کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صمت کرمان:

هر ۳ هزار هشتصد واحد صنفی یک بازرس/ بهترین یگان نظارت کننده بر بازار خود مردم هستند

3 آذر 1401 ساعت 11:49

محسن میرزایی گفت: با توجه به کثرت واحدهای صنفی موجود در شهر کرمان و شهرستان ها و تعداد اندک بازرسان مردم حضور بازرسان، را در بازار احساس نمی کنند، برای مثال در شهر کرمان بالغ بر ۳۸ هزار واحد صنفی وجود دارد که در مقابل این تعداد واحد صنفی تنها  ۱۲ بازرس برای بازرسی و رسیدگی به شکایات مردمی وجود داردکه این موضوع متاسفانه نارضایتی مردم را در پیش داشته است.


به گزارش" راه آرمان" یکی از معضلاتی که امروز در کشور ما اغلب مردم با آن سر و کار دارند، موضوع گرانی و افزایش غیر قابل انکار قیمت‌هاست، در سال‌های اخیر اصطلاح تورم بیش از پیش در مباحث مردمی شنیده می شود.

تورم یعنی تداوم افزایش سطح عمومی قیمت ها در یک دوره زمانی نسبتاً طولانی که برخلاف نظر عمومی بیشتر مردم با گرانفروشی تفاوت دارد، برای بررسی تخلف گرانفروشی و مرجع رسیدگی کننده به تخلفات بازار با محسن میرزایی معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان به گفت‌وگو نشستیم .

محسن میرزایی معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در گفتگو با "راه آرمان "در خصوص چالش های کنترل قیمت بازار و تورم  گفت: بهترین یگان نظارت کننده بر بازار خود مردم هستند، بنابر این کنترل بازار فقط با همکاری مردم امکان پذیر است.

وی با اشاره به فلسفه تشکیلات حوزه بازرسی گفت: در سال ۱۳۷۷ بنا به تشخیص مجمع تشخیص مصلحت نظام دو دستگاه تحت عنوان "سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت کالاها و خدمات" و" تعزیرات حکومتی" با هدف برخورد با تخلفات اقتصادی تحت عنوان گرانفروشی، کم‌فروشی ، احتکار و رسیدگی به شکایات مردم در این حوزه تاسیس شد.

میرزایی با بیان اینکه کار بازرسان مقابله با گرانی نیست تاکید کرد: گرانی مبحثی است که در پی تورم ایجاد می‌شود، اما در مورد گرانفروشی متاسفانه آمار شکایاتی که از طریق مردم دریافت می‌شود، بسیار کم است.

وی تاکید کرد: مردم باید مطالبه گر باشند و نه تنها در بحث قیمت بلکه در همه حوزه ها باید هوشیار عمل کنند و نسبت به تمام واکنش های که از بازار دریافت می کنند عکس العمل نشان دهند و خودشان تخلفات را به سازمان اطلاع دهد.

معاون بازرسی صمت با اشاره به نحوه و نوع  بازرسی ها، گفت: فعالیت سازمان در دوبخش بازرسی از واحدهای صنفی و تولیدی و خدمات به رسیدگی به شکایات مردمی خلاصه می شود که رسیدگی به شکایات مردمی در اولویت کار این معاونت قرار دارد.

میرزایی افزود: به دستور وزیر مرکز پاسخگویی در سازمان جهت مشاوره و اخذ شکایات مردمی در همه حوزه های برنامه ریزی، معادن، صنایع و اصناف به صورت حضوری ،تلفنی و کتبی راه اندازی شده است که مردم می‌توانند با مراجعه به آن شکایات و مسائل مختلف را جهت رسیدگی اعلام  کنند.

معاون بازرسی اداره کل صمت کرمان اذعان کرد: با توجه به کثرت واحدهای صنفی موجود در شهر کرمان و شهرستان ها و تعداد اندک بازرسان مردم حضور بازرسان، را در بازار احساس نمی کنند، برای مثال در شهر کرمان بالغ بر ۳۸ هزار واحد صنفی وجود دارد که در مقابل این تعداد واحد صنفی تنها  ۱۲ بازرس برای بازرسی و رسیدگی به شکایات مردمی وجود داردکه این موضوع متاسفانه نارضایتی مردم را در پیش داشته است.

وی با بیان اینکه زمان و روند رسیدگی به شکایات متفاوت است، گفت:  رسیدگی به برخی از شکایات مربوط به حوزه خدمات به طور مثال صنوف کابینت ساز، صافکار نقاش و اتومبیل ... اتحادیه صنف مربوطه یا کارشناسان رسمی دادگستری برای بررسی ارجاع داده می‌شوند که کمی زمان بر هستند.

میرزایی ابراز کرد: اتحادیه ها طبق نامه ای که از بازرسی دریافت می‌کنند، در اسرع وقت به شکایت رسیدگی می‌کنند که این کار در حضور شاکی و متشاکی انجام می‌شود و نظر اتحادیه و کارشناسان مبنای رسیدگی به شکایات در بازرسی است.

معاون بازرسی صمت به  روند رسیدگی به شکایات  در دو حالت اشاره کرد و گفت:  حالت اول مصالحه و مختومه شدن پرونده است که این کار طبق بخشنامه های سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان انجام می شود و حالت دوم که  ارسال گزارش به اداره کل تعزیرات حکومتی است تا  روسای شعب مختلف تعزیرات حکومتی طبق قوانین به موضوع تخلف رسیدگی کرده و رای مقتضی را صادر کنند.

وی افزود: واحدهای صنفی بر اساس قانون انتزاع کلیه محصولات کشاورزی، دامی، صیدی و لبنیات ...از سیاستگذاری ،برنامه ریزی، تولید و نیز نظارت در سطح عرضه به سازمان جهاد کشاورزی استان ها واگذار شده است، در طول سال طرح های نظارتی گوناگونی از جمله طرح های  نظارتی همچون  ویژه نوروز، ویژه سال تحصیلی جدید و ماه مبارک رمضان با طرح صیانت همزمان در سراسر کشور اجرا می شوند.

میرزایی به گشت های مشترک به منظور افزایش اثر بخشی نظارت ها اشاره کرد و گفت: بازرسی‌ها در قالب گشت های مشترک با تعزیرات حکومتی و سایر دستگاه‌های ذیربط حسب مورد انجام گیرد.

میرزایی دامه گفتگو به  ارائه گزارش بازرسی های انجام شده در ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ پرداخت و گفت: از تاریخ ۱/۱ /۱۴۰۱ تا تاریخ ۱۴۰۱/۷/۳۰ گزارش دریافتی شکایات مردمی ۷۹۰۶ مورد بوده است که از این تعداد۶۹۹۲ مورد به صورت تلفنی تماس مردم با سامانه۱۲۴ بوده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد:  ۹۷ مورد از شکایات به صورت کتبی و ۸۱۷ مورد در قالب شکایات حضوری بوده است، از این تعداد ۵۲۲۲ شکایت مردم رسیدگی شده است و ۵۳۲ مورد در حال رسیدگی و۲۱۵۲ پرونده غیر قابل پیگیری و در حوزه معاونت بازرسی نبوده است و جنبه حقوقی کیفری داشته‌اند که شاکیان بایستی از طریق شورای حل اختلاف و یا دادسرا اقدام لازم نمایند.

انتهای پیام/ طهماسبی


کد مطلب: 130865

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/130865/۳-هزار-هشتصد-واحد-صنفی-یک-بازرس-بهترین-یگان-نظارت-کننده-بازار-خود-مردم-هستند

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir