تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۷
۰
plusresetminus
عباس جبالبارزی با بیان اینکه تنها راه کاهش مشکلات تامین انرژی، مدیریت آن است، گفت: بر طبق این ماده قانونی به صراحت بیان شده که در زمان کمبود برق، گاز و انرژی، دولت حق ندارد واحدهای صنعتی و معدنی را در اولویت قطع قرار دهد و صرفا در شرایط بحرانی و با مجوز شورای تامین منطقه چنین اجازه ای آن هم برای سه روز؛ که البته زمان آن قابل تمدید است، داده شده است.
قطع برق و گاز صنایع طبق مادۀ ۲۵ قانون بهبود کسب و کار غیر مجاز است
عباس جبالبارزی فعال اقتصادی،صنعتی و عضو هیات رئیسه اتاق کرمان و نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران دربارۀ مشکل کمبود گاز و تبعات آن برای صنعت استان در گفتگو با "راه آرمان" عنوان کرد: در فصل سرما به طور طبیعی مصرف گاز بالا می رود و برای اینکه مصرف گاز خانگی را کنترل کنند، گاز نیروگاه ها را کاهش می د هند و گاز صنایع را قطع می کنند. این، سناریویی تکراری است که هر سال تکرار می شود که امسال 12 واحد فولادی و 3 کارخانه سیمان در سر لیست قطعی ها یا محدود شدن گاز هستند.

وی با بیان اینکه قطع گاز صنایع مُسکنی بیش نیست، گفت: در حالی که مسئلۀ مهم ما این است که مصرف انرژی در کشور چهار، تا پنج برابر مصرف جهانی است و ۸۰ تا ۹۰ درصد گرمایش خانه ها در زمستان توسط بخاری و با مصرف گاز اتفاق می افتد که باعث کمبود در شبکه می شود، علاوه بر استفاده از بخاری گازی، آبگرمکن گازی هم در خانه ها وجود دارد، اگر این سیستم گرمایشی سنتی به استفاده از پکیج و رادیاتور آب گرم تغییر ماهیت می داد، میزان مصرف گاز به یک پنجم می رسید.

جبالبارزی اذعان کرد: هزینۀ گاز برای صنایع با قیمت آزاد محاسبه می شود و شش برابر بیش تر از قیمت گاز خانگی است و به خصوص برای صنایع انرژی بر مثل فولاد، مس و …  که به قیمت جهانی محاسبه می شوند، بنابر این اگر وزارت نفت سرمایه گذاری می کرد تا خانه ها به پکیج و شوفاژ مجهز شود، مصرف گاز بدون هرگونه سرمایه گذاری جدید در زمینۀ اکتشاف، تقلیل پیدا می کرد.


عضو هیات رئیسه اتاق کرمان تاکید کرد: تغییر سیستم گرمایش منازل با استفاده از طرح های جایگزین دانش بنیان یک سرمایه گذاری بلند مدت است،حتی معتقدیم که دولت در این زمینه باید تسهیلات بلاعوض می داد، تصور کنید که دولت برای تغییر سیستم های گرمایشی منازل تسهیلات قرض الحسنه بدون سود می داد، خانواده ها با تسهیلات ۱۰ سالۀ قرض الحسنه آن را راه اندازی می کردند یا دولت، ۵۰ درصد هزینۀ تغییر سیستم را به صورت یارانه می داد؛ شاید ۱۰ برابر این سرمایه گذاری، می توانست گاز ذخیره کند و آن را یا به صنایع بفروشد یا مازاد آن را صادر کند.

وی با بیان اینکه دولت ها در عرصه گاز هنوز به صورت ارائه یک برنامه بلند مدت ورود نکرده اند و مقطعی به ان می نگرند گفت:تنها مسکن در شرایط کوتاه مدت کمبود گاز این است که گاز صنایع یا نیروگاه ها را قطع می کنند. وقتی گاز نیروگاه قطع می شود، برخی از آن ها باید از مازوت(سوختی سمی) استفاده کنند که مشکلات زیست محیطی به دنبال دارد. برخی هم که نمی توانند مازوت مصرف کنند، باید خاموش شوند.

جبالبارزی عدم تامین سوخت نیروگاه های بخاری گازی، کمبود برق را به همراه دارد، گفت:  این عامل سبب قطع دوباره برق صنایع می شود، یعنی در هر حالت، به صنایع فشاری مضاعف وارد می شود، وقتی برق یا گاز بنگاه صنعتی و کارخانه ای قطع می شود و نمی تواند تولید انجام دهد، زیان می کند و این زیان باعث می شود بسیاری از کارخانجات حتی در تامین هزینه های روزمرۀ خود با چالش مواجه شوند و در بسیاری از مواقع، صنایع کوچک ورشکسته شده و از پا در می آیند.

عضو هیات رییسه اتاق کرمان با بیان اینکه قطع برق و گاز صنایع طبق مادۀ ۲۵ قانون بهبود کسب و کار غیر مجاز است، ادامه داد: بر طبق این ماده قانونی  به صراحت گفته شده که در زمان کمبود برق، گاز و انرژی، دولت حق ندارد واحدهای صنعتی و معدنی را در اولویت قطع قرار دهد و صرفا در شرایط بحرانی و با مجوز شورای تامین منطقه چنین اجازه ای آن هم برای سه روز؛  که البته زمان آن قابل تمدید است، داده شده است.

وی افزود: در قانون همچنین گفته شده که اگر در چنین شرایطی، قطعی اتفاق افتاد، دولت حتما باید جبران خسارت کند نه به این مفهوم که هزینۀ برق یا گاز آن روزی که قطعی رخ داده  را جبران کند، بلکه هزینۀ کارگری و کل هزینه ها باید جبران شود. شرایط بحرانی هم تعریف شده است؛ مثلا زمانی که زلزله ای شدید رخ بدهد و قابل پیش بینی نبوده است، اما برخلاف این مادۀ قانونی، هر سال برای جبران کمبود گاز و برق، برای صنایع قطعی و محدودیت هایی ایجاد می کنند و جبران خسارت هم نمی شود.


جبالبارزی در پایان خاطر نشان کرد:شیوۀ مدیریت کمبود گاز و برق، منطقی و قابل قبول نیست. نباید گاز و برق را قطع کنند بلکه باید مدیریت شود، در مورد مصرف گاز خانگی سیستم گرمایشی باید تغییر کند، در جریان ساختمان سازی هم باید طراحی براساس ذخیرۀ انرژی رخ دهد، صنایع هم باید از دستگاه هایی با مصرف بهینۀ سوخت استفاده کنند، با مجموعه ای از اقدامات می توان مصرف سوخت را مدیریت کرد و تاکید می کنم که الگوی مصرف در کشور نیز باید اصلاح شود  که عدم توجه به این امر مدیریت خوبی را رقم نمی زند.

انتهای پیام/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdcipzazrt1apz2.cbct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین