تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۱
۰
plusresetminus
 مدیر گلزار شهدای شهر کرمان چندروز پس از برگزاری مراسم سومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها که امسال با حضور پرشمار زائران همراه بود برخی کاستی‌های زیرساختی این مکان را تشریح کرد.
کدام ضعف زیرساخت‌های گلزار شهدای کرمان نمایان شد
به گزارش راه آرمان به نقل از ایرنا سومین سالگرد شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و هم‌رزمانش در جبهه مقاومت امسال در ۱۰ روز با عنوان دهه مقاومت از هشتم تا هجدهم دی با نظم و شکوه خاصی برگزار شد؛ هرچند حضور کم‌نظیر مردم در آیین‌های سالگرد، مشکلات و کاستی‌ها را بیشتر آشکار کرد.

پس از گذشت سه سال از شهادت حاج قاسم سلیمانی و یارانش در عملیات تروریستی نیروهای آمریکایی در ۱۳ دی ۹۸، امسال با کم‌رنگ‌شدن شرایط کرونایی در کشور، آیین‌ها و برنامه‌های سومین سالگرد سردار دل‌ها با حضور جمعیت بیشتری از زائران برگزار شد.

تجربه برگزاری مراسم هرچند به‌صورت محدود در ۲ سال گذشته و تلاش و برنامه‌ریزی چندماهه مسئولان برای تدارک و پیش‌بینی‌های لازم برگزاری امن و مناسب سومین سالگرد شهید سلیمانی وضعیت گلزار شهدا را به نسبت قبل بهبود داده بود، اما خیل عظیم زائران و حضور چند صدهزارنفری جمعیت در طول ایام سالگرد نشان داد که زیرساخت‌ها و امکانات برای زائران همچنان کاستی‌ها و مشکلات جدی دارد.

ابعاد حضور زائران در گلزار شهدا
در همین زمینه مدیر گلزار شهدای شهر کرمان روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا ابتدا ابعاد ویژه‌برنامه‌های سالگرد و حضور زائران را تشریح کرد، سپس به ابعاد مشکلات زیرساختی این مکان پرداخت و گفت: سومین سالگرد شهادت حاج قاسم و آیین‌های دهه مقاومت بسیار باشکوه و منظم برگزار شد و یکی از زیبایی‌های این کار نیز حضور مردم در راه‌اندازی موکب‌ها در مسیر میدان شهدا تا گلزار شهدا بود که به زائران سردار خدمت‌رسانی می‌کردند.

سردار محمدرضا حسنی سعدی افزود: برنامه‌های سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و هم‌رزمانش باشکوه، عظمت و نظم بسیار خوبی با همکاری مردم و تمامی عوامل اجرایی بدون هیچ‌گونه مشکل و حادثه خاصی انجام شد.
وی با بیان اینکه عشق و علاقه مردم به سردار غیرقابل‌وصف و فوق‌العاده است تصریح کرد: گاهی در طول روزهای برگزاری مراسم سالگرد سردار دل‌ها، به‌قدری مسیر زیارت گلزار شهدا شلوغ می‌شد که مسئولان امنیتی و انتظامی احساس خطر می‌کردند و تدابیر ویژه‌ای برای امنیت و رفاه زائران به کار می‌گرفتند.

حضور زائران چندبرابر پیش‌بینی
مدیر گلزار شهدای شهر کرمان با اشاره به اینکه پیش‌بینی اولیه برای حضور در گلزار شهدا ۲۰ هزار نفر بود اظهارداشت: اما در ساعاتی جمعیت حاضر با احتساب خیابان‌های منتهی به گلزار شهدا به ۱۰۰ هزار نفر هم می‌رسید که می‌توانست مشکلاتی برای زائران به وجود بیاورد؛ همان‌طور که در سالروز شهادت سردار سلیمانی (۱۳ دی) مجبور شدیم برای ساعتی برنامه‌ها را تعطیل کنیم تا جمعیت تخلیه شود.

حضور زائران غیرایرانی
وی با اشاره به علاقه سردار به اتباع خارجی و غیرایرانی بیان کرد: در سومین سالگرد شهادت حاج قاسم، از چهار کشور یمن، عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان نیز موکب در اینجا برپا شد و از ملیت‌های گوناگون به زیارت سردار دل‌ها آمدند.

به گفته این مسئول، ۲۰۰ نفر از طلاب خارجی و اعضای گروه‌های مقاومت نیز به مزار سردار ادای احترام کردند.

تشریح مشکلات زیرساختی
سردار حسنی سعدی در ادامه با اشاره به وجود مشکلات و کمبودها در ایام سالگرد شهادت سردار سلیمانی بیان کرد: برخی اوقات زائران چندین ساعت در صف وضوخانه معطل می‌شدند یا اینکه زائرانی که در ساعات نیمه‌شب به گلزار شهدا می‌رسیدند و قصد داشتند در جوار مزار حاج قاسم حضور داشته باشند هیچ محل اسکانی آنجا وجود نداشت.

وی ادامه داد: شایسته است برای سال آینده درباره توسعه زیرساخت‌ها، تعریض خیابان‌ها، ایجاد اماکن رفاهی و اسکان زائران و افزایش تعداد وضوخانه‌ها اقدام جدی شود.

مدیر گلزار شهدای شهر کرمان تصریح کرد: پارکینگ برای خودروهای زائران حتماً باید گسترش پیدا کند و لزوم نصب پل هوایی بر روی بزرگراه امام رضا (ع) به‌منظور تردد زائران نیز به‌شدت احساس می‌شود.

وی افزود: همچنین نقل‌وانتقال زائران از پل شهید جمالی تا گلزار شهدا باید منظم‌تر باشد و امکانات بیشتری برای این امر اختصاص پیدا کند.

حسنی سعدی با بیان اینکه کاستی‌ها و مشکلات در حال احصاست تا در سال‌های آینده رفع شود بیان کرد: مسئولان دلسوز استان تلاش بسیار زیادی برای برگزاری مناسب مراسم داشتند و حتماً ایجاد اماکنی مانند چادر یا سوله‌های اقامتی با امکانات مناسب گرمایشی نیز باید پیش‌بینی شود.

به گزارش ایرنا آیین‌های بزرگداشت دهه مقاومت و سومین سالگرد شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و هم‌رزمانش در نقاط مختلفی از جمله گلزار شهدا، مصلای امام علی (ع) و بیت الزهرا (موقوفه شهید سلیمانی) با انجام برنامه‌های مختلف برگزار شد.

در طول ایام سالگرد شهادت سردار دل‌ها، شهر کرمان میزبان جمعی از مسئولان کشوری و لشکری و حدود ۲۰۰ هزار زائر از خارج از کشور بود.

پیش‌بینی اسکان زائران به تعداد روزانه یک‌صد هزار نفر در شهر کرمان تمهید شده بود و این مراسم گسترده بدون کمترین مشکل یا حادثه انتظامی و امنیتی برگزار شد که نشان‌دهنده تلاش دست اندر کاران این مقوله بود.

انتهای خبر/
  https://armanekerman.ir/vdcawun6049new1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین