کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در شورای مسکن استان کرمان مطرح شد؛

کمبود زمین و عدم تامین اب دو چالش طرح جهش مسکن در کرمان/کاهلی دستگاه های دولتی در واگذاری زمین های مازاد

19 آذر 1401 ساعت 22:36

در حالی که اکثر استان های کشور پروژه های مسکن انها از نیمه گذشته و گام های موثری بر داشته اند اما شهر کرمان هنوز اندر خم یک کوچه مانده است.


به گزارش "راه آرمان"شورای مسکن استان کرمان به ریاست محمد مهدی فداکار استاندار کرمان و کلیه مدیران دستگاه های اجرایی در مقوله مسکن در سالن پیامبر اعظم استانداری کرمان برگزار شد.

رضا حافظی سرپرست سازمان راه و شهرسازی شمال کرمان در جلسه شورای مسکن استان کرمان با اشاره به آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن گفت: 185 هزار و 517 نفر درسطح استان در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند، که از این تعداد 42 هزار و 907 نفر تایید نهایی شدند که برای این تعداد موظف هستیم،تا  تامین زمین انجام بدهیم.


وی با اشاره به اینکه 18 هزار و 140 نفر افتتاح حساب انجام داده اند، گفت: 13 هزار و 99 نفر واریز وجه 40 میلیون تومانی داشتند، گفت: شهرهای کرمان، سیرجان، رفسنجان و بم مهمترین شهرهای استان کرمان در طرح نهضت ملی مسکن هستند که این شهرها بالای 100 هزار نفر جمعیت دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان، با بیان اینکه در شهر کرمان 71 هزار و 737 نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد 21 هزار و 769 نفر تایید نهایی شدند و 4 هزار و 61 نفر واریز وجه داشتند، افزود: 40 درصد متقاضیان در شهر کرمان هستند و اگر بتوانیم در شهر کرمان تامین زمین داشته باشیم، حداقل ۴۰ درصد این طرح در استان کرمان اجرایی شده است.

حافظی با بیان اینکه برای ۲۱ هزار و ۷۶۹ نفر متقاضی در شهر کرمان باید تامین زمین شود، تصریح کرد: در سیرجان مشکلی برای تامین زمین نداریم و ۱۳۴۶ نفر تائید نهایی در رفسنجان داریم که کارهای ۲۷۰ هکتار زمین برای الحاق به محدوده شهر در حال انجام است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان بیان کرد: در بم به دلیل ثبت جهانی منظر فرهنگی بم، محدودیت استفاده از اراضی در بحث ارتفاع را داریم و هزار نفر در این شهر نیز باید تعیین تکلیف شوند.

وی با بیان اینکه گره کور طرح نهضت ملی مسکن، شهر کرمان است، افزود: در صورتی که تامین زمین در شهر کرمان انجام شود، ۴۰ درصد موضوع طرح نهضت ملی مسکن در استان حل می شود.

حافظی بیان کرد: استان کرمان رتبه چهاردهم کشور را در پیشرفت طرح های نهضت ملی مسکن دارد و در سطر میانی جدول ساخت نهضت ملی مسکن در کشور هستیم.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: براساس آمار تائید نهائی شده، در کل استان کرمان 89 هزار واحد زمین کسری داریم که عمده مشکل در شهر کرمان است. ضمن اینکه تعداد پروانه های صادر شده در شهر کرمان نیز بسیار پایین بوده است.

علی اکبر سلطانی نژاد نیز بزرگترین مشکل در اجرای طرح های مسکن را آب دانست و گفت: متاسفانه هنوز برخی از واحد ها که از مرحله نازک کاری هم عبور کرده اند، هنوز زیر ساخت مناسب که اصلی ترین بخش است ، تامین نشده است و عملا برنامه ای برای حل آن نیز تدوین نشده است.

سلطانی نژاد تاکید کرد: ۴۹۰۰ واحد در شهربابک در حال اجراست که ۱۵۰۰ واحد جدید فونداسیون اولیه آن اجرا شده است و ۱۵۰۰ واحد نیز در مرحله نازک کاری قرار دارند که در دو منطقه حاشیه شهر به نام ها شریک آبادو زینال آباد هستند.

مدیر کل بنیاد مسکن اذعان کرد: در شهر کرمان نیز پروژه هزار واحدی عملیاتی شده است و در شهرک صنعتی و رضوان هم پروژه ۲۰۰ واحدی را به توافق رسیده ایم که هنوز در شورای برنامه ریزی استان به تصویب نرسیده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه ۵۰ درصد از مصوبات دولت برای پروژه های مسکن سازی روستایی بخصوص در سیل اخیر پرداخت شده است و توانسته ایم وام ۲۰۰ میلیونی ۵ درصد با باز پرداخت ۲۰ ساله را هم به متقاضیان بدهیم.

سلطانی در پایان عملکرد بانک های دولتی را نامناسب عنوان کرد و گفت: متاسفانه ۷ بانک دولتی هنوز از پرداخت وام های متعلق به مسکن و بافت فرسوده ، اقدام ملی ، مسکن روستایی خودداری می کنند و عملا ما راه همراهی نمی کنند.

در شورای مسکن حتی از عملکرد بد ادارات و نهادهای دولتی نیز شکایت شد و مطرح شد هنوز زمین های مازاد که باید به سازمان شهرسازس واگذار می شده است مورد بی مهری مسولان است و عملا تلاشی برای پیشبرد این هدف انجام نمی دهند.

یکی دیگر از مشکلاتی که در اجرای طرح ملی مسکن در کرمان بود نیز کارخانه تولید کلر بود. 
در حالی که باید این کارخانه به بیرون شهر انتقال داده می شد اما منابع طبیعی عمکاری لازم را با مدیران این واحد صنعتی انجام نداده بود که به عصبانیت استاندار کرمان روبه رو شد و فداکار به صراحت اعلام کرد ظرف ۱۰ روز اینده منابع طبیعی باید زمینی که هیچ مشکلی ندارد را برای این امر اختصاص دهد و هیچ توجیحی پذیرفته نیست.

محمدمهدی فداکار در ادامه جلسه شورای مسکن استان کرمان، اظهار داشت: شرکت‌های زیرساخت موظف به تامین زیرساخت‌های لازم آب، برق و گاز در طرح نهضت ملی مسکن هستند.

وی با بیان اینکه براساس قانون وزارت نیرو باید برای تامین زیرساخت‌های پروژه‌های نهضت ملی مسکن اقدام کند، گفت: منابع طبیعی مکلف است ظرف ۱۰ روز زمین بدون معارض را در اختیار بگذارد و روند استعلامات باید کاهش پیدا کند.
استاندار کرمان، با اشاره به اینکه زمین‌های بالای هنرستان رضوان باید آزادسازی شود، ادامه داد: بخشی از این زمین‌ها در اختیار ساخت اردوگاه دانش‌آموزی و ساخت دانشگاه فرهنگیان اختصاص داده شود و مابقی آن آزادسازی و به تصرف راه و شهرسازی در آید، شود.

وی با بیان اینکه تا طرح اردوگاه دانش‌آموزی اجرایی نشود، سند زمین در اختیار آموزش و پرورش قرار نمی‌گیرد، افزود: این مسئله برای این است که اگر ساخت اردوگاه انجام نشود، بتوان در طرح‌های دیگر از آن استفاده کرد.
فداکار با اشاره به اینکه فروش املاک و چاه آب دستگاه‌های اجرایی باید برای ایجاد زیرسازی در پروژه‌ها به فروش برسد و حتماً رعایت شود، گفت: شهرداری‌ها برای صدور پروانه‌های ساختمانی در طرح نهضت ملی مسکن همکاری کنند و تخفیف لازم را بدهند.
 

وی با بیان اینکه بانک‌های استان کرمان در طرح نهضت ملی مسکن همکاری لازم را داشته باشند و آخرین وضعیت همکاری آنها به تفکیک،  در ۲۴ ساعت آینده گزارش مکتوبی را ارایه دهند، ادامه داد: اگر در بافت فرسوده شهری ساخت مسکن پیگیری شود، این بافت هم نجات پیدا خواهد کرد و آباد می‌شود بنابراین هر چه سریعتر طرح مطالعاتی ان اغاز شود.

در حالی که در شورای مسکن امشب پر بار تر از دفعات قبل به نظر می رسید اما انچه مشهود بود دستگاه های اجرایی استان تعامل لازم و همت جدی خود را برای به ثمر نشستن طرح ملی مسکن را در شهر کرمان به کار نبسته اند که لازم است اندکی جهادی تر به این امر نگریسته شود

انتهای پیام/ طهماسبی


کد مطلب: 131214

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/131214/کمبود-زمین-عدم-تامین-اب-دو-چالش-طرح-جهش-مسکن-کرمان-کاهلی-دستگاه-های-دولتی-واگذاری-مازاد

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir