کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آماری که ثبت نشد؛

آیا فوت ۳۶۸ دانش‌آموز جامانده از تحصیل در استان کرمان حقیقت دارد؟

3 بهمن 1401 ساعت 7:06

مدیرکل آموزش‌ و‌ پرورش استان کرمان می‌گوید در اقدامی چهره‌ به‌ چهره متوجه شده که ۳۶۸ دانش‌آموز فوتی در استان وجود دارد که فوت آن‌ها ثبت نشده اما مدیر‌کل ثبت‌احوال استان می‌گوید این ادعا را قبول ندارم.


به گزارش «راه آرمان» سه‌شنبه هفته گذشته بود که در جلسه شورای آموزش‌و‌پرورش استان کرمان به دلایل دانش‌آموزان جامانده از تحصیل پرداخته شد، در این جلسه از سوی آموزش‌و‌پرورش مطرح شد که بیش از ۶ هزار دانش‌آموز در استان کرمان از تحصیل جامانده‌اند و در این میان ۳۶۸ دانش‌آموز فوت کرده که متاسفانه اطلاعات آنها ثبت نشده است همچنین عده‌ای از این دانش‌آموزان ازدواج و عده‌ای نیز به سایر استان‌ها مهاجرت کرده‌اند.

 
البته مجددا از سوی روابط عمومی آموزش‌ و‌ پرورش خبری منتشر شد با این محتوا که در طرح شهید محمودوند برای هر چند دانش آموز بصورت چهره به چهره یک نفر پیگیری کننده امور این افراد تعریف شده که بعد از بررسی و رصد، مستنداتی از شرایط دانش آموز به این سامانه ارائه و مدارک موجود را بارگذاری و سپس به تایید آموزش وپرورش می‌رسند.
 
البته در این خبر نیز مجددا به آمار کودکان محصلی اشاره شد که فوت شده اما اطلاعات فوت آنها ‌در سامانه ثبت احوال ذخیره نشده است.
 
در گزارش‌های آموزش‌و‌پرورش آنچه که قابل تامل است، آمار فوتی‌های ثبت نشده دانش‌آموزان در سامانه ثبت‌احوال کرمان است.
 
محمد قاسمی مدیرکل ثبت احوال استان کرمان در گفتگو با سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» در این رابطه گفت: طبق قانون ثبت احوال فوت هر فرد ایرانی باید به تصدیق مراجع ذی‌صلاح همچون پزشکی قانونی، مراکز درمانی برسد همچنین همزمان افرادی که از فوت فرد خبر دارند باید این موضوع را اطلاع دهند.
 
وی ادامه داد: طی نامه‌ای به رئیس آموزش‌و‌پرورش و ارسال رونوشتی از آن به استاندار کرمان به عنوان رئیس شورای آموزش‌و‌پرورش و ثبت احوال گزارشی ارائه داده شد و ضمن تشریح این موضوع که ثبت فوت هر فرد ایرانی دارای مراحلی است از آموزش‌و‌پرورش درخواست ارسال لیست فوتی کودکان را کرده‌ایم. 

قاسمی با تاکید بر این که یکی از وظایف آموزش‌و‌پرورش بستن مبادی بی‌سوادی است، توضیح داد: هر ساله تعداد افراد واجد التعلیم از سوی سامانه ثبت احوال به این نهاد آموزشی فرستاده می‌شود.
 
مدیرکل ثبت احوال استان کرمان بیان کرد: آموزش‌و‌پرورش برای اینکه کودکانی که از تحصیل دورمانده‌اند دوباره به کلاس درس بیاورد به مواردی برخورد کرده‌ که به ادعای آنها کودک فوت شده است، این در حالی است که در کل استان مراکز اعلام داریم که شامل بهداری‌، شهرداری، پاسگاه و مراکز بهداشت است که فوت و ولادت اتباع ایرانی و حتی غیر‌ایرانی را به ثبت احوال اعلام می‌کنند.
 
وی با تاکید بر اینکه به قید فوریت پس از اعلام فوت یا ولادت هر فرد اطلاعات او در سامانه ثبت‌احوال ثبت می‌شود، توضیح داد: البته موارد خیلی نادری نیز ممکن است پس از ده روز و یا یک ماه و یا حتی چندماه به دلایل مختلف از جمله عشایر بودن، اختلاف خانواده و ... ثبت شود اما بیش از 98 درصد ثبت فوت و یا ولادت در مهلت ده روز قانونی ثبت و سه درصد بالای ده روز ثبت می‌شود.
 
مدیرکل سازمان ثبت احوال استان کرمان گفت: ادعای آموزش‌و‌پرورش مبنی بر عدم ثبت فوت ۳۶۸ کودک را به هیچ عنوان تایید نمی‌کنم تا زمانی‌که لیست کودکان به دست ما برسد و پس از استعلام از پاسگاه محل در صورت تایید مبنی بر فوت، در سامانه ثبت‌احوال ثبت ‌شود اما مبنی بر استناد و ادعای یک ارگان دولتی و یا شخصی هیچ فوتی ثبت نمی‌شود.
 
قاسمی بیان کرد: ثبت فوت یک ایرانی صرف اطلاع یک فوت کفایت نمی‌کند بلکه حتی باید تاریخ، ساعت و علت فوت را بدانیم.
 
وی با اشاره به اینکه دفن هر فردی بدون جواز دفن قطعا جرم است، مطرح کرد: باید بدانیم چگونه یک تابع ایرانی بدون داشتن جواز دفن از مراجع ذی‌صلاح، دفن شده است وبه همین دلیل این ادعای آموزش‌و‌پرورش را پیگیری می‌کنیم.
 
مدیرکل سازمان ثبت احوال استان کرمان توضیح داد: ثبت‌احوال دارای شبکه اعلام است و 12 ساعت بعد از فوت هر فرد ایرانی و یا غیرایرانی این موضوع به سازمان اعلام می‌شود، حتی گاهی قبل از دفن متوفی، در سامانه ثبت‌احوال این موضوع ثبت می‌شود یعنی این سازمان نیروی مستقر در پزشکی‌قانونی دارد البته در طرح جدید به دنبال این هستیم که نیروی جدید در آرامستان مستقر شود تا قبل از خروج متوفی از بیمارستان توسط سامانه ثبت احوال آمار او ثبت شود.
 
قاسمی در خصوص دلایل ثبت نشدن آمار فوت یک فرد گفت: پاسخ این سوال را باید مراجع قضایی، روسای شورای تامین، فرمانداران و استاندار بدهند اگرچه دلایل را می‌دانم اما صلاحیت بنده برای پاسخگویی به این سوال نیست.
 
انتهای خبر/پسند
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


کد مطلب: 132132

آدرس مطلب :
https://www.armanekerman.ir/news/132132/آیا-فوت-۳۶۸-دانش-آموز-جامانده-تحصیل-استان-کرمان-حقیقت

راه آرمان کرمان
  https://www.armanekerman.ir