کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس مسائل سیاسی:

خیال پردازی رسانه ای بعد دیگر براندازی/ پازل منزوی ساختن ایران و تحریم دوباره با نشر فتنه فرهنگی/ خسارات قابل توجه اغتشاش گران به زیرساخت های کشور

15 مهر 1401 ساعت 8:17

محسن تهرانی مقدم گفت: عمال خارجی و داخلی با تحریم دوباره ۱۰ شرکت ایران و درخواست حذف ایران از مسابقات جام جهانی به دنبال لکه دار شدن عزت و تکمیل نابودی استقلال ایران هستند.


 
 محسن تهرانی مقدم کارشناسی مسائل سیاسی در گفتگو با "راه آرمان" به تشریح ویژگی های فتنه ۱۴۰۱ با کلید رمز مهسا امینی پرداخت و گفت: دو مسئله وحدت در شعار ( زن، زندگی ، آزادی ) و فراگیری خیال پردازی رسانه ای با مصداق هایی همچون؛ رسانه سعودی : با کم هزینه ترین فروپاشی در یک انقلاب مواجهیم، مسیح علینژاد : قصد دارم رییس جمهور ایران شوم،  ربع پهلوی : خیابان را نگه دارید؟،شاهین نجفی : اخوند ها و ارتش اگر به مردم ملحق شوند در امان اند، کاملا مشهود است.
 
وی با طرح این سوال که خیال چیست، افزود: قدرت تصویر گری فرد از عالم ماده را خیال می نامند، خیال واسطه بین معقولات و محسوسات است ، اگر از معقولات فاصله بگیرد می شود خیال بافی و زمانی که خیال بافی با فضای مجازی پیوند می خورد ظاهرا عینیت می یابد و هر قدر بیشتر تکرار و تائید شود واقع پذیر تر می شود.


 رسانه ها قدرت تصویر سازی و عینیت به خیال بافی می دهند


 تهرانی به ویژگی های خیال پردازی رسانه ای نیز اشاره کرد و گفت: رسانه ها قدرت تصویر سازی و عینیت به خیال بافی می دهند، جهت تائید همزاد پنداری خیال را اشتراک گذاری می کنند و برای خیال بافی نشانه هایی را در عالم واقع پیدا می کنند و  آن را نشانه براندازی می دانند.
 
کارشناس مسائل سیاسی به لزوم داشتن سواد رسانه ای اشاره و گفت: باید در جنگ ابزاری رسانه با قدرت خیال پردازی هوشیار بود تا در ابتدا مراقبت کنیم گرفتار خیال بافی مجازی نشویم و بعد از آن  نیز در دام خیال بافان نیفتیم.


حضور مشهود گروهک های تروریستی در اغتشاشات اخیر

وی تاکید کرد: کاملا مشهود است که فتنه فرهنگی حجاب اجباری با کلید رمز مهسا امینی پروژه ای کاملا خرابکارانه و هدفمند برای لطمه به نظام اسلامی بوده است  زیرا در بیانیه وزارت اطلاعات، تجمیع همه جریانات بر انداز مشخص است که باید به تعداد دستگیر شدگان ؛دستگیری ۹۲ نفر سلطنت طلب، ۷۷ نفر تجزیه طلب قومی ،  ۴۹ نفر گروهک منافقین،  ۹ تبعه خارجی دقت کرد.

 تهرانی مقدم فتنه قرن جدید را جنگ رباتها نامید و گفت: کف این میدان مردم و انسان ها نبودند به جز اندک اجیر شدگانی که از سوی احزاب مختلف وارد میدان شده بودند و الا حضور محرز  ربات های هشتگ ساز که میلیونی هشتگ مهسا امینی را ترند می کنند، بر کسی پوشیده نیست.

وی ادامه داد: فتنه جدید بر تضاد ها و شکاف های هویتی تاکید دارد  در حالی که فتنه های سال ۷۸ و ۸۸  سیاسی و سال ۹۶ و ۹۸ اقتصادی بود و به سرعت در یکصد شهر دستور اغتشاش صادر شد و هدف  سرعت در امنیتی شدن فتنه  و تبدیل آن به آشوب بود تا  پروژه پر هزینه کردن هر نوع حرکت اعتراضی در ایران رقم بخورد.

فتنه جدید بر تضاد ها و شکاف های هویتی تاکید دارد

تهرانی تاکید کرد: فتنه فرهنگی جدید دارای سازمانی شبکه ای اما غیر دولتی بود که به  جنبش های بی سر معروفند و  به صورت حفظ تقدم دست به هدایت این نوع جریان ها زده می شود ، حفظ تقدم این بار برای سلبریتی ها و خط دهی به صورت تحلیلی مانند تیتر سازی حجاریان در ۱۱ تیر ۹۷ در روزنامه اعتماد، بوده است.
 
وی افزود: در این نوع جنبش ها باید سیاست های جهان را از زبان غیر مواح جدا کنیم زیرا سیاست ها باید ابتدا با گروه های مرجع جدید ( سلبریتی ها ) در میان گذاشته و از زبان آنان بیان شده ، سپس بازخورد ها و اعمال تغییرات توسط همان گروه های مرجع در جامعه منعکس شوند.
 
مدرس سواد رسانه ای اذعان کرد: در پروژه سایبری اغتشاش ( دی ۹۷ ) چند مورد مشخص بود که  اکانت سازی جعلی در شبکه های اجتماعی، بمباران روانی اختلال سازی در شناخت و تحلیل و در نهایت ترکیب سازی سناریو ها مانند تجمیع ظرفیت های رسانه ای و اجتماعی (سلبریتی ها )، توییتر به عنوان مقام اول شایعه سازی و اخبار جعلی و تلگرام نیز با مقام دوم شایعه سازی و اخبار جعلی عرصه تصمیم سازی را بر کاربران سخت می کنند.
 
تهرانی ادامه داد: نشست اضطراری کومله  در تاریخ ۳ خرداد ۱۴۰۱ با شرکت سر کردگان ۴ شاخه منشعب و هدف ، ایجاد اغتشاش و نا آرامی داخلی  با هدف نا امید سازی جامعه ایران از توسعه و بهبود شرایط و امتیازگیری از ایران پازل فتنه فرهنگی را تکمیل کرد.
 

ضرر ۹ میلیون نفری در کسب و کار مجازی از پلتفرم اینستاگرام


 کارشناس مسائل سیاسی در ادامه به نتایج فتنه  و آشوب بر کشور ایران اشاره کرد و گفت: تخریب و ویرانی زیر ساخت ها، آسیب به نهادها از جمله  ۴۰۰ هزار شغل وابسته به اینستاگرام، افزایش قیمت دلار به ۳۳ هزار تومان ،خسارت ۴۰۰ میلیاردی به بانک ها، قعطی اینترنت با ساعتی ۴۵ میلیارد تومان ( معادل ۵/۱ میلیون دلار ) زیان اقتصادی قطعی اینستاگرام با ۱ میلیون شغل که ۴۰ هزار میلیارد تومان ارزش بازار آن است و ۱۱ میلیون نفر از طریق شبکه های مجازی کسب و کار می کنندکه ۹ میلیون نفر در اینستاگرام با %۸۳ مشغول به کار هستند.
 
وی به ابعاد انسانی – اجتماعی فتنه اشاره کرد و گفت: این فتنه سبب کشته شدن هم وطنان(نیروی انتظامی بسیج و ...)،تسریع مهاجرت از ایران  به سن دبیرستان، به وجود آمدن نسل جدید از اغتشاشگران که ۹۳% تا سن ۲۵ سال بود.

 
تهرانی  ابعاد سیاسی فتنه جدید فرهنگی برای ایران را بر شمرد و گفت: سیاسی شدن جامعه و فرصت یابی جریان تجزیه طلب تحت شعاع قرار گرفتن پیاده روی اربعین، سفر رئیس جمهور به نیویورک و در اخر پلیس هراسی بود.

رشد نصب فیلتر شکن و ساختار شکنی قانونی در چند روز اخیر

 کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: تابو شکنی و عبور از هسته سخت ارزش های جامعه، رشد ۳ هزار درصدی  درخواست فیلتر شکن، جسارت در کشف حجاب و توهین به محجبه ها از مهمترین ابعاد اثر گذاری فتنه جدید در بعد فرهنگی بود.
 
وی لکه دار شدن حیثیت ایران را از ابعاد بین المللی فتنه جدید نامید و گفت: با درخواست از fifa  برای حذف ایران از جام جهانی،امید دار شدن دشمن(نماینده پارلمان سوئد: باید فشار به ایران حداکثر شود، باید کل منافع ایران مورد هدف قرار گیرد)، ایجاد موج ایران هراسی، گسترش تحریم ها، (خوشحالی رودی جولیانی از تاثیر تحریم ها: آثار تحریم ها در حال آشکار شدن است، مردم به فلاکت افتاده اند و این فرصت بزرگی است که می شود به انقلاب منجر شود) ( تحریم ۱۰ شرکت ایرانی ) و کم رنگ شدن برجام از عواملی است که آشوب گران برای ایران رقم زده اند.
 

گستاخی کشورهای مرتجع عربی در مورد جزایر سه گانه با رشد اغتشاشات

تهرانی مقدم گستاخ شدن امارات در مورد جزایر سه گانه ایران را از دیگر ابعاد منطقه ای در سیاست خارجه عنوان کرد و گفت: علل اصلی این تلاش دشمن روند نزولی جهاد تبیین، انفعال در اطلاع رسانی به موقع حوادث، جابجایی ملکی مسئولین ثبت، بکارگیری نیروهای ناکارآمد، کم توجهی به حوزه بصیرت سیاسی و جنگ شناختی،(سرتیپ بازنشسته سعودی : گفته بودیم صبرمان به پایان برسد درگیری به داخل ایران کشیده خواهد شد)با کشف ۹۰ قبضه سلاح و ۶۰ هزار انواع مهمات در سیستان و بلوچستان است.

کارشناس مسائل سیاسی به عوامل زمینه ساز فتنه    ۱۴۰۱  اشاره کرد و گفت: کم توجهی به نسل جدید ( از کل ایرانیان %۱۴ متولدین قبل  از انقلاب  و  ۸۶% بعد انقلاب بوده اند، انباشت مشکلات و بیکاری (نرخ بیکاری زنان ۱۳% و مردان ۷۲%) افزایش تعداد دانشجویان زن ۲۰ هزار نفر بیشتر از مردان  و گسترش حس تبعیض علیه زنان ، کاهش نرخ مشارکت اقتصادی زنان ۲۵% نسبت به مردان، گسترش نا برابری اقتصادی میان دهک ثروتمند با فقیر، افول اقتصادی ناشی از تحریم ها در طول دهه ۱۳۹۰(اگر تا سال ۱۴۰۵ سالی ۸% رشد اقتصادی داشته باشیم تازه می رسیم به سال ۹۰)، فقر مطلق در برخی از قسمت های کشور و تورم بالا از عوامل نارضایتی است.
 
وی به تشریح مهمترین عامل زمینه ساز فتنه یعنی کم توجهی به نسل جدید  %۸۵ درصد دستگیر شدگان ۱۴ تا ۲۵ سال بودند، پرداخت و گفت: تک فرزندی، ارتباطات از هم گسسته خانوادگی، اشتغال پدر مادر و عدم نظارت بر رفتار فرزندان، اعتیاد و زیست فضای مجازی از مهمترین دلایل به خیابان آمدن این نسل هستند.


 کم توجهی به نسل جدید در زیست مجازی رها شده

تهرانی به عبرت ها و تجارب فتنه    ۱۴۰۱   اشاره کرد و گفت: باید  به نسل جدید بیشتر توجه کرد و تغییر استراتژیک در فضای رسانه ای برای آنها شکل بگیرد که این تغییرات باید با تولیدات محتوایی،شکلی، پلتفرم و زیر ساخت ( حرکت به سمت پلتفرم و دیجیتال ) باشد زیرا  مردم همواره پشتوانه نظام هستند و در حوزه الگو سازی و سلبریتی سازی در اطراف انقلاب نیز باید با دقت و نظارت بیشتری به عنوان ظرفیت اجتماعی، اجرایی شود.

وی در پایان به هزینه کم توجهی به تدابیر رهبری اشاره و خاطر نشان کرد: فرامین رهبری همیشه نقطه زن دقیق و موشکافانه بوده است بنابر این اگر به بیانات ایشان  در مورد فضای مجازی در ۷ تیر ۱۴۰۱ توجه شود  و با تنظیم قانون و برخورد جدی با متخلفان نا امن روانی برخورد شود بی شک از این برهه تاریخی نیز عبور خواهیم کرد.

انتهای پیام / طهماسبی 
     


کد مطلب: 129899

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/129899/خیال-پردازی-رسانه-بعد-دیگر-براندازی-پازل-منزوی-ساختن-ایران-تحریم-دوباره-نشر-فتنه-فرهنگی-خسارات-قابل-توجه-اغتشاش-گران-زیرساخت-های-کشور

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir