تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۷
۰
plusresetminus
فقط زائر امام رئوف ، خوب میفهمد که چقدر نوشیدن یک چای در حرم آقا می‌چسبد. کوچک و بزرگ، مرد و زن در میان مسیرهایی که برای نظم‌بخشیدن به توزیع چای تعبیه شده است، می‌ایستند و برای نوشیدن یک لیوان چای کنار بارگاه حضرت لحظه‌شماری می‌کنند. صف پرشتاب و منظم پیش می‌رود.
بفرمایید؛ یک استکان چای نبات حضرتی
به گزارش "راه آرمان " سال ها قبل که به مشهد مقدس سفر میکردیم ، زائرهای حضرت توی صف ایستاده بودند تا از آب سقاخانه اسماعیل طلا برای شفای بیماری جرعه ای  بنوشند یا خیلی ها هم رسم بود که با خودشان یک ظرف داشتند تا از آب سقاخانه برای تبرک به شهرشان می بردند.

خیلی از بزرگتر ها و قدیمی ها هم علاقه زیادی به نوشیدن چای داشته که شایداگر بعد از اقامه نماز و زیارت امین الله توی هوای سرد مشهد مقدس هوس چای داغ بکنند میبایست برای خوردن یک چای خوشمزه خودشان را به مغازه‌های بیرون از حرم یا به هتل یا محل اسکان شان برسانند.

اما ، امروز که توفیق زیارت حضرت رضا به دعای خیر مادر شهید روزی ما شد ، با رفقا که حرم مطهر مشرف شده بودیم گوشه صحن کوثر توی هوای سرد و برفی مشهد مقدس ازجمعیت زائر شلوغ شده بود، جلوتر که رفتیم یک جوان طلبه ای که از سادات هم بود یک استکان چای به دست گرفته بود و می گفت: بفرمایید یک استکان چای نبات حضرتی  مهمان امام رضاباشید.

خیلی جالب بود. چایخانه ای به نام امام رضا در صحن و سرای حضرت برای پذیرایی از زائرین و مجاورین که جمعی از جوانان امام رضایی و محب اهل بیت خالصانه و بامعرفت به زائرهای حضرت خدمت رسانی می کنند.

شاید بهتر است بگویم که با ایجاد و افتتاح چایخانه حضرت، میهمانان امام مهربانی‌ها یک استکان چای حضرت را که همان آب سقاخانه حرم است را به نیّت شفا می‌نوشند و صف چای نبات حضرت بعداز فریضه مغرب حسابی داغ میشود.

چای‌خانه حرم مطهر حتی برای آن‌ها هم که زیاد اهل چای نیستند، گذرگاه خوبی است تا لذت نوشیدن یک نوشیدنی داغ و شیرین را در جایی که دوست دارند، تجربه کنند. اما برای آن‌ها که چای جزوی از زندگی روزمره‌شان است، حضور در این چای‌خانه طعم دیگری به نوشیدنی دل‌خواهشان می‌دهد.

فقط زائر امام ، خوب میفهمد که چقدر نوشیدن یک چای در حرم آقا می‌چسبد. کوچک و بزرگ، مرد و زن در میان مسیرهایی که برای نظم‌بخشیدن به توزیع چای تعبیه شده است، می‌ایستند و برای نوشیدن یک لیوان چای کنار حضرت لحظه‌شماری می‌کنند. صف پرشتاب و منظم پیش می‌رود.

خادمی از آن سوی پیش‌خوان لیوان چای را پیشکش زائر آقا می‌کند. زائر لیوان چایش را به دست می‌گیرد و کمی آن سوتر می‌ایستد و پس از صرف چای لیوانش را داخل سبد می‌گذارد و می‌رود.

شاید در کنار چای نوشیدن صحنه های خدمت و همکاری زائرین با خادم های چایخانه هم دیدنی باشد که هریک به نیتی و حاجتی سبدها را برداشته و از اطراف استکان ها را جمع میکنند و به چایخانه تحویل میدهند .

چای‌خانه حضرت برای زائرانی که سال‌ها صبر کرده‌اند ولی هنوز غذای متبرک حضرت نصیبشان نشده، یک راه میان‌بر است، برای اینکه کامشان با تبرکی حرم شیرین شود. چای واسطه‌ای می‌شود برای عرض حاجت و حتی نیت سلامتی و شفا برای دیگر روزهایشان.

اما زائرانی هم هستند که هم غذا مهمان سفره حضرت بودند و هم از چای داغ نوش جان کرده اند.مثل مادری که درصف چای ایستاده بود ،با صدای بلند از حضرت رضا تشکر میکرد و میگفت : چقدر مهربانی ، شام که در مضیف حضرت و با عزت و احترام خادمین و بعدهم چای نبات داغ و شیرین قطعا بهترین خاطره زیارت عمرم خواهد بود.

در کنار این صحنه های زیبا، جمله «بهشت اینجاست، اینجایی که دارم چای می‌نوشم» حسن ختام همه توصیف های زیبای چایخانه حضرت است. جمله‌ای که کتیبه شده و روی خیمه چسبانده شده است و انگار حرف مشترک همه زائرین و مجاورین همین است که خوشحال و مسرور از گرفتن تبرکی از امام رضا در این قطعه از بهشت.

چایخانه های حرم مطهر حضرت رضا با هدف تکریم و میزبانی شایسته از زائرانو مجاوران، در صحن های کوثر، غدیر و باغ رضوان افتتاح شده است تا خیل مشتقان حرم مطهر رضوی با نوشیدن چای داغ و شیرین میهمان خوان احسان حضرت رضا علیه السلام شوند.

به راستي لذت حضور در ضيافت یک چای در حرم رضوی آن هم در مكاني مشرف به گنبد و گلدسته زيباي حضرت، زير نور ماه خدا و چراغهاي حرم، روي فرشهاي صحن کوثر یا پیامبر اعظم ، ميان زائران و خادمان، چشيدن طعم چای نبات حضرتی و از همه مهمتر، دريافت معنويت هميشگي از اين صحن و سرا و از جانب آقای مهربان که میزبان است، بهانه ای است برای آنکه دل های ما به پنجره فولادش متصل شود و دست به دعا برداریم که شاید تا بهشت همسفر شهدا باشیم.

یادداشت : حامد شجاعی باغینی

انتهای پیام/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdcc1sqse2bq1s8.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین