تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۴
۰
plusresetminus
روی دیگر سیل در استان کرمان آبگیری ۲۰ درصدی تالاب جازموریان طی بارش های اخیر بوده است که این میزان طبق پیش‌بینی‌ها در روزهای آینده با ورود آب ناشی از سیلاب افزایش پیدا خواهد کرد.
پدیده مونسون و سیل کمک های جهادی/ تالاب جازموریان ۲۰ درصد آبگیری شد
به گزارش راه آرمان چند روزی است که بیشتر استان های کشور درگیر پدیده ای شده است که شاید در طول 200 سال گذشته حتی در برخی نقاط تجربه روبه رویی با آن وجو نداشت، با وجود اینکه سطح کشور با این پدیده درگیر شد اما مدیریت این سیلاب در نجات جان هموطنان مان در استان کرمان مناسب بود.

استان کرمان شاید بیش از هر استان دیگری،  درگیر سیلاب های موسمی است، زیرا فرسایش خاک و به اصطلاح صابونی شدن زمین اجازه نفوذ آب به عمق زمین و بسترهای زیر زمینی را نمی دهد و روان آب های جاری  و سطحی را به سیلاب های سهمگین بدل می سازد.

 به محض وقوع اولین بارش ها و حرکت روان آب ها تمام مناطق پر خطر استان که از قبل شناسایی شده بودند برای مقابله با سیل تجهیز شده و در حالت آماده باش قرار گرفتند و همین امر سبب شد تا خسارت انسانی کمی را شاهد باشیم.

اما پدیده مونسون بازهم استان کرمان را در دو شهر سیرجان و رفسنجان غافلگیر کرد این دوشهر در طی 200 سال اخیر خود هرگز بارشی به این شدت را تجربه نکرده بودند، زیرا روان آب ها از کوه های اطراف به سمت شهر روانه شدند و این دو شهر را از حرکت عادی خارج ساخته و به نقطه بحران بدل کرد.

در کنار نگرانی های عظیم در خصوص همه ی این سیلاب هایی که لحظه به لحظه خبرهایش منتشر می شد؛ سیل کمک های مردمی و گروه های جهادی  که در کنار مسئولان دولتی و سپاه و بسیج و ارتش  به سمت نقاط سیل زده روانه می شد، حس دلگرمی و امنیت خاطر را در کنار آرامش در مدیریت بحران،  به مردم سیل زده داده بود.


گرچه شدت سیلاب به روستاهای کوثر ریز، سرمشک، سیریز و بادیز، آپنگوئیه، ده احمدی، داهوئیه(زرند) بادیز، آپنگوئیه، ده احمدی، داهوئیه و 22 روستای شهرستان رابر بسیار بالا بود اما هلال احمر و گروه های حاضر در هر منطقه بسیار خوب عملکرده و جان انسان های زیادی را به موقع نجات دادند.

استفاده از نفر بر های جنگی برای نجات سیل زدگان فکری نخبگانی و به موقع بود

یکی از صحنه های ماندگار در این حادثه حضور ادوات جنگی برای نجات جان انسان ها بود که این سخن رهبر انقلاب را در ذهن تداعی می کرد که ما ادوات جنگی و سلاح را برای حفاظت از مردم خودمان می سازیم نه دشمنی با دیگر ملت ها، زیرا در روستای ناصریه رفسنجان که از همه طرف در محاصره سیل بود، فرمانده نیروی زمینی تیپ 65 صاعقه سپاه نفربر های جنگی خود را به آب زد و 50 نفر را از محاصره سیلاب  نجات داده و در محلی امن اسکان داد.

زیباترین لحظات نیز حضور گروه های جهادی بود زیرا از همان آغاز سیل جواد جلالی  مسئول بسیج سازندگی سپاه استان کرمان از استقرار  ۲۰۰ جهادگر در قالب۲۰ گروه جهادی در مناطق سیل زده رفسنجان خبر داد که هنوز نیز در حال فعالیت هستند.

سیل همدلی نیروهای جهادی و کمک های مردمی در قالب موکب داران روانه شد



درست پس از گذشت سه روز و شدت بارش ها  معلوم بود که  این حجم از حضور نیرو ی جهادی کافی نیست بنابراین در روز سوم فعالیت بارشی مونسون سیل گروه های جهادی روانه مناطق سیل زده  شد و این تعداد به بیش از هزار نفر رسید. 

جلالی تاکید کرد: متأسفانه شاهد وقوع سیل در شهرستان های راور، کوهبنان، زرند، سیرجان، شهربابک و رفسنجان بوده ایم در این سه روز بسیجیان ما در قالب هزار نفر جهادگر و صد و پنجاه گروه جهادی همچنان به فعالیت خود ادامه می دادند.



مسئول سازمان بسیج سازندگی استان کرمان فعالیت جهادگران در این شهرستان ها را امداد رسانی، تخلیه مردم و اهالی روستا، تخلیه اثاثیه و دام مردم، هدایت آب و جلوگیری از ورود آب به روستاها و منازل، بازگشایی برخی از مسیرها و تخلیه آب منازل و معابر عمومی شهرها، روستاها و مساجد را نام برد.

وی اذعان کرده بود: با توجه به اینکه خرابی هایی در حاشیه شهر داشته ایم، راه اندازی آشپزخانه و طبخ غذای گرم در بیت الزهرا حاج قاسم در رفسنجان با همکاری مجمع جهادگران استان کرمان داشته ای نیز آغاز شده است و در هر وعده هزار پُرس غذای گرم را در بین مردم آسیب دیده و گروه های جهادی توزیع  می کنند.



حضور به موقع و آماد همه نیروهای امدادی دولتی در کنار نیروهیا خدمت رسان مردمی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان نیز روز گذشته خبر داد:  که در طی وقوع پدیده مانسون در نقاط مختلف استان از روز دوشنبه سوم مردادماه جاری تا کنون که در ششمین روز از عملیات امدادو نجات هستیم ، نیروهای هلال احمر به 3 هزار و 538 متاثر از سیل امدادرسانی کرده اند.

وی با اشاره به تخلیه آب 215 منزل مسکونی، افزود: امدادگران جمعیت هلال احمر 113 خودرو محاصره در سیل در شهرستان های رفسنجان، سیرجان، شهربابک، راور، زرند و رودبارجنوب رهاسازی کردند. 



فلاح حتی تعداد مفقودی های سیل های اخیر در سطح استان را 20 نفر عنوان کرد و گفت: تعداد  8 نفر از مفقودین توسط نیروهای هلال احمر پیدا شدند  تلاش برای جستجوی بقیه ادامه دارد.

وی تعداد مصدومین را نیز 5 نفر نام برد و گفت: مصدومان آسیب جدی ندیده اند و  تعداد  85 نفر نیز توسط جمعیت هلال احمر اسکان داده شدند. 

فلاح دیگر خدمات ارائه شده را در قالب کمک های امدادی عنوان کرده و گفت: 751 بسته غذایی، یک هزار و 129 کیلوگرم نایلون، 788 تخته پتو، 17 دستگاه چادر امدادی و هم چنین سایر اقلام امدادی و غذایی در بین آسیب دیدگان از سیل در نقاط مختلف استان توزیع شده است.


خسارت سیل به زیر ساخت ها بود نه جان و مال مردم

روز گذشته 6 مرداد ماه درست در ششمین روز از وقوع سیل، احمد وحیدی وزیر کشور با همراهی استاندار کرمان و فرمانده سپاه ثارلله کرمان سردار محمدعلی نظری نیز وارد کرمان و شهر رفسنجان شد؛ نقطه حادثه خیزی که کرمانی ها را بعد از 200 سال غافلگیر کرده بود را نظاره کرد و وعده های بسیاری از جمله مستقر ساختن نماینده بنیاد مسکن در روستای کوثر ریز برای ارزیابی میزان خسارات و ارسال کمک هایی چون کف کش ها و لجن کش ها و .... را داد و از نزدیک به ارزیابی وضعیت منطقه پرداخت.


در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمان نیز به خسارت سیل بر زیر ساخت ها اشاره و مشخص شد که در پی وقوع پدیده مونسون بیش از ۸۶۰ قنات و ۳۶۰ راه روستایی تخریب شده است و تعداد  فوتی ها بر اثر سیل  سه نفر بوده است.

شعار ارتش فدای ملت را عملا  ثابت کرده ایم

امیر غلامعلیان در گفتگو با راه آرمان نیز بر امداد رسانی تاکید کرده و گفت: به محض ابلاغ دستور امیر فرماندهی کل ارتش به امیر حیدری فرمانده نیروی زمینی مبنی بر فرماندهی صحنه به منظور مقابله با سیل اخیر در استان های کشور، قرارگاه منطقه ای جنوبشرق مأموریت پیدا کرد که همزمان در چهار استان کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و یزد با اعزام ادوات مهندسی خود به مناطق، به کمک مردم بشتابد و شعار ارتش فدای ملت را عملا مجددا ثابت کند.



فرمانده قرارگاه منطقه ای ارتش در جنوبشرق با اشاره به اینکه در دو روز گذشته تعداد زیادی از ادوات مهندسی را به شهرستان یزد اعزام کرده ایم، عنوان کرد: تخلیه آب های سطحی موجود در سطح شهرستان یزد، لایروبی رودخانه ها، تقویت سیل بندها، احداث سایت های حفاظتی در منطقه تحت مسئولیتی که به گروه مهندسی کرمان در یزد داده شد، در حال انجام است.



وی بیان کرد: همزمان ادوات مهندسی ما در شهرستان های جنوبی استان و سیستان و بلوچستان درگیر هستند در ایرانشهر، خاش و مهرستان ادوات مهندسی با محوریت لشکر 88 زرهی سیستان و بلوچستان در حال فعالیت است؛ همچنین دو روز گذشته درخواست کمک از استانداری کرمان برای کمک به مناطق سیل زده شهرستان زرند داشته ایم که ادوات مهندسی ما به انجا اعزام شد و هم اکنون در این شهرستان کار می کند.

خسارت استان به زیر ساخت ها و راه های روستایی بیش از براورد اولیه بود
معاون فنی و راه های روستایی اداره کل راهداری  نیز از خسارت  بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان به راه های استان کرمان خبر داد و تاکید کرد که به بیش از 60 درصد راه های روستایی متاثر از سیل آسیب رسیده است.



اما روی دیگر سیل؛ آبگیری تالاب جازموریان بود به طوری که مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان در گفتگویی عنوان کرد: طبق بررسی‌های گروه‌های محلی در استان و آنالیز نقشه‌های ماهواره‌ای تاکنون ۲۰ درصد تالاب جازموریان طی بارش های اخیر آبگیری شده است که این میزان طبق پیش‌بینی‌ها در روزهای آینده با ورود آب ناشی از سیلاب افزایش پیدا خواهد کرد.

همچنین علی رشیدی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار کرد: بارندگی و سیلاب های زیادی در روزهای اخیر در استان کرمان به وقوع پیوست. اما این سیلاب ها در بالادست سدها اتفاق نیفتاد. تنها مقداری از این روان آب‌ها در بالادست وارد سدها شد. به سد جیرفت حدودا 6 میلیون متر مکعب سیلاب و در سد تنگوییه سیرجان یک و سه دهم میلیون متر مکعب آب وارد شد و جمعا اگر حساب کنیم حدودا بین 7 تا 7/5 متر مکعب سیلاب  وارد سدهای استان کرمان شد. اما متاسفانه سد بافت و نسا نتوانستند هیچگونه آبی در پی بارندگی های شدید  ذخیره کنند.


انتهای پیام/ طهماسبی


  https://armanekerman.ir/vdciqvaz3t1arw2.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین