کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در میزگرد «موانع پژوهشی ترویج مکتب حاج قاسم» مطرح شد؛

جزیره ای عمل کردن نهادها در ترویج مکتب شهید سلیمانی/ نبود منبع دست اول سد راه کارهای پژوهشی

31 شهريور 1401 ساعت 8:40

در میزگرد «موانع پژوهشی ترویج مکتب حاج قاسم»؛ قهاری رئیس پژوهشکده مکتب حاج قاسم در دانشگاه شهید باهنر کرمان از موانع پیشرفت کارهای پژوهشی در مکتب حاج قاسم را نبود منابع دست اول عنوان کرد.


به گزارش راه آرمان؛ در آستانه هفته دفاع مقدس میزگردی با عنوان «موانع پژوهشی ترویج مکتب حاج قاسم» در محل تحریریه پایگاه خبری راه آرمان برگزار شد.

برای بررسی موانع به سراغ کارهای پژوهشی صورت گرفته رفتیم و از دکتر محمدهادی قهاری رئیس پژوهشکده مکتب حاج قاسم در دانشگاه شهید باهنر کرمان و رنگینکمان دعوت کردیم در این میزگرد ما را همراهی کنند.


دکتر محمد هادی قهاری رئیس پژوهشکده مکتب حاج قاسم در دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: پژوهشکده مکتب حاج قاسم سلیمانی از اردیبهشت سال ۱۴۰۰ ذیل دانشگاه شهید باهنر تاسیس و ردیف بودجه ای مستقل در مجلس شورای اسلامی برای آن در نظر گرفته شده است البته این بودجه را به حساب دانشگاه شهید باهنر واریز می کنند ودر پژوهشکده هزینه می شود.

تعریف پنج گروه پژوهشی در پژوهشکده مکتب حاج قاسم


وی ضمن توضیح ساختار پژوهشکده اظهار کرد: در پژوهشکده پنج گروه پژوهشی مصوب داریم یکی گروه پژوهشی مقاومت، امنیت و دفاع، گروه دوم ادبیات و تاریخ مقاومت، هنر، توسعه فرهنگی و اجتماعی گروه سوم اقتصاد مقاومتی و مدیریت انقلابی، گروه پژوهشی چهارم جغرافیای سیاسی جهان اسلام و توسعه سیاسی و گروه پنجم زنان، خانواده و سبک زندگی و تمدن نوین اسلامی که در حقیقت پنج گروه است ولی در ۱۶ تعریف شده است  ۵ مدیر گروه دارد و داری اعضایی هست و تقریباً بیش از یک سال است که کارشان را انجام می دهند.


قهاری با بیان اینکه اولویت اول پژوهشکده این است که محصولاتی را تولید کنیم وطرح های پژوهشی را تصویب کنیم که خروجی آن منبع دست اول  برای مکتب شهیدحاج قاسم سلیمانی باشد توضیح داد: برای پژوهشگران فعلی و نسل های بعد  کتابهای زیادی در مورد شهیدحاج قاسم سلیمانی نوشته شده است ولی این کتاب‌ها دم دستی هستند و مناسب تحقیق نیستند.

رئیس پژوهشکده مکتب حاج قاسم در دانشگاه شهید باهنر کرمان تصریح کرد: منبع دست اول سخنان و نوشته های حاج قاسم سلیمانی هستند که هنوز مثل صحیفه امام چاپ نشده است جلد اولش آماده شده است که ۶۰ سخنرانی شهید حاج قاسم سلیمانی در قالب گفتار نامه شهیدحاج قاسم سلیمانی هم به زبان فارسی، هم به زبان عربی به زودی در انتشارات دانشگاه شهید باهنر چاپ می شود.

تامین امنیت جنوبشرق بخش مغفول مانده زندگی حاج قاسم


وی در ادامه عنوان کرد: منبع دست اول غیر از سخنان و نوشته های شهید حاج قاسم سلیمانی کسانی هستند که با شهید حاج قاسم سلیمانی در سه مقطع دفاع مقدس، بعد از دفاع مقدس و قبل از سپاه قدس؛ همچنین جبهه مقاومت کار کردند؛ در جبهه فرماندهانی و روحانیونی که با ایشان در ارتباط بودند باید مصاحبه شوند و اسراری که در مورد شهید حاج قاسم سلیمانی در سینه آنها هست بیرون کشیده شود و آنها را به کتاب تبدیل کنیم.


محمد هادی قهاری خاطرنشان کرد: ما به دنبال این هستیم که طرح پژوهشی در شورای پژوهش تصویب کنیم که مصاحبه محور باشد و خروجی آن  یک منبع دست اول برای مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی در یکی از این سه مقطع باشد بحث مقاومت الان هنوز اسرارش طبقه بندی شده و محرمانه است ولی در دو مقطع دیگر ما می توانیم کار انجام بدهیم.

وی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس کرمان عنوان کرد: قصد داریم با افراد مختلفی که با شهید سلیمانی در ارتباط بودند مصاحبه بگیریم مثلا روحانیون لشکر ۴۱ ثارالله، تخریب چی ها، بی سیم چی ها و هر کدام از افراد از دید خودشان شهید سلیمانی را توصیف کنند.

رئیس پژوهشکده مکتب حاج قاسم در دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در حال تدوین دانشنامه دفاع مقدس هستیم که دانشنامه حاج قاسم سلیمانی نیز از دل آن بیرون می آید.

قهاری بیان کرد: تا کنون حدود ۳۰ طرح پیشنهاد شده که ۱۲ طرح آن در پژوهشکده تصویب شده است و عناوین آنها را روی سایت پژوهشکده بارگذاری شده همچنین اولویت های پژوهشی را هم در آن قرار داده ایم و تاکید ما این است که پژوهش ها مصاحبه محور باشند تا خروجی آن یک منبع دست اول در مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی باشد.



وی با تاکید بر اینکه پژوهشکده دارای برنامه است تشریح کرد: برنامه راهبردی پژوهشکده درحال تدوین است چشم انداز بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت، نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها شناسایی می شود و برنامه راهبردی دانشگاه شهید باهنر به زودی به روز می شود و از ما هم خواسته شده برنامه راهبردی پژوهشکده را ذیل آن تعریف کنیم که به زودی تدوین خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با بیان اهمیت نقش حاج قاسم در تامین امنیت جنوب شرق کشور گفت: با مرکز تحقیقات ناجا هم تفاهم‌نامه‌ای راجع به مقطعی از زندگی حاج قاسم بعداز دفاع مقدس تاقبل از سپاه قدس که امنیت جنوب شرق کشور را تامین کردند را شروع کردیم زیرا این مقطع از زندگی حاج قاسم خیلی مغفول واقع شده است.

دکتر قهاری از دیگر فعالیت های پژوهشکده را اخذ مجوز مجله علمی پژوهشی ISC برشمرد و عنوان کرد: در تلاش هستیم کنگره بین المللی مکتب حاج قاسم سلیمانی را با بنیاد مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی با پنج محور اصلی پژوهشکده را برگزار کنیم.

وی افزود: کتابخانه تخصصی مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی را  در پژوهشکده راه اندازی می کنیم و  در نمایشگاه امسال کتاب‌هایی که مربوط به دفاع مقدس، جنوب شرق و مکتب حاج قاسم بودند  جستجو کردیم و هر چه بود یک نسخه گرفتیم و تهیه کردیم وسعی کردیم یک کتابخانه تخصصی برای مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی در پژوهشکده تاسیس شود.

حمایت مالی از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی با موضوع مکتب شهید سلیمانی


عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به حمایت مالی از پایان نامه های با موضوع مکتب شهید سلیمانی تصریح کرد: پایان نامه های کارشناسی ارشد که درباره ی مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی در دانشگاه شهید باهنر باشند؛ پنج میلیون تومان و رساله دکتری ۱۰ میلیون تومان حمایت مالی می‌کنیم البته باید دانشجو فقط از دانشگاه شهید باهنر باشد تا الان یک پایان نامه و یک رساله  تصویب شده است  و که باید روال اداری آن طی شود تاحمایت مال انجام شود.

جزیره ای عمل کردن نهادها در ترویج مکتب شهید سلیمانی


وی ضمن انتقاد از جزیره ای عمل کردن نهادهای مختلف در ترویج مکتب شهید سلیمانی اظهار کرد: مهمترین مرحله در مباحث پزوهشی تولید منابع دست اول است که به شدت در این زمینه ضعف داریم همه نهادهای متولی باید پای کار بیایند تا با هماهنگی با یکدیگر مشکل کمبود منابع معتبر مصاحبه محور حل شود تا براساس همین مستندات مکتب حاح قاسم را بشناسیم و ترویج دهیم.

قهاری ادامه داد: یکی از موانع پیشرفت پژوهشگر این است که کسانی می توانند طرح پژوهشی بردارند و از حمایت مالی پژوهشکده برخوردار شوند که عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر باشند من مخالف این امر هستم این مصوبه خلاف منش شهید حاج قاسم سلیمانی و مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی است.

وی در مورد تولیدات چندرسانه‌ای پژوهشکده چنین بیان کرد: یکی از طرح‌های ما تولیدات چند رسانه ای است تا کنون دو طرح تصویب شده است یکی از طرح ها، پردازش تصاویر منتشر شده از شهید سلیمانی در فضای مجازی است که براساس پردازش تصویر به این موضوع پرداخته می شود؛ همچنین تولید کلیپ در صدا و سیمای کرمان یکی از طرح ها است و از طرحی هایی که در حوزه رسانه، هنر، کلیپ و انیمیشن ها باشد حمایت می‌کنیم، کلیپ و کارهای هنری باید پشت آن یک طرح علمی باشد که چند فاز دارد فاز اول تحقیق علمی آن است و فاز دوم آن تبدیل به محتوای فاخر است.

در ادامه محسن رنگین کمان عضو شورای علمی دانشنامه دفاع مقدس در رابطه با پژوهشهای حوزه دفاع مقدس در استان کرمان گفت: بین ادارات دولتی، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و همچنین یگان های نظامی و انتظامی با اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در طول سنوات گذشته و سال جاری منعقد شده است.
 

تدوین دانشنامه دفاع مقدس در کرمان


وی با اشاره به موضوعات همکاری با پژوهشکده حاج قاسم توضیح داد: یکی از موضوعات پژوهشی تفاهمنامه با پژوهشکده حاج قاسم تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان با همکاری پژوهشگران و محققان پژوهشکده است  که بیشترین بخش مداخل مرتبط به مداخل پیرامون  لشکر 41ثارالله و فرماندهی آن شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی است که تاکنون سعی کرده‌ایم ضمن بازنگری در منابع گذشته نسبت به تکمیل منابع و نواقص محتوای آن اقدام  شود از این رو درحال حاضر بخشی از پرونده های علمی مداخل استان در وضعیت تکمیل هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در رابطه با مداخل دانشنامه و گروههای علمی ادامه داد: مداخل دانشنامه در چهار گروه علمی گروه شهدا و اشخاص، گروه جغرافیا و نظامی، گروه اجتماع و سیاست و گروه فرهنگ و هنر تقسیم شده اند.

رنگین کمان توضیح داد: مجموع مداخل بیش از 830مدخل برآورد می شود که در روند تدوین مقالات کم و بیش تغییرات در حذف یا اضافه شدن مداخل قطعا اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: در همه گروه ها پژوهشگران و محققینی از جامعه مردان و زنان استان فعال از مراکز حوزه های علمیه، دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی استان و هم چنین جمعی از دانشجویان و فارغ التحصیلان  عضو بنیاد نخبگان درحال تدوین مقالات علمی دانشنامه هستند.

در ادامه محسن رنگین کمان عضو شورای علمی دانشنامه دفاع مقدس گفت: یکی از بخش هایی که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس حمایت می کند پیگیری کارهای پژوهشی با سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی است که در همین راستا تفاهم‌نامه‌ ای با پژوهشکده مکتب حاج قاسم منعقد کرده ایم.
 

نبود منبع دست اول سد راه کارهای پژوهشی


 وی ضمن تایید دغدغه دکتر قهاری اظهار کرد: مشکل اصلی ما در بحث منابع است هر پژوهشی باید منابع و داده اصلی آن آماده باشد تا پیرامون آن پژوهش و مقاله ای تنظیم شود.

مسئول سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس کرمان توضیح داد: از ابتدای امسال اکثر تولید منابع  و پرونده های علمی مان  پیرامون شهدا، بچه های لشکر ۴۱ ثارالله، یگان‌های ارتش، سپاه و فراجا جداگانه در حال تدوین هستند و مقالات را برعهده پژوهشکده گذاشتیم و هر زمان که اساتید پژوهشکده نیاز داشته باشند ما می توانیم بخشی از منابع را برای تدوین مقالات دانشنامه در اختیار پژوهشکده قرار دهیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با توضیح برخی از فعالیت های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در رابطه با تولید منابع معتبر گفت: در حال حاضر تمرکز ما بر رزمندگان و فرماندهانی است که در دوران دفاع مقدس با شهید سلیمانی در ارتباط بودند همچین نقل قول های خانواده های شهدا و روایات عنوان شده در دیدار حاح قاسم با خانواده شهدا را به صورت مصاحبه با افراد مطلع ضبط می کنیم تا در تدوین مقالات و دانشنامه از آنها بهره بگیریم.


وی افزود: اولویت اول ما خانواده های شهدا هستند سپس به سراغ گردان های لشکر۴۱  ثارالله می رویم و در تمام مراحلدر تدوین و ارزیابی مقالات از ظرفیت اساتید پژوهشکده استفاده می کنیم.


انتهای پیام/


کد مطلب: 129563

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/129563/جزیره-عمل-کردن-نهادها-ترویج-مکتب-شهید-سلیمانی-نبود-منبع-دست-اول-سد-راه-کارهای-پژوهشی

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir