تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۸
۰
plusresetminus
مدیرکل انتقال خون استان کرمان:

باورهای غلط مانع اهدای خون بانوان شده است

مدیرکل انتقال خون استان کرمان به باور اشتباه بین زنان مبنی بر اینکه اهدای خون موجب کم خونی در بانوان می شود و یا اینکه بانوانی که دارای کم خونی هستند نمی توانند خون اهدا کنند اشاره کرد.
باورهای غلط مانع اهدای خون بانوان شده است
ایرج شکوهی، مدیر کل انتقال خون استان کرمان در  گفتگو با خبرنگار "راه آرمان" در رابطه با  اهدای خون گفت: ابتدا باید اهمیت و فواید اهدای خون برای مردم تبیین و فرهنگ سازی شود که همین مهم موجب افزایش مطالبه مردم برای اهدای خون می شود.

وی افزود: مهمترین فایده اهدای خون، نجات زندگی و کسب رضایت الهی و از فواید دیگر آن آگاهی از سلامت جسمانی است.

مدیر کل انتقال خون استان کرمان گفت: اهدای خون یکی از نیازهای اساسی هر جامعه‌ای است که کاهش مخازن خون پیامدهای ناگواری را می‌تواند در پیش رو داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برای گرفتن خون آمار پرسنل ما متاسفانه رشد مناسبی در طول زمان نداشته است ادامه داد: سازمان انتقال خون در ۱۵ سال پیش همین چارت سازمانی با همین تعداد نیر‌و را داشته است، اما شاهد افزایش تخت های بیمارستانی و افرایش بیمارستان در گوشه و کنار استان هستیم.

  
شکوهی توضیح داد: گاها در شهرستان های کوچیک هم شاهد افتتاح بیمارستان ها هستیم که این افتتاح ها خود منجر با تقاضا بیشتر خون برای افراد نیازمند می شود اما مرکز انتقال خون همچنان با کاهش نیرو مواجه است و مجبوریم از نبروهای کم در جاهای مختلف استفاده کنیم.

 وی با اشاره به تفاوت اهدا خون و حجامت کردن تصریح کرد: در اهدا خون ۴۵۰ تا ۳۰۰ خون اهدا می شود، اما در حجامت حدود ۵۰ سی سی خون از بدن فرد خارج می شود، حتی اگر ما بخواهیم در مورد ارجحیت این دو مورد صحبت کنیم در بحث اهدای خون یک حس نوع دوستی و کمک به یک انسان برای زنده ماندن  و کمک به همنوع دیده می‌شود.

مدیر کل انتقال خون استان کرمان با بیان اینکه یک فرد با اهدای خون خودش می‌تواند جان ۳ نفر را نجات دهد ادامه داد: اگر حجامت هم فوایدی داشته باشد برای خود فرد فایده دارد و جان دیگری را نجات نمی دهد و بعد معنوی دیگر در بر ندارد.


شکوهی با اشاره به اینکه متاسفانه بحث اهدای خون را در مدت زمان های محدود مثل لیالی قدر و تاسوعا عاشورا داریم توضیح داد: باید این مسیر و دید مردم را عوض کنیم که در طول سال بتوانند خون خود را بین انسان های نیازمند توزیع کند، همیشه خونگیری مستمر را داشته باشیم و محدود به یک بازه زمانی خاص نکنیم.

وی ادامه داد: وقتی اهدا خون به زمان های خاصی محدود می شود ما باید سه هزار واحد خون را در یک مدت زمان بگیریم و آن را ذخیره کنیم اما با توجه به محدوده عمر پلاکت ها باید اهدای خون به صورت تازه صورت بگیرد و باید یک فرهنگ سازی انجام شود.


مدیرکل انتقال خون استان کرمان به باور اشتباه بین زنان مبنی بر اینکه اهدای خون موجب کم خونی در بانوان می شود و یا اینکه بانوانی که دارای کم خونی هستند نمی توانند خون اهدا کنند، افزود: میزان قابل توجهی از بانوانی که مراجعه می کنند مشکلی برای اهدای خون ندارندو با بیان سبک درست زندگی و افزایش سلامت و توانمندی بانوان می‌توان میزان ذخایر خونی را با دریافت مشارکت آن‌ها چند برابر کرد.

وی در پایان تشریح کرد: مرکز انتقال خون علیرغم وظایف خطیری که دارد مغفول مانده است و با اینکه از سازمانهای حیاتی هست خیلی کم به آن توجه می‌شود اما ما روز به روز به این فرهنگ سازی و ارتباط بین رسانه ها امیدوار هستیم که بتوانیم از طریق اهدای خون به مردم کمک کنیم خصوصا در بخش بانوان که نیازمند فرهنگ سازی بیشتر در استان هستیم.

انتهای پیام/ط https://armanekerman.ir/vdcbzwb8wrhb5wp.uiur.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین