کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

متخصص روانشناسی بالینی مطرح کرد:

افزایش سطح خشونت کودکان با بازی‌های رایانه‌ای

24 آذر 1402 ساعت 8:00

متخصص روانشناسی بالینی گفت: بازی با موبایل و بازی‌های الکترونیکی به دلیل عدم‌تحرک و عدم روبرو شدن با موقعیت‌های جدید باعث بروز خشم در کودک می‌شود.


محسن هاشمی نسب متخصص روانشناسی بالینی در رابطه با تربیت کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار «راه آرمان» اظهار کرد: تربیت کودک قبل از متولد شدن فرزند شروع می‌شود و اولین گام برای تربیت فرزندان نخست قبل از فرزندآوری، بهبود روابط عاطفی و حل مشکلات خود با کمک روانشناس متخصص است تا با فراهم کردن جوی آرام و صمیمی همراه با آرامش به فرزندآوری اقدام شود.

وی افزود: بهترین روش برای تربیت فرزندان وضع قانون هماهنگ به دور از چشم کودک است، زوجین در تربیت کودکان باید از قانون‌گذاری‌های هماهنگ پیروری کنند و قوانین یک دیگر را در تربیت نقض نکنند چرا که نقض آن کودک را نافرمان تربیت می‌کند، برای کودکان کلام پدر و مادر نقشه مطلق و کاملا درست را دارد و نقض کلام یکدیگر باعث به وجود آمدن ناهماهنگی در قانون‌گذاری‌ها می‌شود.
هاشمی بیان کرد: والدین آنچه را که دوست دارند در آینده به فرزندان خود بگویند از زمان کودکی فرزند به خصوص (هفت سال اول زندگی )، کودک باید قوانین و گفته‌ها را در رفتار والدین ببیند زیرا آنچه را که در زمان کودکی فرزند مشاهده می‌کند تاثیر آن پنج برابر گفتار آن در آینده است.

این متخصص روانشناس بالینی اظهار کرد: برای اینکه کودک‌مان با صبر و تحمل و شنیدن واژه«نه»  آشنا باشد در روند خرید برای کودک از پنج مورد آنچه که در اولویت واجب است بخرید مواد دیگر را با تاخیر بخرید که این کار موجب می‌شود آستانه صبر فرزند با تحمل و تاخیر در خرید بالا رود و یک مورد را اصلاً نخرید که با کلمه نه آشنا شود.

وی تصریح کرد: محیط تربیت کودک باید محیط غنی باشد به این معنی که محیطی با امکانات اندازه و متعادل فراهم کنیم مثلا با فراهم کردن یک الی دو اسباب بازی مهارت خلاقیت و انعطاف‌پذیری را در کودک افزایش دهیم، تنوع وسایل بازی باعث به وجود آمدن ذهنی همیار و به دور از خلاقیت می‌شود و از طرفی کمک می‌کند ذهن کودک انعطاف پذیرشود تا حدی احساس کمبود نکند و در نتیجه با نرسیدن به یک الی دو خواسته احساس افسردگی و شکست نمی‌کند.

تحرک را از کودکمان نگیریم

هاشمی در ادامه خاطر نشان کرد: تحرک را از کودک‌مان نگیریم، بگذاریم کودک سلسله مراتب رشدی که خداوند در آن گذاشته را طی کند و این مهارت‌ها تقویت شود و تک تک مراحل رشد کودک (چهار دست پا راه رفتن، توی گهواره تاب خوردن) همه‌ آنها نکته یادگیری و کسب تجربه را برای کودک را دارد، پس نگذاریم با فراهم نشدن محیط تمامی اینها از کودک‌مان گرفته شود.

وی در رابطه با افزایش هوش کودک گفت: دو مورد، تحرک در محیط (جنب جوش کودک ) و روبرو شدن با موقعیت‌های جدید (پارک رفتن، دورهمی، مهمانی) باعث افزایش هوش کودک می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه پدر و مادر تا فرصت سالگی فرصت کار بر روی هوش کودک خود را دارند، تصریح کرد: بازی با موبایل و بازی‌های الکترونیکی به دلیل عدم‌تحرک و عدم روبرو شدن با موقعیت‌های جدید باعث بروز خشمگین شدن و مشکلات دیگر در کودک می‌شود علی‌رغم جذابیت این سرگرمی از بازی‌ها برای کنترل میزان استفاده از بازی‌های الکترونیکی و باید همراه با قوانین خود استفاده کرد.

این متخصص روانشناس بالینی خاطر نشان کرد: زوجین نیز میزان استفاده از موبایل را در خانه کاهش داده و بیشتر به خانواده بپردازند تا کودک این الگوی رفتاری را یاد گرفته و به صورت خودکار کد‌گذاری کند زیرا کودکان به دور از وراثت به رفتار و سبک زندگی والدین شباهت پیدا می‌کنند و عدم تحرک استفاده بیش از حد از موبایل باعث پایین آمدن سروتونین مغز می‌شود.

اولین منبع آرامش خانه والدین هستند

وی افزود: اولین منبع آرامش خانه والدین هستند، والدین سعی کنند تا در حضور فرزندان دعوا نکنند و جو عاطفی در خانه خیلی آرام و همراه با صمیمیت نگه دارند چراکه جو متشنج همراه با دعوا باعث به وجود آمدن اضطراب و استرس شدید در فرزندان می‌شود.

هاشمی گفت: فرزندانی که در معرض فشار و استرس شدید بین والدین قرار می‌گیرند و به بیانی دیگر سپر بلای بین زوجین می‌شوند در جوانی ثبات هیجانی ندارند و به شخصیت مرزی در بزرگسالی مبتلا می‌شود، وجود جو همراه با آرامش خانه باعث می‌شود بچه ذهنی آرام و ملایم داشته باشد.

وی افزود: برای کودکان و خانواده خود وقت به تفریح اختصاص دهید تا فرزندان شما از دو اصل تحرک و روبه‌رو شدن با موقعیت‌های تازه را پیدا کنند و هر چقدر ارتباط اجتماعی بیشتر باشد رفتارهایی مثل احترام گذاشتن به بزرگترها و تعاملات اجتماعی و زمین‌خوردن و مشارکت در کارها را یاد می‌گیرد، باعث به وجود آمدن مسئولیت‌پذیری در کودکی تا بزرگسالی می‌شود.

این کارشناس بالینی خاطر نشان کرد: تجربه‌ها و یادگیری باعث چیدن تارهای وابستگی می‌شود و در نهایت با ازدواجآخرین تار وابستگی فرزند چیده شده و شخصیت وی کامل شکل گرفته و مسئولیت‌پذیر می‌شود و اگر کودکان تجربه کسب نکنند در طی فرآیند رشد خود و به درستی تربیت نشوند تارهای وابستگی چیده نشده و بعد از ازدواج مسائل و مشکلات پیش خواهد آمد پس در نهایت چیده شدن آخرین تار وابستگی، جوان را آماده ازدواج ومسئولیت پذیری می‌کند.
گفتگو از مژده عباس پور
انتهای خبر/


کد مطلب: 130794

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/130794/افزایش-سطح-خشونت-کودکان-بازی-های-رایانه-ای

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir