تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۰
۰
plusresetminus
طرح انتقال آب بهشت آباد را برای رفع معضل کم آبی در سه منطقه کرمان، یزد و اصفهان به مجلس فرستاد اما این طرح در نطفه خفه شده است و مردم استان های مرکزی را به جان هم انداخته است.
بهشت آباد طرحی برای آبر سانی یا جنگ بین استانی و شانتاژ رسانه ای؟ / پروژه هایی که امیدها را نا امید کرد
به گزارش "راه آرمان"؛ باید اذعان کرد که کرمان استانی بود که سالیان متمادی با ایجاد قنوات و کاریز ها آب را مدیریت می کرد اما متاسفانه بعد از گذشت سال ها و فراموشی اقلیم منطقه با بروز خشکسالی های فراوان، عدم مدیریت صحیح آب و عدم مدیریت قنوات و کاریز ها همه ساله شاهد فرونشست ها در مناطقی که زون آب در انها وجود دارد، هستیم.

با تمام این اوصاف هنوز استان  کرمان همچنان با مشکل کم آبی روبه رو است.

گرچه دولت یازدهم و دوازدهم با اجرای یک بازی رسانه ای خود را مدعی حل مشکلات آبی مردم در اذهان عمومی نشان دادند  و طرح انتقال آب بهشت آباد را برای رفع معضل کم آبی در سه منطقه کرمان، یزد و اصفهان به مجلس فرستاد اما این طرح در نطفه خفه شده است و مردم استان های مرکزی را به جان هم انداخته است.

طرح بهشت‌آباد، عنوانی است که برای انتقال آب از استان چهارمحال و بختیاری به استان‌های اصفهان، یزد و کرمان به کار برده می‌شود.

طبق این طرح قرار است نسبت به انتقال سالانه حدود یک میلیارد و صد میلیون مترمکعب، آب به فلات مرکزی ایران اقدام شود در حالیکه استان چهارمحال و بختیاری نیز با کمبود شدید آب آشامیدنی مواجه است.

طرح انتقال آب بهشت‌آباد یکی از طرح‌های بزرگ انتقال میان‌حوضه‌ای محسوب می‌شود که قرار است آب را از استان چهارمحال و بختیاری به استان‌های اصفهان، یزد و کرمان انتقال دهد.

این طرح در کش‌وقوس قانون گذاری‌ها و تحت فشار افکار عمومی استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری و نمایندگان این استان‌ها در مجلس، علی‌رغم تصویب در شورای عالی آب هنوز اجرا نشده‌است.

احداث تونلی به طول حدوداً ۶۵ کیلومتر با قطر شش متر و نیز احداث یک سد مخزنی با حجم یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب با ارتفاع ۱۸۴ متر از جمله مشخصات اصلی این طرح است.

قرار است که این تونل در اعماق بیش از ۳۰۰ متری اراضی شرق استان چهارمحال و بختیاری احداث شود.

ظرفیت انتقال سالانه این تونل حدود یک میلیارد مترمکعب تخمین زده شده‌است. میزان هزینه این طرح با توجه به نظر سازمان بازرسی کل کشور بیشتر از ده هزار میلیارد تومان براورد شده بود.

 عليرضا رزم حسيني استاندار وقت کرمان در سال 94 از قرار گرفتن  اگهی اجرای مناقصه پروژه بهشت آباد  در سايت شركت آب منطقه‌اي كرمان خبر داده بود و عنوان کرد: صدور مجوز انتقال آب شرب از بهشت آباد به كرمان در دولت رقم خورده است، بنابر این  مناقصه اين پروژه  با حضور شركت هاي توانمند برگزار و يكي از اين شركت ها به عنوان برنده مناقصه انتخاب شد.

استاندار كرمان از انتقال 180 ميليون متر مكعب آب در سال به استان كرمان با اجراي اين پروژه خبر داد و گفت: قطعه اول لوله گذاري از كرمان به سمت يزد از ابتداي سال 95 به طول 270 كيلومتر طي زمان بندي 4 ساله اجرا خواهد شد.

وي عنوان کرده بود: اجراي اين پروژه، آب شرب شمال استان شامل شهرستان هاي كرمان، سيرجان، رفسنجان، زرند، شهربابك، بردسير، انار را با كيفيت بالا تامين خواهد كرد که  براي اجراي اين پروژه به طول 270 كيلومتر هزينه اي بالغ بر يكهزار و 172 ميليارد تومان برآورد شده بود.

محمدرضا بختياري مدیر عامل وقت شرکت آب منطقه ای کرمان نیز در سال 94 در خصوص برگزاری مناقصه اجرای این طرح گفته بود: پس از طي مراحل قانوني مناقصه، قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء (ص) به عنوان برنده مناقصه انتخاب شده است.

وي اين پروژه را بخشي از طرح بزرگ آبرساني به شهرهاي شمالي استان كرمان عنوان كرد و گفت: طول قطعه اول طرح 270 كيلومتر بوده كه از شهر كرمان شروع شده و با عبور از شهرهاي رفسنجان و انار به مرز استان كرمان و يزد مي رسد.

مديرعامل شركت آب منطقه اي كرمان هدف اصلي اين پروژه را انتقال ساليانه 180 ميليون متر مكعب آب به شهرهاي شمالي استان شامل كرمان، سيرجان، رفسنجان، زرند، شهربابك، بردسير، انار و روستاهاي اطراف مسير خط لوله عنوان كرد.

وي خاطرنشان كرده بود : اين پروژه نياز آب شرب منطقه خشك و بياباني شمالي استان كرمان را تا سال مقصد 1425 تامين مي كند و جمعيتي بالغ بر سه ميليون نفر را زير پوشش قرار مي دهد.

بختياري گفت: طول كل خط انتقال آب حدود 700 كيلومتر است كه مابقي آن در مرحله بعد به مناقصه خواهد رفت.

در همان زمان از سوی وزارت نیرو سه طرح انتقال آب از بهشت آباد به شهرهاي شمال استان كرمان، انتقال آب از سد صفارود براي تامين آب آشاميدني شهرهاي كرمان و رابر و انتقال آب از خليج فارس براي اين استان در نظر گرفته شده بود.

برنامه ميان مدت شامل پروژه انتقال آب از سد صفارود به كرمان بود كه عمليات اجرايي اين پروژه نيز 24 آذر امسال با حضور استاندار كرمان و مسئولاني از قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء (ص) آغاز شد ه بود.

اين تونل به طول 38 كيلومتر احداث مي شود و آب را از سد شهيدان امير تيموري (صفارود) در شهرستان رابر استان كرمان به مركز استان منتقل مي كند.

همراه با انتقال آب به كرمان كه مردم و مسئولان سال ها در انتظار اجراي آن بودند طرح همياران آب به منظور مديريت مصرف آب نيز در اين استان تدوين و اجرايي شده است، اما تحقیقات خبرنگار ما حاکی از راکد شدن این طرح دارد زیرا مسئولان استان در این زمینه حاضر به ارائه گزارش عملکرد نیستند.

در تحقیقات حاصله مشخص شد که طرح بهشت آباد در نطفه که همان استان چهار محال و بختیاری خفه شده است زیرا مردم  این منطقه در فروردین ماه سال 1400  اجرای این  طرح را معارض با عدالت توزیع آب دانسته و با برگزاری اجتماعاتی خواستار توقف کامل پروژه بدون مجوز زیست‌محیطی تونل بهشت‌آباد و گلاب، تخصیص آب به طرح‌های متوقف شده کشاورزی در حاشیه زاینده‌رود، تسریع در اجرای پروژه آبرسانی بن- بروجن برای تامین آب شرب نیمی از جمعیت چهارمحال و بختیاری و جلوگیری از انتقال آب برای صنایع آب‌بر شدند.

محمد علی نکونام نماینده ولی فقیه استان چهار محال و بختیاری نیز از اجرایی شدن طرح بهشت آباد گلایه کرده و گفته بود:  این تونل آب‌های زیرزمینی را جذب و در آینده نزدیک چهارمحال و بختیاری را با خشکسالی شدیدی روبه‌رو می‌کند امیدواریم در اجرای این طرح‌ها نگاه بزرگی و کوچکی نداشته باشید و واقعیت‌ها و ضرورت‌ها را ببینید.

در حالی که نمایندگان اصفهان و یزد پیگیر اجرایی شدن این طرح به علت خشکسالی شده اند اما در استان کرمان حتی فریاد زنی هم برای اجرای این طرح وجود ندارد.

عباس حاج رسولی‌ها رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در مورخ 11 اردیبهشت ماه 1401 در دیدار با وزیر نیروی دولت سیزدهم  طرح تونل بهشت‌آباد را فاجعه دانست گفت: قرار بود تونل بهشت آباد ۲۰ سال پیش آماده شود، اما این موضوع رخ نداد، از رئیس جمهور می‌خواهیم در سفر به اصفهان دستور اجرایی شدن تونل بهشت آباد را ارائه دهد.


 با تمام  اقداماتی که مدعیان دولت دوازدهم در بوق و کرنا کرده بودند تا طرحی را اجرایی و قدمی برای استان بردارند اما این طرح در همان سال ها باقی ماند و هنوز هیچ قدمی برای  برداشته نشده است.

طرحی که  قرار بود از سال 95  (بهشت آباد )اجرایی شود و مشکل کم آبی مردم کرمان، یزد و اصفهان را برطرف کند، در نطفه خفه شده است زبرا هیچ اقدامی صورت نگرفته است،  اما مردم برای حصول آنها  به نتیجه چشم انتطاری می کنند.


گرچه ما پیگیر حصول نتیجه در خصوص این طرح هستیم و امیدواریم نمایندگان استان در خصوص این طرح اخبار جامع و شفافی را در اختیار ما قرار دهند و پروزه بهشت آباد را برای ما و خوانندگان به طور کامل تشریح کرده  و توضیح دهند.

انتهای پیام/ طهماسبی







  https://armanekerman.ir/vdccmoqss2bqip8.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین