجام شد و همچنین مفقودین گزارش شده، پیدا شده اند؛ رهاسازی ۲۰۰ خودرو و امدادرسانی به ۴ هزار نفر نیز از دیگر اقدامات انجام شده است.
 
عبدیان با اشاره به اینکه با بارندگی های صورت گرفته، آب ۱۲۲ روستا استان قطع شده بود، اظهار کرد: آب ۷۶ روستا وصل و ۴۶ روستا قطع است و آب در رفسنجان به طور کامل رفسنجان وصل نشده است.
 
مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان ادامه داد: در رفسنجان سه پمپ لجن کش قوی فرستادیم و وزارت نیرو نیز پیگیر هستند که این مشکل حل شود؛ در حال حاضر در ۴۰ درصد رفسنجان آبرسانی سیار انجام می شود.

سیل اخیر بسیار خاص و با دوره بازگشت طولانی بوده است

علی رشیدی عنوان کرد: سیل اخیر بسیار خاص و با دوره بازگشت خیلی طولانی بوده است و در برخی مناطق مثل رفسنجان دوره بازگشت آن حدود ۱۰۰ سال و در برخی مناطق به ۵۰۰ سال می رسد.

مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمان بیان کرد: برخی از رودخانه ها که از نظر مردم متروکه بودند که در چند روز اخیر آب در بستر آنها جاری شد.

وی تصریح کرد: سال ۱۳۹۹ اقدامات خوبی برای لایروبی رودخانه ها در سطح استان با استفاده از ظرفیت صنایع بزرگ استان انجام شد که این مسئله به سیلاب اخیر بسیار کمک کرد و رودخانه های لایروبی شده خطرساز نبودند.

اصلاح برق ۱۳۶ روستا متأثر از وقوع سیل
 
وی بیان کرد: با توجه به ایجاد مشکلات در تصفیه خانه های اصفهان و یزد، پنج تانکر برای آبرسانی به مردم یزد ارسال شده است.
 
سلیمانی مدیر عامل توزیع نیروی برق شمال استان کرمان اظهار کرد: مشکلات مربوط به از ۱۵۸ روستای استان که تحت تأثیر سیل قرار گرفته بودند، ۱۳۶ روستا اصلاح شده است.

وی افزود: بیشترین قطعی برق در 22 روستا باقی مانده مروبط به شهرستان های رفسنجان و زرند است و میزان خسارت در این زمینه بیش از ده میلیارد تومان برآورد شده است.

تخریب ۸۶۰ قنات در سطح استان در اثر وقوع سیل

مهدوی مدیر عامل توزیع نیروی برق جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه 33 هزار شبکه فشار قوی و ضعیف را در 16 شهرستان تحت پوشش داریم، عنوان کرد: با توجه به آمادگی، در کمترین زمان مشکلات را برطرف کرده ایم.

محمد خیر اندیش با بیان اینکه از ۱۶ شهرستان تحت پوشش، ۱۲ شهرستان تحت تاثیر سیل قرار گرفته اند، گفت: شهرستان های رفسنجان، بافت، زرند، شهربابک و سیرجان بیشتر متأثر شده اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان افزود: ۵۷۰۰ دام تلفات داشته ایم که ۵ هزار مورد آنها مربوط به شهرستان شهربابک بوده است.

فوت سه نفر در استان کرمان در اثر وقوع سیل

وی با اشاره به اینکه ۸۶۰ قنات در سطح استان تخریب تخریب شده اند که باید به فوریت برای احیا آنها اقدام کرد، ابراز کرد: ۴ هزار کیلومتر راه بین باغات از بین رفته است و بر اساس پیش بینی میزان خسارت  ۳هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به باغات، استخرها و غیره وارد شده است
 
محمد صابری اظهار کرد: از ابتدای ورود سامانه مونسون تاکنون دو نفر در شهر کرمان و چهار نفر در زرند مصدوم داشتیم و کوهبنان، رفسنجان و راور هر کدام یک مصدوم داشتند.

رئیس اورژانس کرمان با بیان اینکه روز گذشته یک نفر در استان کرمان فوت کرد، تصریح کرد: متاسفانه دو نفر در رفسنجان نیز فوت شدند.

وی خاطر نشان کرد: فوتی ها سرنشین خودرو پژوRD بودند که در اثر جاری شدن سیل و غرق شدگی در پنج کیلومتری شرکت نفت رفسنجان جان خود را از دست دادند.
 
انتهای پیام/م


کد مطلب: 128500

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/128500/تخریب-۸۶۰-قنات-۳۶۰-راه-روستایی-پی-وقوع-پدیده-مونسون-استان-فوت-سه-نفر-کرمان-اثر-بروز-سیل

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir