تاریخ انتشار :يکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۸
۰
plusresetminus
ابوالحسن فیروزآبادی گفت: پاسخگویی به اخبار جعلی در کشور باید ساماندهی شود و لازمه ی آن سواد رسانه است به این معنا که خبر درست را باید از کجا دریافت کرد و چگونه در فضای مجازی سالم زندگی کرد.
پاسخگویی به اخبار جعلی در کشور باید ساماندهی شود/ لزوم توجه به توسعه ی فناوری در استان کرمان
به گزارش راه آرمان، ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور پیش از ظهر امروز در نشست شورای فضای مجازی استان کرمان گفت:  فضایی جهانی بدون مرز و دارای قلمروهای مجازی است.

وی ادامه داد: فضای مجازی بصورت شبکه ای حرکت و توسعه می کند و مهم‌ترین خصیصه ی این فضا ایجاد قدرت نرم است به نحوی که قدرت نرم در بعضی مواقع بر قدرت سخت غلبه دارد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور عنوان کرد : این قدرت از سه خصیصه از جمله اجتماعی، اقتصادی و مبتنی بر فناوری برخوردار است جالب است بدانیم که فناوریها و حوزه ی اقتصاد ی اش موجب ظهور قدرت نرم اجتماعی می شود.

فیروزآبادی با اشاره به این که قدرت دولت ها عموما از جنس قدرت سخت است، توضیح داد: با قدرت سرکش نرم اجتماعی مواجهه هستیم که به صورت جهانی عمل می کند که قاعده مند نیست ضمن این که تلاش می کند قاعده مند نشود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور بیان کرد: بانیان این شبکه ها کسانی هستند که برنامه ی جهانی دارند و به دنبال نظم نوین خارج از جهان پیاده سازی کنند تا بتوانند حداکثر قدرت جهانی را به دست آورند از این رو صاحبان این پلتفرم ها می توانند این قدرت را یه دست آرند.

وی عنوان کرد: باید دانست که با جامعه ای مواجهه هستیم که تمام آحاد جامعه می توانند پیام خود را تولید کنند و در سطح جهان منتشر کنند قبلا اگر تصمیمی گرفته می شد در چهارچوب سلسله مراتبی بود اما امروز مردم به طور وسیعی در حال قضاوت حکومت هستند حتی ممکن است برخی ها در خصوص موضوع قضاوت، صلاحیت تخصصی نداشته باشند بنابراین مسیولین موظف هستند مردم را در نظر بگیرند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور عنوان کرد: متولیان و مسئولین حکومتی موظف هستند در هر تصمیم مردم را مد نظر خود قرار دهند چرا که ندیدن مردم یکی از بزرگترین موضوعاتی است که می تواند مشکل ایجاد کند.

وی تاکید کرد: در گذشته حکومت مداران، مدیران دولتی شیوه ی حکومتی شان به نحوی بوده است که کمتر در معادلات تصمیم گیری و اقدامات اجرایی خود اکثریت مردم را مد نظر قرار می داند اما امروزه در ظرفی جهانی هستیم و هر اقدام محلی در ظرف ملی و جهانی دیده می شود لذا یکی از بزرگترین توصیه ها این است که لغت حکومت داری تبدیل به حکمرانی شود.

فیروز آبادی اظهار کرد: در حکمرانی به مولفه ی اجتماعی در حکومت توجه بیشتری می کنیم از این رو امروز نمی توانیم راجع به روایت ها سکوت کنیم، یکی از مسائل مهم روایت اول است چرا که بحث جدی است و نود درصد قضاوت انسان در مواجهه با روایت اول او شکل می گیرد.
 
لزوم شکل گیری مسیولیت پذیری مبتنی بر پاسخگویی در ادارات
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور بیان کرد: کار مشکلی که حکمرانان امروز دارند ارائه ی روایت اول است اولا نظام ادارای باید مسیولیت پذیر باشد و به شفافیت اعتقاد داشته باشه و مسیولیت پذیری مبتنی بر پاسخگویی شکل بگیرد از این رو در کشوری که 80 میلیون انسان دوربین به دست و متصل به شبکه های اجتماعی است نمی توان حکومت ساکت باشیم که در این صورت در فضای مجازی خواهیم باخت.

بزرگترین ضربه در این دو ماه اخیر ناشی از نارسایی در روایت اول وقایع بود
وی بیان کرد: بزرگترین ضربه ای که در این دو ماه اخیر مواجهه شدیم نارسایی در روایت اول بود به این علت که دشمن از کثیف ترین روش ها در خلق روایت جعلی استفاده کرد و دهها هزار دروغ گفته شد.

فیروز آبادی با تاکید بر این که بایستی نظام ادارای یاد بگیرد پاسخگو  و پنهان کاری را کنار بگذارد، ابراز کرد: بایستی بلافاصله اطلاع رسانی کرد در این فضا پنهان کاری محال است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور ادامه داد: مردم امین ما هستند، جمهوری اسلامی بر دوش و خون مردم خلق شده است و هنوز هم حیاتش مبتنی بر فداکاری و خون شهداست.

وی تشریح کرد: نمی توان این منشا قدرت نرم نظام را غافل بشویم در فضای مجازی بارها به دلیل سکوت مشاهده کردیم معارضین اندازه ای بیش از واقعیت خود نشان دادند از این رو امروزه نمی توانیم یک حکومت ساکت باشیم در این صورت چالش حوزه ی نرم را از دست داده و می بازیم.

 دشمن از کثیف ترین روش ها در خلق روایت های جاری استفاده کرد
فیروز آبادی تاکید کرد: دشمن از کثیف ترین روش ها در خلق روایت های جاری استفاده کرد و در نمایشی از حوادث و بزرگنمایی و اخبار جعلی این چند ماه اخیر، از اعوجاج بسیار استفاده کرد.
 
فیروز آبادی توضیح داد:حجم اقداماتی که علیه جمهوری اسلامی صورت گرفته است بی سابقه است، حجم بسیاری از همراهی  رسانه های غربی با یکدیگر، صورت گرفت تا جایی که کسانیکه زبان فارسی هم نمی دانستند به فکر این افتادند که اقداماتی در این زمینه نشان دهند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور تشریح کرد: در این چند مدت اخیر حمله های سایبری از لحاظ کمیت و‌کیفیت بسیار گسترده بوده است و حتی شرکت های از جمله گوگل بعضی از شرکت های داخلی را حذف کرد و یا بسیاری از صفحات مسئولین را بدون دلیل بستند در حالیکه در همین فضا صدها هزار صفحاتی وجود دارد با اصول این شبکه اجتماعی مغایرت دارد.
 
وی اظهار کرد: همه اینها نشان می دهد که میزان کاری که صورت گرفته بسیار سنگین  و یک جنگ نرم تمام عیار بوده است خدا را شکر آمادگی که در کشور وجود داشته است در این مدت شبکه اطلاعاتی و خدماتی دیجیتالی اجتماعی از جمله نظام دولت الکترونیک، سوخت، آموزش و پرورش و ...به طور کامل کار می کرد اگرچه علی رغم خواست دشمن بود چرا که می خواست ملتی را به دروغ به خیابانها بکشاند.

فیروز آبادی تاکید کرد: خوشبختانه شبکه ملی، دیجیتال در حد رفع نظام کشور توانسته عمل کند اما آن چیزی که مهم است این است که تولید محتوا در این فضا به عنوان وظیفه ی شرعی و ملی تلقی کنیم و داشتن قلمرو در فضای مجازی به عنوان قلمرو فکری و محتوایی، اطلاعاتی، آموزشی خود را باید غنا بخشید.
 
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور  اگر آسیب های اجتماعی در فضای مجازی چند مورد است در فضای واقعی ده برابر مشکلات وجود دارد بنابراین همانگونه در فضای مجازی یاد می گیریم چگونه یک زندگی سالم سیاسی، اجتماعی و ... داشته باشیم در فضای مجازی نیز باید این زیست را بدانیم البته دولت همانگونه در فضای واقعی شرایط زیست واقعی را فراهم می کند در مجازی نیز موظف است، این شرایط را فراهم کند.

پاسخگویی به اخبار جعلی در کشور باید ساماندهی شود
وی بیان کرد: پاسخگویی به اخبار جعلی در کشور باید ساماندهی شود و لازمه ی آن سواد رسانه ای است این که خبر درست باید از کجا دریافت کرد و چگونه باید سالم در این فضا زندگی کرد به واقع همان خطرات در فضای واقعی تقویت شده در فضای مجازی وجود دارد.

فیروز آبادی بیان کرد: یکی از بحث هایی که مطرح می شد این بود که فضای مجازی بسته شده و کار اقتصادی و دیجیتال امکان پذیر نیست در حالی که اگر در جمهوری اسلامی فضای مجازی توسعه پیدا کرده خواست جمهوری اسلامی بوده است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور  ادامه داد: کشور ما از کشورهای توسعه یافته است در حوزه ی دیجیتال است، شاخص های توسعه ی فضای مجازی کشور خوب است از لحاظ ضریب نفوذ، استطاعت مردم و استفاده از این شرایط نشان از توسعه یافتگی در این محیط است.

لزوم توجه به توسعه ی فناوری در استان کرمان
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی و‌ مصوبات شورای عالی فضای مجازی نشان می دهد که ما به دنبال این هستیم مردم از مزایای تکنولوژی برای داشتن یک زندگی مرفه برخوردار شوند از جمله معافیتهای مالیاتی، تسهیل ورود به بازار، به دنبال مصوبات اینترنت با سرعت بالا هستیم.
فیروز آبادی تاکید کرد: در این استان کرمان توصیه می کنیم ،توسعه ی فناوریهای مجازی در این استان به دلیل وجود نیروی انسانی، دانشگاه، منابع آبی و ... باید در اولویت قرار بگیرد.
انتهای پیام/ پسند 
  https://armanekerman.ir/vdcc0xqs42bq1o8.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین