تاریخ انتشار :جمعه ۱۸ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۴
۰
plusresetminus
زائرین اربعین حسینی امسال خدمات بی‌شائبه ایی از مبحث تسهیل در تردد زائرین اربعین، حذف ویزای ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی، تمدید فوری گذرنامه، دریافت ارز و تسهیلات ویژه گرفته تا راه اندازی قطار تهران-کربلا و افزایش گیت های مسافری و چهار بانده شدن محور ایلام-مهران و... آن هم بدون هیچ دغدغه و گرفتاری را تجربه نمودند.
دولت برای زائران اربعین سنگ تمام گذاشت/فراهم نبودن زیر ساخت ها در عراق با وجود تمهیدات مختلف ایران

به گزارش "راه آرمان" به نقل از دانا ؛ "زائرین اربعین حسینی" امسال خدمات بی‌شائبه ایی را تجربه کردند؛ از مبحث تسهیل در تردد زائرین اربعین تا دریافت ارز و تسهیلات ویژه آن هم بدون هیچ دغدغه و گرفتاری که دور از شان زوار باشد. اگر بخواهیم ارزیابی عملکردی در خصوص مسائل و مشکلات زائرین اربعین حسینی داشته باشیم باید صراحتا بگوییم که زائرین اربعین حسینی امسال بسیاری از دغدغه های سال‌های گذشته را نداشتند.

حذف ویزا از سفرهای زمینی

حذف ویزا از سفرهای زمینی از جمله هزینه هایی بود که برای زوار اربعین تراشیده می‌شد که امسال در ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت اعلام کرد: رییس‌جمهور در تماس تلفنی اخیر با نخست‌وزیر عراق یکی از خواسته‌های مردم مبنی بر حذف ویزا از سفرهای زمینی را مطرح کردند که با آن موافقت شد. بدینسان نه تنها مرزهای زمینی برای زائران اربعین گشوده شد که حتی هزینه ۱ میلیون و پانصد هزار تومانی که در دولت قبل بر دوش مردم نهاده شده بود با رایزنی رئیس جمهور حذف شد.

تمدید فوری و ممهور گذرنامه های بدون اعتبار

از دیگر اقدامات برای تسهیل امور زائران اربعین می‌توان به تمدید فوری و ممهور گذرنامه های بدون اعتبار اشاره کرد که رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی چندی پیش در این رابطه گفت: براساس توافق با عراق، قرار شد پلیس گذرنامه ایران بر روی گذرنامه‌هایی که اعتبار نداشته یا زیر ۶ ماه اعتبار دارد، مُهر اعتبار بزند.
به گفته مجید میراحمدی: این مُهر فقط برای یکبار سفر به عراق اعتبار دارد؛ وی همچنین خاطرنشان کرد: افرادی که قصد سفر به عتبات در ایام اربعین را دارند، اما گذرنامه ندارند، گذرنامه موقت دریافت خواهند کرد و این کار نیز تقریبا بدون هزینه و توسط فراجا صورت خواهد گرفت.

بازگشایی سه مرز برای عبور زائران در اربعین

وحیدی وزیر کشور نیز در ۹ مرداد ۱۴۰۱ خبر از بازگشایی سه مرز برای عبور زائران در اربعین را داد و اشاره کرد: شلمچه، چزابه و مهران مرزهایی است که برای اربعین به طور معمول استفاده می‌شد که امسال قرار است با پیش بینی تمهیدات امنیتی و توافق طرفین ایرانی و عراقی، مرز خسروی هم برای زائران قابل تردد باشد. مرز سومار برای انتقال وسایل مواکب آماده می‌شود و پیش بینی شده از مرزهای شمال غرب مانند باشماق و تمرچین هم بتوانیم استفاده کنیم.

راه اندازی قطار تهران – کربلا

از دیگر مواردی که امسال برای زائرین اربعین خبری مسرت بخش بحساب می‌آمد، اعلام راه اندازی قطار تهران – کربلا بود. وزارت راه و شهرسازی، چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱ اعلام کرد نخستین قطار ترکیبی تهران _ کربلا حرکت خود را آغاز کرد. حرکت این قطار به صورت یک رام در هفته خواهد بود و اولین سیر خود را به صورت کاروانی انجام داده است. این قطار پس از حرکت در تهران و مسافرگیری در قم وارد شلمچه شده و  پس از آن مسافران مسیر شلمچه تا بصره را با اتوبوس طی خواهند کرد و از بصره مجددا با قطار وارد کربلا خواهند شد.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن نیز در اینباره می‌افزاید که بیش از ۱۵ سال از مصوبات مربوط به این پروژه می‌گذرد ولی تا پیش از دولت سیزدهم پیشرفت چندانی در این باره حاصل نشده است.

گیت های مسافری مرز مهران نیز به ۹۶ دستگاه افزایش یافت

اما وقتی پای وحدت و همدلی در میان باشد و مدیریتی شایسته نیز بیرق دار امور باشد جریان خدمت به مردم بشکل واقعی شکل می‌گیرد در همین راستا معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در گفتگویی عنوان کرد که گیت های مسافری مرز مهران نیز به ۹۶ دستگاه افزایش یافت. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه گیت های مسافری در مرز مهران از به ۹۶ دستگاه رسیده است، گفت: میزان تردد از مرزمهران در ایام اربعین روزانه به ۲۵۰ هزار نفر می رسد.

محور ایلام - مهران پس از ۹ سال چهار بانده شد

طرح چهار بانده شدن محور ایلام - مهران که ۹ سال بلاتکلیف مانده بود نیز بشکل معجزه آسایی به سرانجام رسید و استاندار ایلام در ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ طی نشستی خبری گفت: ۷۳ کیلومتر از طرح چهار بانده شدن ایلام _ مهران آماده شده و مابقی نیز تا هفتم شهریور زیر بار ترافیک می‌رود؛ وی همچنین افزود: فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای سفری ایمن، خواسته رئیس جمهور است که در حال تحقق بخشیدن به آن هستیم.
مدیر کل پایانه‌ها و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام نیز در همین راستا افزود: برای نگهداری و نصب علائم هشداردهنده مسیر ایلام به مهران ۳۲۴ میلیارد تومان هزینه شده است.
چشمه خاور اعلام کرد: برای روکش خط کشی، نصب نیوجرسی، نصب علائم کامپوزیتی، علائم اطلاعاتی، شانه سازی و پل سازی بخصوص پل صلواتی و ۱۲ دهنه پل بعد از پل صلواتی این اعتبار هزینه شده است.

جریمه کنسلی بلیط برداشته شد

از دیگر دغدغه‌های زوار اربعین جریمه کنسلی بلیط بود. در این زمینه رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفتگویی اعلام کرد: در صورت عدم صدور بلیط، پول متقاضی به ایشان مسترد می گردد و بدین شکل این مشکل نیز از پیش پای زائرین اباعبدالله الحسین برداشته شد.

۵ میلیون تومان تسهیلات برای حضور زمینی زائران اربعین حسینی(ع)

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این گزاره نیز زائرین اربعین را بی بهره نگذاشت و اعلام کرد: تا سقف ۵ میلیون تومان تسهیلات برای حضور زمینی زائران اربعین حسینی(ع) در بزرگترین اجتماع بشری جهان از سوی بانکهای زیرمجموعه این وزارتخانه پیش بینی شده است.
سید احسان خاندوزی با اعلام این خبر گفت: به منظور پرداخت این وام، پس از هماهنگی هایی که با سازمان برنامه و بودجه، سازمان حج و زیارت، ستاد مرکزی اربعین ، پلیس گذرنامه و بانک ها صورت گرفت ، زائران سرپرست خانواری که یارانه دریافت می کنند، پس از درخواست این تسهیلات در سامانه حج و زیارت (سماح) در صورتی که از مرزهای زمینی خارج شوند ، مبلغ این تسهیلات به صورت خودکار و بدون نیاز به مراجعه به بانکها به حساب یارانه آنها واریز شده و با اقساط یکساله از یارانه آنها کسر خواهد شد.

بانک مرکزی برای هر یک از زائران اربعین ۱۰۰ دلار ارز در نظر گرفت

حرکت جهادی در عرصه خدمت رسانی به زوار اربعین به همین موارد ختم نشد و مدیرعامل بازار متشکل ارزی نیز وارد گود خدمت رسانی به زائرین اربعین شد و پیرامون همین مسئله نیز عنوان کرد: بانک مرکزی برای هر یک از زائران اربعین ۱۰۰ دلار ارز در نظر گرفته است.
امیر هامونی مدیرعامل بازار متشکل ارزی بانک مرکزی گفت: برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین امام حسین(ع) بانک مرکزی تصمیم گرفته است، به ازای هر نفر به مبلغ ۱۰۰دلار از طریق شعب بانکی و صرافی‌های مجاز سراسر کشور ارز اختصاص دهد.

وی گفت:‌ در این زمینه ۹۰۰ شعبه بانکی و صرافی آماده خدمات‌رسانی به زائران امام حسین(ع) هستند و از مردم می‌خواهیم در شهرهای مبدأ و یا استان خود به بانک‌ها و صرافی‌ها مراجعه کرده و ارز مورد نیاز خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تهیه کنند و به روزهای منتهی به اربعین موکول نکنند.
 

تسهیل ویژه عبور زوار اتباع

خدمت رسانی فقط به ایرانیان خلاصه نشد تا جاییکه وزیر کشور در خصوص تسهیل ویژه عبور زوار اتباع از مرز ایران نیز اینگونه گفت: مشکلاتی ایجاد شده بود، چرا که قبلا قرار بر این بود از طریق هوایی و کشور خودشان به عراق بروند، طرف مقابل قبول کرد براساس مجوزهایی که از ایران صادر می‌شود، ترانزیت زوار انجام شود.

تعیین نرخ مصوب برای فروش بلیط هواپیما

تعزیرات حکومتی نیز پای در میان گذاشت و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی درباره تعیین نرخ مصوب برای فروش بلیط هواپیما گفت: نرخ مصوب بلیط رفت و برگشت تهران به نجف و بالعکس ۶ میلیون تومان است. شرکت های هواپیمایی مراقب باشند عرضه و فروش بلیت ایام اربعین به صورت دقیق رصد می‌شود و با هرگونه تخلف به شدت برخورد خواهد شد. در همین میان نیز شرکت های هواپیمایی متخلف نقره داغ شدند و محکوم به پرداخت جریمه ۱۰۹ میلیاردی گشتند.

شروع معاملات بازار؛ یک ساعت زودتر از همیشه

شروع معاملات بازار ارز نیز تغییر ساعت داد و بجای ساعت ۹صبح از ساعت ۸ صبح برای خدمات دهی به زوار کار خود را شروع کرد تا در این میان سهم خود را برای آسایش زائرین ادا کرده باشد.
علیرغم همه تمهیداتی که از سمت ایران فراهم شده بود، متاسفانه بدلیل عدم وجود زیر ساختها و مواردی که باعث تسهیل تردد و رفاهیات زائران در عراق می‌شد امروز ادامه تردد متوقف شد و رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در همین زمینه عنوان کرد: همه مرز‌های منتهی به معابر خروجی زائران به عراق تا اطلاع بعدی بسته شد وی همچنین افزود که در سفری که به عراق داشتیم، مذاکراتی صورت گرفت و تقاضا‌های مقامات عراقی مبنی بر کاهش تعداد زوار ایرانی و مشکلات عراق مورد بحث و بررسی قرار گرفت. میراحمدی تاکید کرد: به جهت این که امنیت و سلامت زائران ما با خطر جدی مواجه است این تصمیم سخت گرفته شد.
در کنار همه موارد گفته شده و نشده امسال مسئولین امر از جمله شخص رئیس جمهور، معاون اول، وزرا و ... همه وارد گود شدند تا دغدغه ایی برای زوار نباشد و خود از نزدیک همه امور را رصد نمودند و البته این برگه سبز و نقطه درخشانی است که در کارنامه رئیس دولت و اعضای کابینه‌ایی که بی وقفه همه وقت خود را صرف امور مردم می‌کنند، می‌ماند.

انتهای پیام/ https://armanekerman.ir/vdchvwnzk23nikd.tft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین