کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس دامپزشکی شهرستان نرماشیر:

هاری مهم ترین بیماری قابل‌ انتقال‌ بین انسان و حیوانات است

4 آذر 1401 ساعت 14:57

فیروزه زارع پور گفت:هاری یک بیماری مهم است بین انسان و حیوانات است.


به گزارش "راه آرمان" فیروزه زارعپور رئیس اداره دامپزشکی شهرستان نرما شیر با اشاره به اینکه هاری یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است و از آنجا که مخزن بیماری هاری در حیات وحش است، گفت: خشکسالی‌های اخیر سبب شده است تا وحوش برای تأمین غذای خود به حاشیه شهرها مهاجرت کنند که به این دلیل احتمال انتقال بیماری هاری به سگ های ولگرد حاشیه شهرها و روستاها افزایش یافته است.

 
وی عنوان کرد: واکسیناسیون سالانه و رایگان هاری در سگ‌های گله و صاحب‌دار در روستاها توسط اکیپ های بخش دولتی دامپزشکی، واکسیناسیون و شناسنامه‌دار کردن سگهای صاحب دار در مناطق شهری توسط مراکز بخش خصوصی دامپزشکی، برگزاری کلاس‌های آموزشی بیماری هاری و نمونه‌گیری از دام های مشکوک به این بیماری از جمله اقدامات پیشگیرانه اداره دامپزشکی علیه بیماری هاری به شمار می آید.
 
وی خاطرنشان کرد: با ابلاغ وزارت کشور وظیفه اصلی جمع آوری و ساماندهی سگ‌های ولگرد و بدون صاحب توسط شهرداری‌ها انجام می‌شود و دامپزشکی نظارت بر واکسیناسیون سگ‌های گله و شناسنامه دار را از طریق بخش خصوصی انجام می‌دهد.
دکتر زارعپور تاکید کرد: اصلی‌ترین‌ راه‌ سرایت‌ بیماری‌ از طریق‌ گاز گرفتن‌ به‌وسیله‌ حیوانات‌ هار است که‌ در مورد گربه‌ از طریق‌کشیدن‌ پنجه‌ نیز بیماری‌ منتقل می شود،بیماری هاری از راه‌ پوست‌ سالم‌ قابل‌ سرایت‌ نیست‌ ولی ‌اگر کوچکترین‌ خراش‌ یا زخمی‌ درپوست‌ وجود داشته‌ باشد در تماس‌ با ترشحات‌ آلوده‌ قابل‌ انتقال‌ خواهد بود.
 
وی اذعان کرد: افراد باید از آزار و اذیت و تحریک حیوانات پرهیز کنند زیرا در صورت گزش احتمال ابتلا به هاری وجود دارد، برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری بلافاصله پس از مجروح شدن توسط حیوانات به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه شود و در صورت گزش توسط هر حیوانی احتمال خطر ابتلا به بیماری هاری را فراموش نکنید و آن راجدی بگیرید.
 
این مقام مسؤل در پایان از کلیه همشهریان به ویژه روستاییان محترم خواست ضمن همکاری با اکیپ های دامپزشکی نسبت به واکسیناسیون سالانه سگ‌هایشان علیه بیماری هاری اقدام نمایند و در صورت مشاهده هر گونه رفتار غیرعادی در حیوانات خانگی، سگ‌ها و حمله حیوانات درنده بلافاصله مراتب را به اداره دامپزشکی گزارش دهند.
 
 
انتهای پیام/برجی


کد مطلب: 130876

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/130876/هاری-مهم-ترین-بیماری-قابل-انتقال-بین-انسان-حیوانات

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir