کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزیر کشوردر ستاد مدیریت بحران کرمان؛

ایران نیازمند ۹۰ میلیون هکتار طرح آبخیزداری است

9 مرداد 1401 ساعت 21:07

احمد وحیدی وزیر کشور با اشاره به اینکه طرح های آبخیزداری در حفظ آب و خاک موثر و مانع بروز سیلاب و حرکت روان آب ها به سمت شهرها و روستاها هستند، گفت: در کشور نیاز به ۹۰ میلیون هکتار طرح آبخیزداری داریم که از این میزان طرح مطالعاتی آبخیزداری برای ۱۸ میلیون هکتار انجام شده است.


به گزارش "راه آرمان" احمد وحیدی روز یکشنبه در سفر به رفسنجان پس از بازدید از مناطق سیلزده این شهرستان در جلسه ستادهماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان کرمان در محل فرمانداری رفسنجان عنوان کرد: خسارت سیل ها به بخش های مختلف اعم از باغات کشاورزی، احشام، وسایل خانگی و غیره می رسد لذا اجرای طرح های آبخیزاری می تواند در جلوگیری از بروز سیلاب ها و روان آب ها و کاهش خسارات ناشی از سیل، موثر و ارزشمند باشد.

وی افزود: علاوه بر آن، طرح های آبخیزداری به حفط منابع آب و خاک و تغذیه سفره های آب زیرزمینی بسیار کمک می کند؛ آبخیزداری را باید جدی گرفت ما در کشور ۹۰ میلیون هکتار طرح آبخیزداری نیازداریم که از این میزان طرح مطالعاتی ۱۸ میلیون هکتار انجام شده است.

وحیدی بیان کرد: برای اجرای ۱۸ میلیون هکتار طرح آبخیزداری در کشور بودجه و اعتبار ۵۰ هزار میلیارد تومان نیاز است پس اجرای طرح آبخیزداری در کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی توضیح داد: برای انتقال یک متر مکعب آب از خلیج فارس و دریای عمان به داخل کشور هزینه ای بالغ بر ۶۰ هزار تومان در بر دارد از طرفی میلیاردها متر مکعب آب در سطح ملی بر اثر طغیان رودخانه ها و سیلاب ها از دست می رود که می توان با تقویت آبخوان ها و اجرای طرح های آبخیزداری سفره های زیرزمینی را پر کرد و از طرفی از بروز سیلاب ها و خسارت های هنگفت هم جلوگیری کرد.

وحیدی با اشاره به سخن شهید حاج قاسم سلیمانی مبنی بر اینکه " در تهدیدات فرصت هایی وجود دارد که در فرصت ها نیست " تأکید کرد: قدردان تهدیدها باشیم و فرصت ها راشناسایی کنیم؛ در اجرای طرح های آبخیزداری از تمامی ظرفیت ها و شرکت های پشتیبان استفاده کنید.

وزیر کشور در بخش دیگر از صحبت هایش گفت: سیلاب در اکثر نقاط کشور طی روزهای اخیر بروز کرده و مسئولین پای کار بودند تا مشکلات را برطرف کنند؛ و این پای کار بودن از خصوصیات نظام و انقلاب اسلامی است که همه از دل و جان و با عمق احساس در صحنه حضور پیدا می کنند و این امر از برجستگی های اخلاقی، انسانی و معنوی است که در کشورمان موج می زند و هر جا مشکلی ایجاد شود همه تا رفع مشکل پای کار می آیند.

وی همچنین به سیلاب اخیر در رفسنجان اشاره کرد و اظهار نمود: ابتدا باید معابر و شهر را از آب تخلیه فوری کرد که با آمدن حجم عظیمی از تجهیزات از جمله دستگاه های مکش و لجن کش این کار انجام می شود البته باغات کشاورزی هم دچار گرفتاری گِل و لای ناشی از سیلاب شدند که باید این گل و لای ها از سطح باغات برداشته شوند تا ریشه درختان پسته خشک نشود در این راستا باید پیگیر تسهیلات باشید.

وحیدی همچنین گفت: قنوات اصلاح و تعمیر می شوند، اسکان اضطراری و موقت خانوارهایی که از محل زندگی شان تخلیه شدند در دستور کار است و تعدادی کانکس برای اسکان موقت تهیه می شود و هلال احمر نیز در جهت اسکان اضطراری افراد تمهیدات لازم را داشته باشد.

وی تصریح کرد: تأسیسات و زیرساخت هایی که توسط سیل خراب شدند ساماندهی و آب، برق و گاز به سرعت وصل شود؛ کسانی که احشام و وسایل داخل منزلشان بر اثر سیلاب از بین رفته است نگران نباشند از طریق ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تأمین می شود.

وزیر کشور گفت: خسارت های باغات کشاورزی هم توسط سازمان مدیریت بحرانن برآورده و پرداخت می شود.
وزیر کشور که بعدازظهر یکشنبه وارد رفسنجان شد از فرودگاه این شهر با استفاده از بالگرد بازدید هوایی خود را از مناطق سیل‌زده آغاز کرد.

احمد وحیدی بدو ورود به فرودگاه رفسنجان مورد استقبال استاندار کرمان و دیگر مسئولان محلی این شهرستان قرار گرفت.

شایان ذکر است؛ وزیر کشور در جریان سفر به رفسنجان و در راستای بازدید از مناطق سیلزده امروز (یکشنبه) به روستای کوثرریز این شهرستان رفت و از نزدیک با اهالی این منطقه دیدار و گفت و گو کرد.

بارندگی های سیلابی و طغیانگر در رفسنجان واقع در شمال غرب استان کرمان موجب بروز خسارت های فراوان در بخش های مختلف کشاورزی، زیرساختی و تأسیساتی این منطقه شده است.
 


کد مطلب: 128553

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/128553/ایران-نیازمند-۹۰-میلیون-هکتار-طرح-آبخیزداری

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir