تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۴
۰
plusresetminus
مدیرکل انتقال خون استان کرمان گفت: در استان کرمان ۱۵۰۰ بیمار تالاسمی و هموفیلی در استان کرمان داریم که خون بسیار زیادی برای این بیماران مصرف می‌شود؛ هر بیمار تالاسمی دو واحد خون در ماه مصرف می‌کند، از این حیث نزدیک به ۳۰ درصد از خون مصرفی استان مختص بیماران تالاسمی است.
بیماران تالاسمی و هموفیلی، نیازمند ۳۰ درصد خون مصرفی استان/افزایش ۵۸ درصدی اهدای خون در تاسوعا و عاشورا
به گزارش راه آرمان؛  ایرج شکوهی مدیرکل انتقال خون استان کرمان  ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تسلیت ایام محرم الحرام و تبریک روز خبرنگار گفت: خبرنگاران رسالت سنگینی دارند و چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویای مردم هستند.

وی توضیح داد: اداره کل انتقال خون کرمان دارای ۶ پایگاه و ۱۳۰ پرسنل در استان کرمان است و وظیفه اصلی سازمان انتقال خون تأمین خون با کیفیت برای استان است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان توضیح: ما در سراسر استان ۳۸ موسسه درمانی داریم که بیماران نیازمند به خون در آن بستری می‌شوند و وظیفه اصلی سازمان انتقال خون تأمین خون برای این بیماران است.

وی تصریح کرد: استان کرمان از نظر تأمین خون ویژگی‌های منحصر به فردی دارد  زیرا که در استان کرمان ۱۵۰۰ بیمار تالاسمی و هموفیلی در استان کرمان داریم که خون بسیار زیادی برای این بیماران مصرف می‌شود؛ هر بیمار تالاسمی دو واحد خون در ماه مصرف می‌کند، از این حیث نزدیک به ۳۰ درصد از خون مصرفی استان مختص بیماران تالاسمی است.

شکوهی عنوان کرد:استان کرمان در مقایسه با سایر استان های همجوار نیاز بیشتری به دریافت خون دارند،آمار بالایی تصادف است، این آمار در جنوب استان خیلی زیاد است که  می تواند تاثیر گذار در انتقال خون و  مصرف خون باشد.

 وی  با اشاره به اینکه وجود افاغنه در استان که دریافت کننده خون هستند اما ما نمی توانیم از ااباع بیگانه خنگیری را انجام دهیم ادامه داد:خون گیری از اتباع بیگانه ممنوع است،و ما به ناچار از افرادی که تبعه ایران نیستند خونی دریافت نمی کنیم.

شکوهی با بیان اینکه اهدای خون در سال 1400 73 هزار نفر مراجعه به پایگاه های انتقال خون داشتیم تشریح کرد:ما تقریبا می شود گفت با این شاخص و جمعیت جزو استان های میانه در دریافت خون هستیم که انتظار داریم این تعداد و جمعیت ارتقا پیدا کند.

وی گفت:یکی از مشکلاتی که ما دراستان با آن روبه رو هستیم مشارکت کم بانوان در اهدا خون است،فقط5 درصد خانم ها خون اهدا کرده اند،به نظر می رسد باید فرهنگ سازی بیشتری صورت گیرد و در جریان فواید اهدا خون قرار گیرند و ترس ها و واهمه های پوچ دوری کنند.


مدیرکل انتقال خون استان کرمان با اشاره به اینکه مواردی که امار اهدا خون را تهدید می کند تصریح کرد: یکی پیری جمعیت است که ده سال پیش پیک اهدا خون 25الی 35 بوده است  ولی در حال حاضر 35 تا 45 سال است  که نشان دهنده پیر شدن هرم جمعیت است.

وی اذعان کرد :افزایش مواردی مثل حجامت،تزریق  واکسن های کرونا،تتو خالکوبی معافیت های را ایجاد می کند برای اهدا خون می شود ادامه داد: یک باور غلط که در جامعه وجود دارد اهدا خون باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می شود،اهدا خون فواید بسیار زیادی دارد که اگر بخواهیم اشاره ای کنیم با اهدا خون به 3بخش تقسیم می شود که می تواند جان 3 نفر را نجات دهد مهمترین  فایده اهدا خون بعد معنوی است که با عث نجات بیماران نیازمند می شود.

وی در پایان توضیح داد: خوشبختانه در تاسوعا و عاشورا سال جاری یک رشد 58 درصدی در خون گیری نسبت به سال گذشته بود در سال 1400 مراجعیت 759 نفر بود و سال 1401  1238 نفر مراجعه کردند که رشد 63 درصدی را داشتیم.


انتهای پیام/ط  https://armanekerman.ir/vdcbswb88rhb5zp.uiur.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین