کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس کتابخانه عمومی شهر رابر:

کتابخانه 50 ساله رابر کمبود فضا دارد

کتابخانه 50 ساله رابر کمبود فضا دارد

1 آذر 1401 ساعت 12:01

راضیه جهانشاهی گفت: کتابخانه علامه مجلسی با تمام امتیازات مثبتی که دارد از جمله بخش کودک مستقل، بخش دفاع مقدس، اما با کمبود جدی فضا در بخش های مختلف از جمله بخش کودک، مخزن اصلی، مرجع، سالن های مطالعه و نبود سالن مطالعه مستقل ویژه برادران مواجه است.


به گزارش راه آرمان؛ به بهانه هفته کتاب و کتابخوانی به سراغ مسئول تنها کتابخانه عمومی این شهرستان رفتیم و به گفت و گو پرداختیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.
 
راضیه جهانشاهی جواران، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رابر گفت: کتابخانه علامه مجلسی شهرستان رابر از سال ۱۳۵۰ تأسیس شده و واقع در بلوار شهرداری داخل پارک شهر با زیر بنای ۳۲۲متر مربع قرار دارد و شامل بخش های دفاع مقدس، کودک، مخزن اصلی، مرجع، نوجوان، کمک درسی، دیداری شنیداری و کرمان شناسی است.
 
وی افزود: کتابخانه علامه مجلسی دارای ۲۱ هزار نسخه کتاب در تمامی بخش های کتابخانه و در تمامی رده های موضوعیست که از این تعداد ۲۸۰۰نسخه کتاب مربوط به رده سنی کودکان عزیز است.
 
جهانشاهی عنوان کرد: کتابخانه علامه مجلسی با تمام امتیازات مثبتی که دارد از جمله بخش کودک مستقل، بخش دفاع مقدس، اما با کمبود جدی فضا در بخش های مختلف از جمله بخش کودک، مخزن اصلی، مرجع، سالن های مطالعه و نبود سالن مطالعه مستقل ویژه برادران مواجه است.
 
وی، همینجا از مسئولان خصوصاٌ فرماندار شهرستان که به حوزه فرهنگ توجه ویژه ای دارند در خواست کرد: در این خصوص تدابیر لازم اندیشیده و در اعتبارات بودجه جهت توسعه کتابخانه مذکور در نظر گرفته شود.
 
جهانشاهی، همچنین با توجه به اینکه تنها یک کتابخانه عمومی در مرکز شهر رابر قرار دارد و دسترسی آسان تمام همشهریان به کتابخانه فراهم نمی باشد گفت: خواهشمندیم در خصوص افزایش تعداد کتابخانه ها در سطح شهرستان نیز تدابیر لازم توسط مسئولین انجام شود.
 
وی بیان کرد: کتابخانه علامه مجلسی رابر در حال حاصر بیش از هزار عضو فعال دارد که بیشترین اعضای فعال کتابخانه در رده سنی کودک و نوجوان هستند.
 
رئیس کتابخانه عمومی شهر رابر از امتیازات خود گفت: کسب رتبه کشوری در سال ۱۳۹۲ به عنوان مسئول برتر نمونه کشوری و کسب رتبه کشوری در سال ۹۷ به عنوان مسئول نمونه کشوری و کسب عنوان کتابخانه برتر استانی در سال ۱۳۹۲ با توجه به بازدید کارشناسان از نهاد کتابخانه های عمومی کشور از کتابخانه های عمومی استان نیز کسب رتبه انجمن کتابخانه های عمومی برتر در سطح استان در سال ۱۳۹۸ دارد.
 
وی همچنین با اشاره به برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: آغاز هفته کتاب و کتابخوانی با تجدید بیعت کتابداران و مسئولین شهرستان به همراه امام جمعه با آرمان های شهدا آغاز شد تجدید بیعت همکاران به همراه مسئولین شهر هنزا با آرمان های شهدا در روز ۲۶ آبان و دیدار به همراه همکاران با امام جمعه و فرماندار و همچنین ارائه گزارش عملکرد اداره کتابخانه های عمومی شهرستان پیش از خطبه های نماز جمعه ۲۰ آبان ماه و جلسه شورای اداری شهرستان روز۲۱آبان ماه، بازدید مسئولین شهرستان از کتابخانه علامه مجلسی رابر و مشارکتی صالح امین هنزا- عضویت رایگان همشهریان در هفته کتاب بود.
 
وی ادامه داد: بازدید مهد کودک‌ها، مدارس از کتابخانه علامه مجلسی و مشارکتی صالح امین هنزاو اجرای برنامه های متنوع فرهنگی، بازدید حلقه های صالحین بسییج از کتابخانه علامه مجلسی و مشارکتی صالح امین هنزا به همراه اجری برنامه فرهنگی نشست های کتابخوان، معرفی کتاب و نشست مسئولان شهرستان و دانش آموزان با نویسنده بومی و انقلابی محمد حسینخانی (نویسنده کتاب من قاسم سلیمانی هستم)، زنگ کتاب و کتابخوانی در مدارس سطح شهرستان، اجرای برنامه های متنوع فرهنگی مشترک کتابخانه علامه مجلسی رابر و صالح امین هنزا ویژه کودکان و نوجوانان (قصه گویی، آموزش کاردستی و نشست کتابخوان)، برگزاری نماز وحدت ادارات به میزبانی این اداره در مدرسه حضرت زینب (س) برگزار شد.
 
جهانشاهی ماندگارترین و بهترین هدیه را کتاب مفید خواند و افزود : هم کتاب هدیه گرفتم و هم کتاب هدیه داده ام، در دیدار با مسئولان شهرستان در مناسبت های مختلف کتاب اهدا کردم.
 
وی اولین کتابی که خواندن را مربوط به دوران کودکی وآخرین کتابی که مطالعه کرده را مربوط به دو هفته پیش برشمرد و افزود: خواندن کتاب بسیار خوب هست و توصیه میکنم مطالعه و استفاده کنید.
 
جهانشاهی از تلخ ترین و شیرین ترین خاطره این کتابخانه گفت: تلخ ترین خاطره مربوط به فوت یکی از اعضای کتابخانه بود که بسیار علاقمند به کتاب و کتابخوانی بود و پسرخردسال شان را هم عضو کتابخانه کرده بود ولی متاسفانه در حادثه رانندگی جان خودش را هم از دست دادند.
 
وی، ادامه داد: شیرین ترین خاطره هم مربوط به توسعه فضای کتابخانه در سال ۹۴ و موفقیت هایی که در زمینه کاری همکاران و کتابخانه کسب می کند و رتبه های برتر کنکورکه توسط اعضای کتابخانه کسب می شود به ویژه امسال یکی از اعضای خانم کتابخانه علامه مجلسی در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان پذیرفته شده که وقتی اسم شان را در کانال های مجازی شهرستان دیدم بسیار خوشحال شدم.
 
جهانشاهی با اشاره به عوامل مهمی که افراد علاقمندی بیشتر به خواندن کتاب داشته باشند، اذعان کرد: آشنایی کودکان و نوجوانان با کتاب و کتابخوانی از سنین کودکی و عادت آنان به مطالعه، در دسترس بودن کتب مورد علاقه و مورد نیاز اعضا و همشهریان در کتابخانه های عمومی، مطالعه کتب توسط والدین در خانه برای فرزندان خودکه قادر به خواندن نیستند، مطالعه والدین در جلو چشم فرزندان و اختصاص ساعت مطالعه در خانه برای همه اعضای خانواده ، عضویت کودکان ونوجوانان در کتابخانه های عمومی و کودک توسط والدین و امانت کتاب برای کودکان و فرزندان خود، تعامل و همکاری نهادها و ادارات به ویژه بسیج و آموزش و پرورش با کتابخانه ها و اختصاص ساعت و زنگ مطالعه در مدارس و بازدید دانش آموزان و بسیجیان از کتابخانه ها و عضویت در کتابخانه و امانت کتاب میتوان تأثیر بسزایی در علاقمندی افراد به کتاب داشت.
 
وی عنوان کرد: امسال یکی از همکاران کتابخانه علامه مجلسی به عنوان برگزیده ملی مروجان رضوی انتخاب شد، کتابدار نمونه استانی و کتابخانه مشارکتی برتر در سطح استان از بین همکاران کتابخانه علامه مجلسی و مشارکتی صالح امین هنزا
را داشتیم.

مشارکت فعال همکاران در جشنواره قصه گویی، کسب رتبه چهارم در بین کتابخانه های عمومی استان از نظر میزان مشارکت در یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی، کسب رتبه دوم امانت کتاب در سطح استان داشتیم.
 
جهانشاهی در پاسخ به این سوال بیشترین کتاب که مخاطبان می پسندند چه بوده، گفت: از بین رده های موضوعی کتابخانه بیشترین کتب امانت رفته مربوط به رده دین، دفاع مقدس،کودک، رمان، تاریخ، روانشناسی و کمک درسی است.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: سخن آخرم با والدین و پدر و مادرهای عزیز و فهیم هست که ان شاء الله بچه های خودشان را با کتاب و کتابخوانی و محیط کتابخانه آشنا کنند و از همین دوران کودکی عادت به کتابخوانی و مطالعه کتب مفید را در فرزندانشان پرورش دهند تا آینده ای درخشان داشته باشند.
 
وی گفت: بنده حقیر و تمام همکارانم در کتابخانه های عمومی و مشارکتی شهرستان و کشور عزیزمان ایران اسلامی همیشه قهرمان منتظر حضور سبز تمام دوستان و دوستداران کتاب در کتابخانه ها هستیم.
 
همچنین تنها کتابخانه عمومی شهر هنزا در سال ۹۱تاسیس شده از ۴۰۰جلد کتاب اکنون حدوداً ۳۳۵۳جلد کتاب دارد که صدیقه امیری مسئول این کتابخانه گفت: تشویق‌ ترغیب‌ افراد‌ و متنوع‌ بودن‌ برنامه‌های‌ کتابخانه‌ باعث‌ علاقه‌ افراد‌ به‌ کتاب‌ و کتابخانه‌ می شود.


انتهای پیام/ سلیمانی


کد مطلب: 130783

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/130783/کتابخانه-50-ساله-رابر-کمبود-فضا

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir