کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیر کل دام پزشکی استان کرمان؛

دام پزشکی وظیفه ای در قبال سگ های بلا صاحب ندارد/ سالانه 14 هزار سگ شناسنامه دار رایگان واکسینه می شوند

8 شهريور 1401 ساعت 13:28

علی رشیدی وظیفه جمع آوری سگ های بلاصاحب را بر عهده شهرداری نامید، گفت: ما وظیفه واکسیناسیون رایگان سگ های نگهبان و گله را داریم که در همین راستا سال گذشته ۱۴ هزار قلاده سگ نگهبان و گله واکسیناسیون شدند اما وظیفه ای در قبال سگ های بلا صاحب نداریم.


حسین رشیدی مدیر کل امور دام پزشکی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت گفت: این نهاد نقش و وظیفه اش  تولید و ارتقای بهره وری محصولات دامی، ترویج و کمک به بهداشت عمومی است که تا کنون نیز سرمایه گذاری زیادی در حوزه دام و طیور در کشور انجام شده است.

وی با اشاره به بیماری های دام ها و میزان خسارت اقتصادی که ایجاد می کند،افزود: سال گذشته شاهد شیوع یک نوع بیماری پوستی از مرزهای شرقی استان بودیم که با اقدامات به موقع این بیماری که عامل انتقال به انسان نیز بود مهار شد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان بر لزوم مایه کوبی و واکسیناسیون دام ها تاکید و اظهار کرد: با اقدامات هوشمندانه در سال های اخیر تلاش های خوبی در عرصه مهار بیماری شایع  تب برفکی در استان نداشتیم.

وی ریشه کنی طاعون نشخوارکنندگان کوچک  را از سیاست های دامپزشکی دانست و گفت: ۵۰ درصد بیماری های دامی بین دام و انسان مشترک هستند که با اقدامات صورت گرفته در حال حاضر هم صنعت تولید شیر استان در حد مطلبوب است و هم گوشت و فراوردهای دامی وابه سته به آن در وضعیت خوبی قرار دارند


رشیدی  تاکید کرد: یک مرکز آزایشگاهی تشخیص بیماری های اداره کل دامپزشکی  در کرمان راه اندازی شده که ضمن پایش اقدام به درمان به موقع بیماری ها می شود و حتی تست های تشخیصی کرونا ویروس برای شتر ها را نیز در استان انجام می دهیم.

وی تاکید کرد: دامپزشکی نظارت بر تولید فرآورده های دامی (از تغذیه دام تا عرضه آن به بازار)  را بر عهده دارد و محصولات دامی نیز ضمن درج کد رهیابی برای رصد، لبیل بندی و رنگ بندی نوع گوشت هم در استان انجام می شود.

رشیدی اذعان کرد: لیبل رنگ زرد برای نوع گوشت دام ماده و لیبل رنگ آبی متعلق به نوع گوشت دام نر است و رنگ بندی پاکت بسته بندی به دو رنگ نارنجی نوع b و رنگ بندی آبی نوع aکه نشان دهنده نوع کیفت عالی گوشت در عرصه سلامتی است.


مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به شیوع بیماری آنگارا در بین طیور اظهار کرد: سال گذشته کانون های از بیماری آنگارا در بین طیور در استان داشتیم که با اقدامات به موقع از شیوع آن در سطح استان جلوگیری شده است زیرا از طریق واردات جوجه یک روزه گوشتی وارد کشور شده بود که  با انجام واکسیناسیون جوجه ها در برابر این بیماری مصون شدند.

وی به  واکسیناسیون دام ها در سال گذشته اشاره کرد و گفت: واکسیناسیون تب برفکی گاو سالانه سه نوبت انجام می دهیم و در سال گذشته ۱۵۰ هزار راس گاو ،۲ میلیون و ۵۰۰ هزار راس بز دربرابر تب برفکی واکسینه شده اند.

رشیدی از واکسینه شدن ۸۵۰ هزار راس بز و یک میلیون و ۶۰۰ هزار راس گوسفند در برابر آبله خبر داد و گفت: ۶۸ هزار راس گاو نیز در برابر آبله نیز واکسینه شده اند.

مدیر کل دام پزشکی استان تاکید کرد: ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک در برابر طاعون نشخوارکنندگان واکسینه شده اند که با این احتساب کلیه جمعیت دام سبک استان سال گذشته علیه این بیماری و   ۵۷ هزار راس گاو و گوساله نیز در برابر تب مالت واکسیناسیون شده اند.

وی وظیفه جمع آوری سگ های بلاصاحب را  بر عهده شهرداری نامید گفت: ما وظیفه واکسیناسیون رایگان سگ های نگهبان و گله  را داریم که در همین راستا سال گذشته ۱۴ هزار قلاده سگ نگهبان و گله واکسیناسیون شدند اما وظیفه ای در قبال سگ های بلا صاحب نداریم.


رشیدی برای کنترل جمعیت سگ ها طبق دستور العمل های ابلاغی در سطح کشور گفت: باید این حیوانات به دو دسته قابل استفاده و غیر قابل استفاده تقسیم شوند و قابل استفاده ها بعد از  عقیم سازی در همان اقلیم رهاسازی شوند و سگ های غیرقابل استفاده را با استفاده از روش مرگ آرام از بین ببرد.

وی به ارائه پیشنهاد پرداخت و گفت:  شهرداری اگر  زباله های اطراف شهر را مدیریت کند و بر مخروبه ها و خانه های خراب رانظارت کند تا سکونتگاه این حیوانات نباشند می تواند موفق باشد در غیر این صورت،  هر اقدامی انجام دهند، جمعیت سگ ها کاهش پیدا نمی کند.

مدیر کل دام پزشکی کرمان در پیایان خاطر نشان کرد: دومین مشکلی که شهرداری ها با ان مواجه هستند و عملا  اجازه اجرای کامل طرح کنترل جمعیت سگ های بلاصاحب را به آنها نمی‌دهد، وجود NGO های مخالف از بین بردن سگ های بلاصاحب بدون استفاده و عقیم سازی شده  است.


انتهای پیام / طهماسبی


کد مطلب: 129211

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/129211/دام-پزشکی-وظیفه-قبال-سگ-های-بلا-صاحب-ندارد-سالانه-14-هزار-شناسنامه-دار-رایگان-واکسینه-می-شوند

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir