تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۷
۰
۱
plusresetminus
محمد مهدی فداکار استاندار کرمان گفت: علت عدم موفقیت کشور در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر ساتپاست زیرا برای گرفتن یک مجوز تک برگ باید ماه ها یک پروژه که هم زمین و هم پول و سرمایه گذار آن تامین شده است بر زمین بماند تا ساتپا به مپنا مجوز دهد و مپنا به مدیران برق استان که این امر کار را عقب می اندازد.
ساختار ساتپا سد راه توسعه انرژی های تجدید پذیر/ راه را برای شرکت های معدنی در ایجاد نیروگاه هموار کنید
عصر امروز هفتاد و هفتمین شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در محل اتاق بازرگانی کرمان با حضور استانداری کرمان،رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، رئیس اتاق بازرگانی و شرکت توزیع برق و برق منطقه ای کرمان برگزار شد.

 
به گزارش "راه آرمان " محمدمهدی فداکار استاندار کرمان در این شورا با اشاره به مقاله ای علمی از سوی یک شرکت دانش بنیان گفت: سهم برق در تولید انرژی در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۰ درصد است که در ۲۰۵۰ به ۵۰ درصد می‌رسد.

وی تاکید کرد: سهم تولیدی برق در بخش تجدیدپذیرها در حال حاضر ۲۶ درصد به انرژی های تجدید پذیر تعلق دارد ،سهم انرژی‌های تجدیدپذیر(خورشید و باد) ۱۰ درصد که در ۲۰۵۰ به ۶۰ درصد می‌رسد یعنی رشدی  ۶ برابری ، در جهان، بنابر این ایران نباید از این  عرصه عقب بماند.

 استاندار کرمان ابراز کرد: علت عدم موفقیت کشور در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر ساتپاست  زیرا برای گرفتن یک مجوز تک برگ باید ماه ها یک پروژه که هم زمین و هم پول و سرمایه گذار آن تامین شده است بر زمین بماند تا ساتپا به مپنا مجوز دهد و مپنا به مدیران برق استان که این امر کار را عقب می اندازد.

محمد مهدی فراکار اذعان کرد: ساتپا  لازمست که یکبار شرکت‌های پیمانکار راه اندازی انرژی های خورشیدی و تجدید پذیر را را ارزیابی و آنها را گریدبندی کند و اجازه کار و قدرت اختیار عمل را به آنها بسپارد تا هر جا خواستند بتوانند به صورت آزادانه پروژه‌های لازم را برای ساخت بر عهده بگیرد.


وی افزود: توسعه نیروگاه‌های خورشیدی به نفع وزارت نفت هم هست و می تواند خودش محور اجرای طرح های توسعه باشد، در حال حاضر مشکل زمین برای برندگان مجری ۱۷۵ مگاوات برق خورشیدی حل شده است و مجوز ات لازم در اخذ زمین باید به سرعت تامین شود، داده شود و برای این پروژه نباید سرمایه‌گذار دچار بروکراسی طولانی اداری بشود.


حبیبی مدیرعامل برق منطقه‌ای استان کرمان نیز در ادامه این جلسه از ناترازی تولید و مصرف برق سخن راند و افزود:در حال حاضربیش از  4 هزار  مگاوات برق ذخیره استان داریم و حدود ۳ هزار مگاوات نیروگاه برق در حال احداث در استان داریم.

وی ادامه می‌دهد: ۱۰۸۱ مگاوات زمین به ساتبا معرفی شده است و 570 مگاوات برق خورشیدی به مناقصه گذاشته شده از 4 هزار مگاواتی که وزارت نیرو وعده اجرا داده بود که که ۱۷۵ مگاوات آن مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفت و شایان ذکر است که سرمایه گذارا شبه دولتی هیچ علاقه ای به شرکت در مناقصه از خود نشان ندادند.

 مدیرعامل برق منطقه‌ای استان کرمان ابراز کرد: تولید دو نیروگاه  ۳۰۰  و ۶۵۰  مگاواتی در تعهد وزارت صمت و وزارت نیرو است که ۳۰۰ مگاوات توسط شرکت صنعتی معدنی گل گهر و حدود ۶۵۰ مگاوات نیز توسط شرکت مس سرچشمه اجرایی می شود.

سلیمانی مدیرعامل شرکت توزیع برق شمال استان کرمان در ادامه به چالش های پیش روی انرژی های تجدید پذیر اشاره کرد و گفت: در حالی که طرح از سال 90 با سرعت آغاز شد متاسفانه تحریم‌ها، عدم تامین بسیاری از منابع مورد تعهد و افزایش نرخ‌های تضمینی باعث کندی در احداث نیرگاه‌های تجدیدپذیر در استان کرمان شد.

وی ادامه داد: متاسفانه ساختار ساتپا دچار ایرادات بسیاری است که اگر این ساختار از حالت دولتی به شرکت محوری حرکت کند بی شک کارها به سرعت بیشتری جلو خواهد افتاد.

مدیر عامل شرکت توزیع برق شمال در پایان خاطر نشان کرد: اگر قیمت گذاری ها اصولی و چارت سازمانی ساتپا و نحوه ساختاری ساتپا تغییراتی را به وجود آورد بی شک می توان در عرصه توسعه انرژی های تجدید پذیر موفقیت بیشتری را حاصل کرد.

انتهای پیام/ طهماسبی
https://armanekerman.ir/vdcfv1dyjw6d0va.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

این سرمایه گذار در بخش پنل خورشیدی اصلا کسی جوابگو نیست
آخرین عناوین