تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۶
۰
plusresetminus
این روزها تعداد مغازه هایی که یا تعطیل شده اند یا از همان ابتدا خالی بودند به قدری زیاد شده که دیدن تبلیغات اجاره آنها به امری عادی تبدیل شده است؛ دلیل این موضوع را هم می توان در عوامل متعددی جستجو کرد.
متهم های واگذاری کسب و کارها
به گزارش راه آرمان، اگر این روزها در شهر که دور بزنید تعداد زیادی بنر و پارچه می بینید که با رنگ های عمدتا قرمز و زرد نوشته اند: «این مغازه اجاره داده می شود»
فرقی نمی کند خیابان فرعی یا کوچه باشد یا خیابان اصلی و میدان پر رفت و آمد شهر، تعداد مغازه های تخلیه شده یا کسب و کارهای واگذار شده بسیار زیاد است. اما چرا؟
 

کرونا متهم ردیف سوم

شیوع ویروس کرونا و در پی آن تعطیلی های پیاپی موجب کاهش درآمدها شده است. هر چند برخی افراد با تغییر در کسب و کار خود توانستند از پس این شرایط بر بیایند اما اکثر کسب و کارها مشتریان ثابت خود را از دست داده اند.

از طرف دیگر اکثر مردم به خرید های اینترنتی روی آورده اند و به خصوص نسل جدید کمتر به مغازه ها برای خرید مراجعه می کنند. از مواد غذایی مثل چیپس و پفک گرفته تا لوازم الکترونیکی مثل موبایل و لپ تاپ و حتی آجیل و میوه نیز در نرم افزارهای موبایلی، شبکه های اجتماعی و وب سایت ها به صورت اینترنتی به فروش می رسد.

اجاره بها متهم ردیف دوم

همزمان با افزایش قیمت مسکن، اجاره بهای مغازه ها نیز افزایش یافته است. صاحبان املاک معتقدند که با افزایش قیمت همه اجناس، آنها نیز باید اجاره مغازه خود را افزایش دهند. همچنین به دلیل کاهش ارزش پول در سال های اخیر اکثر صاحبان املاک ترجیح می دهند به جای دریافت رهن، اجاره ماهانه را افزایش دهند.
از طرف دیگر هر چند بازه سود مغازه داران افزایش یافته است اما نوسانات قیمت، مالیات های مختلف و... توان پرداخت اجاره بها را از آنها گرفته است.

کاهش جمعیت متهم ردیف اول

در گذشته نیزعواملی مانند جنگ تحمیلی یا تورم ناشی از اجرای برنامه های بانک جهانی وجود داشته است اما هیچگاه به این شدت وضعیت مغازه داری درهم ریخته نبوده است.

هرچند کرونا، اجاره بها، تمایل به خرید اینترنتی و... بر بازار تاثیر گذار بوده است اما مهمترین دلیل افزایش تعداد مغازه های خالی و واگذاری کسب و کارهای خرد، به کاهش جمعیت جوان کشور بر می گردد. در حال حاضر با نزدیک به صفر شدن رشد جمعیت ایران، نیاز به کالا و خدمات به شدت کاهش یافته است.

در منطق اقتصاد، عرضه و تقاضا مهمترین فاکتور اقتصادی است. در نظام های قیمت گذاری، با افزایش مشتریان، قیمت ها در تعداد بیشتری از اجناس و خدمات سرشکن می شود و در نتیجه یا قیمت تمام شده کاهش می یابد و یا سود افزایش می یابد.
در حال حاضر با کاهش جمعیت، تقاضا برای خرید اجناس به شدت افت کرده است. در نتیجه آن هم قیمت ها بالا رفته است و هم سود فروشندگان کالا و ارائه کنندگان خدمات با افت شدید مواجه شده است. به طور مثال اگر مغازه ای 5 سال پیش 100 مشتری ثابت و 100 مشتری گذری داشت، حالا با کم شدن جمعیت جوان، این تعداد به نصف کاهش یافته است. نکته قابل تامل آنکه با ادامه روند فعلی 5 سال دیگر تعداد مشتریان ثابت و گذری این مغازه به 50 نفر هم نخواهد رسید.

تا دیر نشده است

براساس آمارها ما فقط 4 تا 5 سال فرصت داریم تا با استفاده از پنجره جمعیتی دهه شصتی ها، وضعیت جمعیت جوان کشور را بهبود بخشیم. در سال های گذشته براساس یک تفکر ناقص و نادرست گفته می شد با کاهش جمعیت منابع کشور بین تعداد کمتری توزیع و رفاه بیشتر می شود اما تجربه و علم امروز اثبات کرد که با کاهش جمعیت نه تنها رفاه بیشتر نمی شود بلکه وضعیت اقتصادی و اجتماعی و حتی فرهنگی کشور به شدت دچار تلاطم خواهد شد.

پس تا دیر نشده است برای آینده خودمان هم که شده است به فکر افزایش جمعیت باشیم؛ هنوز دیر نشده است ولی آینده از آنچه که فکر می کنیم به ما نزدیک تر است. و بدانیم تاریخ و آیندگان ما را قضاوت خواهند کرد.

انتهای پیام/ رستمی
  https://armanekerman.ir/vdcjxhev8uqe8xz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین