تاریخ انتشار :شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۹
۰
۱
plusresetminus
اگرچه تقریبا 6 سال از طرح جمع آوی سگ های ولگرد می گذرد و برای آن کارگروهی در نظر گرفته شده است اما حضور بیش از پیش سگ ها در خیابان ها، پارک ها و معابر عمومی داستان دیگری را روایت می کند تا جایی که اعضای این کارگروه یکدیگر را به عدم همکاری متهم می کنند.
پاسکاری مسئولان استانی در طرح جمع آوری سگ های ولگرد/علوم پزشکی کرمان اعلام وضعیت اضطراری کرد
به گزارش راه آرمان؛ "وقتی بالای سر بچه‌هایم رسیدم سر و صورت آنها پر از خون بود و همسایه‌ها همه جمع شده بودند، دو فرزندم را با آمبولانس به بیمارستان منتقل کردند، دخترم از آن روز همیشه می‌ترسد و از ترس از خواب می‌پرد"
این صحبت های مادر آیدا و آیسا است، دخترانی که هفته ی گذشته توسط سگ های ولگرد، گاز گرفته شده و آسیب دیدند.

البته این تنها داستانی نیست که جان مردمان کرمان توسط سگ های ولگرد مورد تهدید باشد.
علی غفوری یکی از شهروندان کرمانی در گفتگو با خبرنگار ما از وجود سگ های ولگرد آن هم به صورت گله ای در شهر کرمان گلایه داشته است.
او می گوید: هر شب که زباله ها را بیرون می گذارم شاهد سگ های ولگرد آن هم به صورت گله ای هستم.
غفوری ادامه داد: حضور و پارس کردن این سگ ها سبب شده که فرزندم بشدت ترسیده شود و حتی در هنگامی که با هم بیرون می رویم پشت سرم پنهان می شود تا سگی او را نبیند.

تقریبا شش سال از شروع طرح ساماندهی سگ‌های ولگرد می‌گذرد، اگر چه مسئولان استانی می گویند برای جمع آوری سگ های ولگرد کارگروه ایجاد کرده اند و در این زمینه در حال فعالیت هستند، اما حضور بیش از پیش سگ ها در خیابان ها، پارک ها و معابر عمومی داستان دیگری را روایت می کند تا جایی که  حالا مسئولان بهداشتی و دامپزشکی شهر کرمان علنا در رسانه ها نسبت به حضور سگها در سطح شهر و افزایش حمله سگها به مردم هشدار می دهند.

نیمی از مرگ و میرهای ناشی از بیماری "هاری" در کشور متعلق به استان کرمان است
وجود سگ های ولگرد یا همان بلاصاحب حالا دیگر به معضلی حاد در کرمان تبدیل شده است به سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این رابطه به راه آرمان گفت: در طی دو سال گذشته موارد مرگ و میر انسانها ناشی از بیماری هاری در کشور افزایش داشته، از سال 1400 تاکنون 9 مورد مرگ ناشی از بیماری هاری وجود داشته اما عمق فاجعه آن جا است که 4 مورد متعلق به استان کرمان بوده است
یعنی چیزی حدود نیمی از موارد مرگ و میر متعلق به این استان بوده است.

صحبتی توضیح داد: در استان کرمان سالانه ده تا یازده هزار حیوان گزدیدگی را در سال شاهد هستیم و در شهر کرمان نیز سال گذشته بیش از سه هزار مورد حیوان گزیدگی داشتیم.

وی بیان کرد: ایران به لحاظ شیوع موارد حیوان گزیدگی جزو کشورهای با شیوع بالا محسوب می شود و از طرفی استان کرمان نیز در کشور جزو استان هایی است که تعداد موارد گازگرفتگی حیوانات در آن به نسبت سایر استان های کشور بیشتر است، البته وسعت استان و گستره ی حیات و زیست بوم آن بر این اتفاقات تاثیرگذار بوده است.

سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با تاکید بر این که یکی از مهم ترین و جدی ترین بیماری ویروسی، بیماری، هاری است ادامه داد: هاری صد در صد کشنده است و اگر کسی مبتلا شود درمانی برایش وجود ندارد که متاسفانه این بیماری خطرناک‌ از طریق سگ‌های ولگرد منتقل می شود.

او همچنین گفت: کیست هیداتید و بیماری‌های عفونی پوستی از جمله بیماری هایی است که از طریق گزیدگی سگ های ولگرد منتقل می شود ضمن این که این سگ ها از عوامل بروز بیماری سالک نیز هستند.

به طرح ساماندهی سگ های بلاصاحب ایراداتی وارد است
 صحبتی در پاسخ به این سوال که چرا طرح جمع آوری سگ های ولگرد در کرمان تا کنون موفقیت آمیز نبوده است، بیان کرد: شاید سهم دانشگاه علوم پزشکی در این طرح کمترین باشد چرا که کارهایی از جمله نظارت بر شرایط بهداشتی محل نگه داری سگ ها است بر عهده دارد که البته قطعا این مکان ایرادات بهداشتی دارد اما باید اذعان کرد که به جمع آوری، تامین غذا، نگه داری سگ های بلاصاحب ایراداتی وارد است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد: کارگروهی وجود دارد زیر نظر استانداری و در شهرستان ها زیر نظر فرمانداری ها است اگر چه کارهایی انجام می شود اما ناکارآمد است و کافی نیست، با توجه به شرایطی که داریم که به طور کامل در پارک ها و معابر عمومی و خیابان ها مشهود است، جمعیت سگ های ولگرد بیش از آن چیزی است که بتوان تصور کرد.

او توضیح داد: کارگروه مربوطه برای مقابله با سگ‌های ولگرد با حضور شهرداری، شورای اسلامی شهر، فرمانداری‌ها، نیروی انتظامی، دانپزشکی و بهداشت
و درمان برگزار می‌شود که دانشگاه علوم‌پزشکی فقط یک بخش از آن است.

صحبتی گفت: مصوبات این کارگروه تقریبا انجام شده اما کافی نیست زیرا نتوانسته مشکل سگ‌های ولگرد را در استان کرمان حل کند؛ لذا موضوع مبارزه با سگ‌های ولگرد را در دستور کارگروه سلامت استان کرمان گذاشتیم که به صورت ویژه به آن پرداخته خواهد شد.

اعلام وضعیت خطر از سوی علوم پزشکی برای وجود سگ های ولگرد در شهر
سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان تاکید کرد: نیاز است به صورت ویژه و ضربتی کارگروه ها ساماندهی به سگ های ولگرد فعالیت خود را تشدید کند و مشکلاتی که دارند را با محوریت استانداری خود برطرف کند، ما نیز اعلام وضعیت ویژه و خطر را کرده ایم و امیدواریم در کوتاه ترین زمان ممکن این کارگروه به صورت ویژه تشکیل جلسه بدهد و این موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

اتفاق هفته ی گذشته و آسیب دیدن دو دختر کرمانی توسط سگ های ولگرد باعث شد که رسانه ها بیشتر به این موضع بپردازند و از مسیولین ذی ربط در مورد چرایی عدم موفقیت این کارگروه سوالاتی بکنند.

دامپزشکی برای عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد همکاری لازم را نمی‌کند
در این میان فتح‌الله مویدی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر کرمان گفته که یکی از دستگاه‌هایی که برای عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد باید همکاری کند، دامپزشکی است اما این دستگاه‌ها برای عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد همکاری لازم را نمی‌کند.

حسین رشیدی مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در این رابطه به راه آرمان گفت: در این کارگروه دستورالعمل کاملا مشخص است، مجری این دستورالعمل در استان شهرداری است.

وی ادامه داد: در این کارگروه سازمان ها و نهادهای مختلفی وجود دارد و حضور اداره ی دامپزشکی و علوم پزشکی بیشتر به لحاظ مسائل بهداشتی است اما اجرای این وظایف به عهده ی شهرداری است که باید شهر را به مناطق مختلف تقسیم کند و جمع آوری را انجام دهد البته در بعضی از استان ها بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد نیز همکاری دارند.

رشیدی عنوان کرد: در متن این دستورالعمل بیان شده که کارهای عقیم سازی باید توسط یک دامپزشک صورت گیرد اما از دامپزشکی نامی برده نشده است البته این کار را اکنون دانشکده ی دامپزشکی انجام می دهد و شهرداری با آن قراردادی بسته است.
دامپزشکی تاکنون هیچ کوتاهی برای انجام وظایفش نداشته/ شهرداری طبق دستورالعمل پیش رود
مدیرکل
دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: اگر چه اداره کل دامپزشکی کرمان تا حد توان خود واکسن و دارو برای عقیم سازی سگ ها در اختیار قرار داده است اما محور انجام کار شهرداری است.

او با بیان این که محور کار شهرداری است، توضیح داد: دامپزشکی تاکنون هیچ کوتاهی برای انجام وظایفش نداشته و تا جایی که می توانسته همکاری کرده است اما این شهرداری است که باید این کار را اجرایی کند.

رشیدی تاکید کرد: بالغ بر 40 میلیون تومان سال گذشته برای انجام کارهای پژوهشی در زمینه ی سگ های ولگرد از سوی دامپزشکی هزینه شد تا بتوانیم این پژوهش ها در اختیار شهرداری قرار بگیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در پاسخ به این که چرا طرح جمع آوری سگ های ولگرد در کرمان تا کنون موفقیت آمیز نبوده است، بیان کرد: عملا احساس می کنیم تعداد سگ های ولگرد بیشتر است و این نشان می دهد که کارگروه موفق نبوده است بنظر من مطابق دستورالعمل تا کنون کار انجام نشده است، شهرداری بهتر است طبق دستورالعمل پیش رود چرا که کمی کارش کند است.

کارگروهی که جلساتش ماها طول می کشد تا برگزار شود
البته رشیدی نسبت به منظم برگزار نشدن جلسات این کار کارگروه گلایه داشت و بیان کرد: خواستار تشکیل جلسات بطور منظم هستم گاهی ماها طول می کشد تا جلسه ی بعدی این کارگروه تشکیل شود در حالی که اگر ماهانه تشکیل شده بود و در هر جلسه هر سازمان و یا نهاد گزارش کار می داد، شرایط بهتر بود.

به گزارش راه آرمان مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان که متولی جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب در شهر است.

شهرداری تنها مانده و کمک‌ها از سایر دستگاه‌ها به صورت جدی نیست
مصطفی عسکری در گفتگویی با ایرنا بیان کرده است که  متاسفانه شهرداری در جمع‌آوری، نگهداری و کاهش تعداد سگ‌های بلا صاحب تنها مانده است.
وی همچنین اذعان کرده که «کمک‌ها از سایر دستگاه‌ها به صورت جدی نیست، گاهی کمک‌هایی می‌شود ولی قابل توجه نیست».
البته راه آرمان سوالاتی از عسکری مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرمان داشته از جمله این که کدام سازمان ها در خصوص جمع آوری سگ های ولگرد تا کنون با شما همکاری نداشته اند و یا آخرین جلسه شما در این کارگروه چه زمان بوده اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

انتهای پیام/پسند https://armanekerman.ir/vdcfjydy1w6dmxa.igiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فرزان
باسلام احترام
سگهای ولگرد شب وروز زجر میکشندوشکنجه میشوندبرای غذا واب وغیره وشهروندانم ازارمیشوند، لذابرای خدا وقران لازم است بشیوه اصولی امحا وکشته شوند، نگهداری اصلادرست نیست وکاری ناعاقلانه است وهزینه نیزدارد، بلکه کارصحیح اینه بالوازم پزشکی وبیدرد ورنج سریع کشته شوند. اگرلازم به بررسیهای بیشتراست درمجلس بررسی شودکه نهادقانونگزار است. ونیز قوه قضاییه. وسایر مراجع علوم پزشکی.
آخرین عناوین