کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تشریح کرد؛

تغییر سبک زندگی عامل شیوع بیماری های واگیر نوپدید

22 شهريور 1401 ساعت 10:51

سعید صحبتی گفت: امروزه تغییر سبک زندگی، مهاجرت و مسافرت یکی از عوامل شیوع بیماری های نوپدید و بازپدید در دنیا است.


دکتر سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگو با خبرنگار"راه آرمان" در رابطه با بیماری های واگیردار گفت: بیماری های واگیردار هنوز تهدید عمده و جدی سلامتی هستند، در گذشته گمان می کردیم که بیماری های واگیردار عمرشان تمام شده است و ما باید بیشتر نگران بیماریهای غیر واگیردار باشیم؛ اما کرونا این فرضیه را تغییر داد.

بیماری های واگیردار عامل اصلی مرگ و میر 50 سال قبل

وی افزود: اگر شما به علت های اصلی مرگ و میر ۵۰سال گذشته در کشور ها دقت کنید رتبه اول را بیماری های واگیر داشتند، مثلا مردم از وبا، سل، سرخک و دیفتری جان خود را از دست می دادند و اتفاق خوبی که رخ داد واکسیناسیون و ارتقاء سبک زندگی مردم بود و بهداشت بحث جدی زندگی مردم شد و این باعث شد که بیماری های واگیردار تا حدودی کاسته شود.

صحبتی توضیح داد: اما در دهه اخیر یکسری بیماری واگیردار جدیدرونمایی شد که به آنها بیماری های «نوپدید و بیماری‌های بازپدید»،گفته می شود بیماریهای بازپدید یعنی بیماری هایی که قبلاً تا حدودی خاموش شده بودند باز دوباره شعله ور شدند مثل بیماری سل که سالها از حضورش کاسته شده بود دوباره به دلایلی شعله ور شد و بیماری های نوپدید، هم مانند نامشان بیماری هایی که قبلاً اصلاً وجود نداشتند ودر تاریخ پزشکی اسمی از آنها نبوده و یکی یکی  بروز کردند.


وی با بیان اینکه اولین بیماری نوپدیدی که بشر با آن به صورت جدی رو به رو شد بیماری ایدز بود که ۴۰ سال از زمان پیدایش آن گذشته است و بعد هم بیماریهایی چون سارس، مرس که چندین سال مردم را درگیر کرده بود و  اخیراً هم کرونا که نسل جدید همان سارس و مرس است و بزرگترین پاندمی غرب را ایجاد کرد، در دو سال گذشته اگر کسی بیان می کرد که قرار است بیماری ظهور پیدا کند و ۶۰ میلیون نفر را درگیر کند هیچ کس باور نمی کرد چنین اتفاقی رخ دهد اما متاسفانه ویروس منحوس کرونا در بین مردم رخ داد.


سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد:بیماری تب کریمه کنگو هم جزو  بیماری های نوپدید حساب می شود، در سال ۱۳۷۰ تقریباً در کشور ما اولین مورد این بیماری گزارش شد و بعد از آن هم به عنوان بیماری بومی در منطقه محسوب شد، تب کریمه کنگو در اثر تاثیر مسائل خارج از حوزه بهداشت است مثلاً بحث های مهاجرت های اردو های جمعیتی، فقر و مشکلات اقتصادی همه به نوعی در روند بیماری ها تاثیر می گذارد، اگر جمعیت خودمان مستعد باشند پوشش واکسیناسیون آنها کامل نباشد به‌راحتی مطمئن می‌شویم بیماری تب کریمه کنگو را که سال ها قبل داشتیم  امسال دوباره شعله ورشده است.

صحبتی ادامه داد: یکی از بیماری جدید نوپدید ی که در گیر آن هستیم آبله میمون است، الان بیش از ۸۰ کشور دنیا این بیماری را گزارش کردند تعداد افراد مبتلا اوایل انگشت شمار بودند و اما این آمار به ۳۸ هزار مورد رسیده است که یک سوم آن مربوط به آمریکا و اروپا است و کشورهای همسایه ما هم بی‌نصیب از این بیماری نبودند از جمله امارات، ترکیه، عراق، عربستان و اخیراً هم در اهواز هم یک مورد پیدا شد است که فعلاً همان یک مورد در کشور ما هست.

وی توضیح داد: هنر ما این است که سریع موارد را  شناسایی و ایزوله و سریع درمان را برایشان آغاز کنیم؛ اگر زمان گذشت و بیماری پخش شد، دیگر عملا کاری نمی شود کرد.

ایمنی نسبی جامعه دلیل بی خیالی مردم نسبت به واکسیناسیون


سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه بیماری کرونا  همچنان قربانی می گیرد تصریح کرد: در بحث نوبت تکمیلی واکسیناسیون متاسفانه استقبال از نوبت تکمیلی واکسیناسیون به اندازه نوبت‌های اول نیست، نوبت‌های اول ما روی ۹۰ درصد و ۸۰ درصد است،  ولی تزریق نوبت چهارم تا الان در استان کرمان که نسبت به استان های دیگر ۱۱ درصد جمعیت تحت پوشش است. 

وی اذعان کرد: استفاده از ماسک هم همان طور که در سطح جامعه شاهد آن هستیم چیزی حدود ۲۰ درصد تا ۳۰ درصد مردم استفاده می کنند، بیماری کرونا الان دیگر جزو اولویت های اصلی مردم نیست هم به دلیل اینکه سوی امیکرون که درگیرش هستیم نسبت به سویه های قبلی مرگ و میر کم تری دارد هم اینکه ۹۱ درصد مردم دوز  دوم واکسن را زدند و یک ایمنی نسبی در جامعه ایجاد شده است.

صحبتی با اشاره به اینکه تاثیر واکسن زدن پیشگیری از ابتلا نیست، بلکه پیشگیری از مرگ و میر است و باعث می‌شود اگر کسی مبتلا شد به بیمارستان مراجعه نکند ویا خدایی ناکرده فوت نکند ادامه داد: واکسیناسیون تاثیر خودش را هم گذاشته  و در موج های قبل مرگ و میرمان چندین برابر بود است و برای اینکه همین مقدار هم کم شود باید مردم نسبت به تزریق نوبت های یادآور اقد ام کنند.


سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: انتظار ما از دولت این است که در بحث واکسیناسیون بیشتر جدیت به خرج دهند شرایط حال حاضر تزریق واکسن به صورتی شده است که  تزریق اختیاری و انتخابی است که نزدن واکسن هم برای خود فرد و  اطرافیان و هم برای جامعه یک تهدید است.


سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد:تهدید آبله میمون به اندازه کرونا قطعاً نیست چرا که راه های انتقالش خیلی محدود تر است انتقالش از طریق هوا مانند کرونا نیست موارد انتقالی هم که بوده در تماسهای خیلی نزدیک بوده است  به همین خاطر تهدید جدی نیست و خوشبختانه بیماری کشنده نیست وخیلی مرگ و میر در بیماری آبله میمون کم است و هنوز سازمان بهداشت جهانی به این نتیجه نرسیده است که واکسیناسیون عمومی آبله رابرای این بیماری تجویز کند ولی برای این بیماری؛ جمعیتی که واکسن بیماری آبله اصلی را زده اند چیزی نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به بیماری آبله میمون مصونیت دارند.

صحبتی گفت: به دلیل اینکه امروزه رفت و آمد های تسهیل شده است خیلی راحت بیماری ها را منتقل می شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: من دو توصیه دارم یکی برای همکاران خودم، پزشکان، کارشناسان بهداشت وهر کسی که در حوزه سلامت مردم کار می کند اینکه در کنار درمان بیمار به فکر گزارش دهی موارد قابل گزارش هم باشند یعنی پزشک وقتی یک مورد مشکوک سرخک را می بیند در کنار این که به بیمار نسخه می دهد سیستم بهداشتی را هم باید آگاه کند. 

وی ادامه داد: توصیه دوم  من به مردم است اینکه توصیه ها و آموزش هایی که ما می دهیم جدی بگیرند چون نعمتی بالاتر از سلامتی برای مردم نیست و بحث پیشگیری نسبت به درمان هم ارزان‌تر،  هم راحت‌تر و هم در دسترس تر و هم زحمتش کمتر است و خیلی راحت می‌تواند سلامتی خودشان و خانواد یشان را حفظ کنند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 129342

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/129342/تغییر-سبک-زندگی-عامل-شیوع-بیماری-های-واگیر-نوپدید

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir