تاریخ انتشار :سه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۱۴
۰
plusresetminus
رییس اداره استاندارد شهرستان رفسنجان مطرح کرد:

ایجاد لحظاتی شاد برای کودکان با خریدن اسباب بازی استاندارد

رییس اداره استاندارد شهرستان رفسنجان گفت: والدین در زمان خرید اسباب بازی، به نشانه استاندارد معتبر بر روی اسباب بازی توجه کنند تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری شود.
ایجاد لحظاتی شاد برای کودکان با خریدن اسباب بازی استاندارد
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری راه آرمان؛ حسین شریفی در رابطه با اسباب‌بازی استاندارد گفت: الزامات استاندارد بر اساس این که اسباب‌بازی برای کدام گروه سنی در نظر گرفته شده‌است، تغییر می‌‌کند، اسباب‌بازی در استاندارد، محصولی تعریف شده است که آشکارا برای استفاده در بازی به وسیله کودک با سن کمتر از ۱۴ سال در نظر گرفته‌شده‌ است.

مسئول اداره استاندارد شهرستان رفسنجان به نکاتی برای خرید اسباب‌بازی‌ها اشاره و بیان کرد: به برچسب نشانه‌گذاری باید توجه شود؛ در برچسب نشانه‌گذاری اطلاعات ایمنی نوشته شده‌است که با بررسی دلایل حوادث پیش آمده در هنگام بازی کودکان در اقصی نقاط جهان و بررسی‌های علمی به دست آمده‌است.

شریفی به برخی از این نشانه‌گذاری‌ها اشاره و تصریح کرد: نشانه گذاری سنی، مشتری را برای انتخاب اسباب‌بازی مناسب کودک، با توجه به توانایی، علاقه و ایمنی‌اسباب بازی راهنمایی می‌کند، مانند عبارات: “زیر سه سال ممنوع” یا “بالای هشت سال” یا ” هشدار! برای کودکان زیر سه سال مناسب نیست”  که این عبارات گاهی به صورت نماد گرافیکی نشان داده می‌شوند.

وی ادامه داد: همچنین نظر به این که بادکنک برای کودکان زیر هشت سال می‌تواند خطر آفرین باشد و فقط باید تحت نظارت بزرگسالان باشد، لذا روی بسته‌بندی بادکنک نشانه‌گذاری‌هایی وجود دارد که باید به آن توجه شود، مثل عبارتی شبیه «هشدار! کودکان زیر هشت سال ممکن است با بادکنک باد نشده یا بادکنک ترکیده با خطر خفگی مواجه‌ شوند»


شریفی توضیح داد: توجه به وزن کودک استفاده کننده در برخی اسباب‌بازی‌ها لازم است، برخی وسایل نظیر کفش اسکیت اسباب‌بازی که برای کودکان زیر بیست کیلوگرم در نظر گرفته‌شده‌اند، بنابراین به این هشدار باید توجه شود « حداکثر بیست کیلوگرم».


مسئول اداره استاندارد در ادامه گفت: برخی اسباب‌بازی‌ها نیاز به تجهیزات حفاظت فردی دارند و باید کودک از تجهیزات حفاظتی مانند کلاه‌ایمنی، مچ‌بند، زانو‌بند و آرنج‌بند استفاده نماید و به نشانه‌گذاری هشدار باید توجه شود، هشدار! باید تجهیزات حفاظتی پوشیده شود.

وی در مورد بادبادک اسباب‌بازی یا سایر اسباب‌بازی‌های پروازی با ریسمان گفت: نباید در نزدیکی خطوط فشار قوی یا هنگام طوفان و رعدوبرق استفاده شوند. و باید به این هشدارها، که باید بر روی بادبادک موجود باشد، توجه شود.

شریفی یادآور شد: برخی اسباب‌بازی‌هایی که تولید صدای شدید می‌کنند، با استفاده نادرست ممکن است باعث آسیب شنوایی شوند بنابراین به این هشدار روی وسیله اسباب بازی باید توجه شود؛ که هشدار داده نزدیک گوش استفاده نشود چرا‌که استفاده نادرست ممکن است باعث آسیب‌شنوایی شود.

وی افزود: اسباب‌بازی‌هایی که دارای آهن‌ربا می‌باشند، برای کودکان زیر هشت سال مناسب نیستند و در صورت خورده شدن می‌تواند باعث صدمات جدی شوند و باید به سرعت به پزشک مراجعه شود بنابراین باید به هشدارهای لازم که شامل این هشدارها روی برچسب می باشد باید توجه شود.


مسئول  اداره استاندارد رفسنجان تصریح کرد: اسباب‌بازی‌هایی که دارای باتری‌های دکمه‌ایی هستند، باید مراقبت شود باتری‌ها در جای خود محکم شده باشند در صورت خورده شدن باعث صدمات جبران ناپذیری می گردد و باید به سرعت به پزشک مراجعه شود.


وی در ادامه گفت: اسباب‌بازی تخت نوزاد یا اسباب‌بازی آویزی، برای در دست گرفتن توسط نوزاد نیست و نباید در دست نوزاد قرار گیرد و همچنین باید دارای دستور کار برای سرهم کردن و نحوه نصب باشد، دستورکار باید با دقت مطالعه شود و به هشدارهای آن توجه شود.


شریفی تاکید کرد: اسباب‌بازی‌های شکسته یا آسیب دیده، به دلیل احتمال ایجاد قطعات تیز و یا به علت احتمال جدا شدن باتری یا آهنرباهای کوچک از داخل آن، باید از دسترس کودکان خارج شوند.


 مسئول اداره استاندارد گفت: در صورت ایرانی بودن اسباب‌بازی، باید اسباب بازی دارای علامت استاندارد و شماره پروانه کاربرد علامت در زیر آن باشد که از سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ قابل اعتبار سنجی می باشد.


شریفی در آخر خاطر نشان کرد: در زمان خرید اسباب‌بازی به استاندارد بودن اسباب‌بازی و نشانه‌گذاری روی آن توجه ویژه شود تا کودکان، لحظاتی شاد را با اسباب‌بازی‌هایشان سپری کنند.

انتهای خبر/ https://armanekerman.ir/vdcj8vevmuqethz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما