تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۴
۰
plusresetminus
محمد رضا قوام گفت: قانون جامع ایثارگران افرادی که مشمول قانون شوند، جهت اخذ پروانه کسب، بدون مراجعه به اتحادیه صنفی و با در دست داشتن معرفی نامه اداره بنیاد شهید می توانند درخواست خود را ارائه داده و مستقیماً پروانه کسب برای آنها با در نظر گرفتن مواد قانونی صادر می‌شود.
تسهیل در صدور پروانه کسب برای ایثارگران/ صنوف باید اطلاعات خود را در سامانه جامع تجارت بروز رسانی کنند
محمد رضا قوام معاون بازرگانی و توسعه تجارت در گفتگو با "راه آرمان" در خصوص تسهیل راه های کسب و کار برای ایثار گران گفت: در شمال استان 317 اتحادیه و 101هزار واحد صنفی وجود دارد، بیشترین حجم کار در معاونت بازرگانی و توسعه تجارت برعهده دارد.

قوام به تشریح وظایف و اختیارات کمیسیون های نظارت وزارت صمت پرداخت و گفت: کمیسیون نظارت متشکل از 13 دستگاه اجرائی و به ریاست مدیر کل اداره صنعت، معدن و تجارت مرکز استان است و بر اساس قانون نظام صنفی وظایف متعددی بر عهده دارد.

وی افزود: بر اساس ماده 51 قانون نظام صنفی کمیسیون نظارت مکلف است نرخ کالاها و خدمات عمومی و انحصاری و کالاهای اساسی یارانه‌ای و ضروری را که هیات‌عالی نظارت قیمت‌گذاری آنها را لازم تشخیص می‌دهد، براساس دستورالعمل قیمت‌گذاری آن هیات برای مدت معین تعیین کند و به اتاق اصناف ذیر‌بط اعلام دارد.

معاون اداره کل صمت استان کرمان تاکید کرد: بر اساس دستورالعمل های فعلی سه نوع قیمت گذاری برای سه گروه در اصناف وجود دارد، گروه اول که شامل حدود ۲۰ تا ۲۵ اتحادیه می شود که باید نرخ پیشنهادی خود را به اتاق اصناف ارسال و اتاق اصناف آن را به دبیرخانه ارائه دهد و پس از آن در کمیته فرعی متشکل از نهادهای مرتبط مورد بحث و بررسی قرار ‌گیرد و در نهایت در کمیسیون نظارت مصوب و قابل اجرا می‌ شود.

وی به گروه دوم اشاره کرد و گفت: این گروه  از حساسیت کمتری برخوردارند و لازم نیست که قیمت‌ها به کمیسیون نظارت فرستاده شود و اتحادیه، اتاق اصناف و انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان به صورت مشترک به قیمت واحدی خواهند رسید و بعد از آن توسط رئیس کمیسیون نظارت تایید خواهد شد و در نهایت گروه سوم که در اولویت پایین تری نسبت به گروه اول و دوم قرار دارند، در آن اتحادیه و اتاق‌ اصناف و انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده به صورت مشترک به یک نتیجه خواهند رسید و قیمت اعلام شده و قابلیت اجرا پیدا می‌کند.

قوام ادامه داد: حدود ۵ درصد واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب مشغول به فعالیت هستند که وظیفه پیگیری و ساماندهی آنها بر عهده اتاق اصناف و اتحادیه های صنفی است.

معاون بازگانی صمت از اقدامات ویژه این سازمان صدور پروانه کسب برای ایثارگران که شامل آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا هستند خبرداد و گفت: این معاونت، طبق قانون جامع ایثارگران افرادی که مشمول قانون شوند، جهت اخذ پروانه کسب، بدون مراجعه به اتحادیه صنفی و با در دست داشتن معرفی نامه اداره بنیاد شهید می توانند درخواست خود را ارائه داده و مستقیماً پروانه کسب برای آنها با در نظر گرفتن مواد قانونی صادر می‌شود.

وی اذعان کرد: پرداخت تسهیلات اشتغال، آموزش اصناف، کنترل و رصد دبیرخانه های اتحادیه ها، بازدیدهای میدانی اتحادیه‌ها و... بخش‌های دیگری از فعالیت ما در حوزه اصناف می باشد.

قوام افزود: با توجه به ساماندهی نظام توزیع کالا و خدمات یک سامانه تحت عنوان سامانه جامع تجارت از سال 1395 راه اندازی شده است که کلیه واحدهای صنفی علی الخصوص واحدهایی که در اولویت هستند  و لیست آنها در سامانه وجود دارد، موظف به ثبت اطلاعات صنفی و ورود و خروج کالاها در سامانه مذکورند که این موضوع به اطلاع کلیه واحدهای حقوقی یا حقیقی استان از طریق اتاق ها و اتحادیه ها رسانده شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به منظور شفافیت سیستم توزیع بایستی واحدها چه در بخش خصوصی و چه دولتی نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کنند در غیر اینصورت مستوجب برخورد تعزیری خواهند بود.

انتهای پیام/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdcfvxdyxw6dmca.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین