تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۷
۰
plusresetminus
برگ زرین دیگری بر کارنامه متخصصان کرمانی؛

لوکوموتیو معدنی در نوع AC برای اولین بار در کشور ساخته شد

مبتکر و طراح لوکوموتیوهای AC گفت: ما در شهرک صنعتی زرند برای اولین بار در کشور طراحی و ساخت لوکوموتیوهای AC را انجام دادیم که نزدیک به سه سال است در معادن به صورت مستقیم کار می‌کنند.
لوکوموتیو معدنی در نوع AC برای اولین بار در کشور ساخته شد
وحید احمدی در گفتگو با سرویس اقتصادی با «راه آرمان» عنوان کرد: ما در شهرک صنعتی زرند برای اولین بار در کشور طراحی و ساخت لوکوموتیوهای AC را انجام دادیم که نزدیک به سه سال است نمونه‌های آزمایشی آن در معادن به صورت مستقیم کار می‌کنند و تا کنون دچار مشکل نشده‌اند.



مدیر عامل شرکت فناوران صنعت مبتکر  و طراح لوکوموتیوهای AC ادامه داد: این لوکوموتیو در تناژهای مختلف و در ابعاد دو و نیم، چهار و نیم، پنج و نیم و 8 تن تولید شده است که حتی در ابعاد ده تن برای کارهای سنگین‌تر نیز می‌تواند مورد استفاده باشد.

وی تصریح کرد: این لوکوموتیو که در معادن زغالسنگ کاربرد بیشتری دارد، می‌تواند با پیمایشی بین هزار تا پنج هزار کیلومتر وارد معادن زیرزمینی و تونلی شود و واگن‌های حاوی مواد معدنی یا باطله‌ها را خارج کند.

جوان مبتکر زرندی تاکید کرد: ما در کشور ساخت این نوع لوکوموتیو را به صورت صفر تا صد نداشتیم و لوکوموتیوهای موجود به صورت بازسازی و در نوع dc بوده‌اند.



احمدی افزود: دستگاهی که ما ساختیم، مزیت‌های بسیاری نسبت به سیستم dc دارد؛ از جمله مصرف برق آن کمتر است، حرکت نرم و قابل برنامه‌ریزی دارد، رسیدگی و تعمیرات آن کمتر است؛ همچنین می تواند در محیط‌های گازخیز کار کند که این امر در معادن
ذغالسنگ از اهمیت بالایی برخوردار است.

 طراح لوکوموتیوهای ac ادامه داد: دستگاه‌های موجود در بازار چینی و از نوع dc هستند که علاوه بر شرایط سخت واردات و ترخیص کالا، هزینه آن نسبت به کیفیت متفاوت است و اینکه این سیستم‌های وارداتی dc با نوع دانش بنیان ما که ac هستند، کاملا متفاوت هستند.



وی با بیان این که نوع لوکوموتیو طراحی شده ما در بازار موجود نیست، عنوان کرد: در کشور لوکوموتیوهای معدنی در تناژهای 4.5 و 5.5 که الکتروموتورهای ac وجود دارد که مانند لوکوموتیو طراحی شده ما که باطری‌خور هم باشد، موجود نیست؛ زیرا لوکوموتیوهای ساخته شده تیم ما باطری دارد که برق دی سی را به ای سی تبدیل می‌کند.

وحید احمدی با تاکید بر اینکه قیمت لوکوموتیوهای ac حداقل ۲۰ درصد پایینتر از لوکوموتیوهای موجود در بازار است، اذعان کرد: نمونه و طرح اولیه این نوع لوکوموتیو را سه سال پیش ساختیم که حدود یک میلیارد و صد برای آن هزینه شده است، ضمن اینکه همچنان در معادن در حال کار است.



 متخصص جوان با اشاره به اینکه در طول سه سال گذشته حدود ۱۴ دستگاه تولید کرده است، گفت: بسیاری از شرکت ها و معادن شناختی نسبت به ما ندارند که همین امر سبب شده است تا تولید انبوه نداشته باشیم اما تاکنون دستگاه‌های تولیدشده را برای استان کرمان و تعدادی نیز برای معادن طبس ساخته‌ایم.

مدیر عامل فناوران صنعت و معدن در پایان با تاکید بر توان ساخت ماهانه دو تا سه دستگاه در صورت حمایت بیشتر، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با  ۱۲ نفر نیروی مستقیم  در حال کاریم که به صورت خصوصی و بدون دریافت هیچ حمایتی کار می‌کنیم و به دنبال ثبت و اخذمجوزات محصولات دانش‌بنیان نیز هستیم زیرا تاکنون تنها به عنوان صنعت‌گر کار می‌کردیم.

انتهای خبر/طهماسبی
  https://armanekerman.ir/vdcjh8evmuqetvz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین