کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

۸۰ درصد جریان موتور تورم کشور به دلیل ناترازی‌هایی مانند بودجه است

2 بهمن 1401 ساعت 6:52

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تحریم‌ها در ایجاد تورم تاثیر زیادی دارد اما می‌توان به صراحت اعلام کرد؛ ۸۰ درصد جریان موتور تورم کشور به دلیل ناترازی‌هایی مانند بودجه است.


محمدرضا پور ابراهیمی در گفتگو با سرویس اقتصاد «راه آرمان»؛ با تأکید بر اینکه در پرتو انقلاب اسلامی در زمینه‌های گوناگون، ظرفیت‌های مختلفی ایجادشده که باید در فرصت‌های مختلف بیان شود، گفت: علی‌رغم چالش‌هایی که در حوزه مسائل اقتصادی با آن روبرو هستیم، در سایر بخش‌ها ازجمله در عرصه علم و دانش اتفاقات مثبتی رقم خورده است. 

موفقیت‌ها و توانمندی‌های کشور باید در فرصت‌های مختلف بیان شود

رئیس کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: طبق گزارش‌های اخیر، علی‌رغم همه تحریم‌ها و مشکلاتی که وجود دارد، به فضل الهی جمهوری اسلامی رتبه اول علم و دانش در منطقه است و توانسته‌ایم ترکیه و عربستان را پشت سر بگذاریم که این امر نتیجه مجاهدت‌های جوانان این مرزوبوم است.

پور ابراهیمی تاکید کرد: دانش‌آموزان ما باوجود شرایط سختی که در برخی مدارس وجود دارد، رتبه‌های تک‌رقمی در المپیادهای مختلف جهانی کسب می‌کنند که این نشان‌دهنده استعداد و تلاش جوانان، معلمین و نخبه‌های ما در عرصه علم و دانش است.

این نماینده مجلس جمهوری اسلامی با اشاره به موفقیت‌های دانشجویان در موضوعات مختلف علمی اظهار کرد: ما در بسیاری از شاخص‌های علمی در حوزه‌های مختلف مانند نانوتکنولوژِی، سلول‌های بنیادی، هوافضا و ... جزو رتبه‌های تک‌رقمی در دنیا هستیم  که این موفقیت‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی باید بیان شود.

پور ابراهیمی ابراز کرد: امروز درگروِ صنعتی بارز با مدیریت جوان‌هایی که دورهم جمع شده و ظرفیت‌هایی ایجاد کرده‌اند، شاهد موفقیت‌های زیادی هستیم و خروجی آن این است که می‌توانیم اذعان کنیم گروه بارز جمهوری اسلامی جزو گروه‌های برتر دنیا در صنعت لاستیک است و می‌تواند با کشورهای اروپایی رقابت کند؛ تولید لاستیک‌های فوق سنگین در ایران حاصل دانش‌فنی و تلاش‌های همین جوانان بومی است.

وی تأکید کرد: البته با توجه به موفقیت‌های ایران در عرصه علم و دانش و همچنین در عرصه نظامی که همگان به دستیابی دانش و توان تخصصی جمهوری اسلامی اذعان دارند و هیچ قدرتی توان تهدید ما را ندارد، وجود چالش‌های اقتصادی قابل تامل است.


تاثیر عوامل داخلی و خارجی بر مشکلات اقتصادی کشور


این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد کشور تحت تاثیر عوامل خارجی و داخلی متعددی هستند، عنوان کرد: عواملی مانند تحریم، سیکل رکود و رونق و همچنین عوامل زیست‌محیطی و تغییرات اقلیمی، در مسائل اقتصادی نقش مهمی دارند که در رأس آنها تحریم است که نمی‌توان تاثیر آن را نادیده گرفت.


پورابراهیمی در خصوص عوامل داخلی موثر بر اقتصاد تصریح کرد: از جمله عوامل داخلی که در ایجاد مشکلات اقتصادی تاثیر دارد، وابستگی بودجه عمومی کشور به نفت است که این امر باعث شده طمع دشمنان برای مواجهه با ایران بیشتر شود تا با اعمال تحریم‌های بیشتر در این زمینه، سعی کنند، کشورما را زمین گیر کنند.

وی به سایر عوامل داخلی موثر در چالش‌های اقتصادی کشور مانند ناترازی های بودجه، نظام بانکی و صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی اشاره کرد و گفت: در طول هشت سال ریاست جمهوری آقای روحانی، همه تلاش دولت این بود که مشکلات اقتصادی را تنها از طریق رفع تحریم ها حل کند؛ البته برطرف کردن تحریم ها کمک بزرگی در رفع مشکلات کشور بود اما علی‌رغم پیگیری این موضوع، به دلیل خوی ایران ستیزی آمریکا و اروپا، این اتفاق هرگز رقم نخورد.
 
 
پورابراهیمی در خصوص عوامل داخلی موثر بر اقتصاد تصریح کرد: از جمله عوامل داخلی که در ایجاد مشکلات اقتصادی تاثیر دارد، وابستگی بودجه عمومی کشور به نفت است که این امر باعث شده طمع دشمنان برای مواجهه با ایران بیشتر شود تا با اعمال تحریم های بیشتر در این زمینه، سعی کنند کشورما را زمین‌گیر کنند.


معدل عملکرد اقتصاد کشور در دولت‌های روحانی کمتر از یک درصد بوده است

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اتفاقات سال‌های گذشته شاخص‌های اقتصادی کشور را در شرایط سختی قرار داد، اذعان کرد: با توجه به شاخص‌های اقتصادی، معدل عملکرد اقتصاد کشور در ده سال گذشته تقریبا کمتر از یک درصد بوده است؛ تنها شاخصی که در دولت قبل دست نخورده ماند و رشد منفی نداشت، میزان بدهی جمهوری اسلامی بود که امکان تحقق نداشت.

به گزارش سرویس اقتصادی راه آرمان؛ پورابراهیمی ابراز کرد: یکی از کارهای مهمی که انجام دادیم این بود که عملکرد هشت ساله دولت قبل را با حضور نمایندگان خودشان و دولت منتخب بررسی کرده و در قالب یک گزارش رسمی تحت عنوان بررسی سی شاخص اقتصادی در پایان عملکرد هشت ساله دولت، چاپ و در صحن علنی مجلس قرائت شد. 

وی افزود: همچنین در شهریورماه سال جاری عملکرد یک ساله دولت سیزدهم را با بررسی تمام شاخص های اقتصادی ارزیابی کردیم که این بررسی ها نشان می دهد تقریبا برای تمام نماگرهای اقتصادی جهت گیری مثبت شروع شده است؛ به طور مثال صادرات غیرنفتی کشور حدود بیست درصد افزایش داشته و همچنین درآمدهای مالیاتی به واسطه ایجاد سامانه‌های تخصصی افزایش یافته است که البته هنوز بخش زیادی از این کار انجام نشده است.


جهت گیری مثبت شاخص‌های اقتصادی در دولت سیزدهم

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس توضیح داد: یکی از مسائلی که در زمینه اخذ مالیات باعث ایجاد نگرانی شده بود، درگاه‌های پرداختی متصل به سامانه‌های مالیاتی بود که در پایان دولت قبل، حدود ۲میلیون درگاه غیرمتصل داشتیم که فرار مالیاتی ایجاد می کرد؛ طبق گزارش‌هایی که در خردادماه جاری ارائه شد، با اتصال کامل این درگاه‌ها شاهد کاهش فرارهای مالیاتی ناشی ازاین امر هستیم.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه این بررسی‌ها نشان داد که با برنامه‌ریزی و تلاش می توان جهت‌گیری نماگرها را در طول یک سال تغییر داد، خاطرنشان کرد: البته نمی توان اثر این اقدامات را به این زودی در زندگی مردم ببینیم؛ زمانی می توان وضعیت اقتصادی را مطلوب دانست که مردم قدرت خرید بالاتری داشته باشند و برای آنها ایجاد اشتغال شده باشد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: کارهای اقتصادی و برنامه‌های دولت در این زمینه شروع شده است و امیدواریم در کارهای مشترکی که توسط مجلس و دولت پیش می رود، بتوانیم علی‌رغم همه هجمه‌ها جلو برویم و شاهد بهبود شرایط اقتصادی باشیم.

افزایش قدرت خرید از افزایش حقوق مهم‌تر است/ تاثیر رفع ناترازی‌های بودجه توسط دولت در مهار تورم 


پور ابراهیمی در خصوص افزایش حقوق کارگران و موضوع کنترل تورم اذعان داشت: ما اعتقادداریم با افزایش حقوق نمی‌توانیم مشکل کارگران را حل کنیم بلکه آنچه اهمیت دارد، افزایش قدرت خرید است؛ اگر حقوق کارگر ۵۰ درصد و تورم ۶۰ درصد افزایش یابد، در حقیقت قدرت خرید فرد ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش‌یافته است.

وی توضیح داد: اگر حقوق یک کارگر ۲۰ درصد و تورم ۱۰ درصد افزایش یابد، می‌توان ادعا کرد ۱۰ درصد به قدرت خرید فرد و رفاه زندگی او افزوده‌شده است؛ پس قدرت خرید فرد، مبنای تصمیم‌گیری در این زمینه است.

این کارشناس مسائل اقتصادی بابیان اینکه در شرایط کنونی هیچ اولویتی مهم‌تر از کنترل تورم وجود ندارد، ابراز کرد: تورم در معیشت و روح و روان مردم اثر گذاشته است؛ در چهار سال پیاپی نرخ تورم بالای ۳۵ درصد بوده است که جامعه کشش ادامه این روند را ندارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: هنر ما باید کاهش این تورم یا حداقل کند، کردن «دور چرخش» آن باشد و افزایش دستمزدها باید متناسب با تورم انجام شود؛ تحریم‌ها در ایجاد تورم تأثیر زیادی دارد اما می‌توان به‌صراحت اعلام کرد ۸۰ درصد جریان موتور تورم کشور به دلیل نا ترازی‌هایی مانند بودجه است که اگر دولت آن را برطرف کند، به‌شدت در مدیریت این مسئله مؤثر خواهد بود.


انتهای خبر/طهماسبی


کد مطلب: 132048

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/132048/۸۰-درصد-جریان-موتور-تورم-کشور-دلیل-ناترازی-هایی-مانند-بودجه

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir