تاریخ انتشار :پنجشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۶:۴۴
۰
plusresetminus
وقتی پای بهره‌برداری خصوصی در میان است؛

تراژدی بسته بودن باغ موزه‌های شهر کرمان به روی مردم

اگر چه کرمان دارای باغ و باغ موزه‌های متعددی است اما متاسفانه این مکان‌ها در تمام طول روز به روی مردم باز نیستند و از طرفی برخی نیز مورد استفاده خصوصی شرکت‌ها و یا ادارات قرار دارند.
تراژدی بسته بودن باغ موزه‌های شهر کرمان به روی مردم
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» شهرهای اطراف کرمان شاید به دلیل موقعیت بهتر جغرافیایی خود دارای آب و هوای بهتر و از طرفی مکان‌های تفریحی و گردشی بهتری برخورداری هستند.

مثلا یزد با آنکه آب و هوایش چندان تفاوتی با کرمان ندارد اما توانسته با حفظ ساختار قدیمی خود و بازسازی عمارت‌های قدیمی و باغ‌ها مکان تفریحی مناسبی برای مردمانش رقم بزند و از طرفی گردشگر را به سمت خود جذب کند.

کرمان اما داستانش کمی فرق دارد، بی‌توجهی سال‌های متمادی بر باغ‌ها و مکان‌های تاریخی این شهر و از طرفی عدم مطالبه‌گری مردم سبب شده تا در نگاه اول تصور شود که کرمان از باغ و مکان‌ تاریخی برخوردار نباشد.

اما خوشبختانه در سال‌های اخیر نگاه بهتری به مکان‌های تاریخی و باغ‌های این شهر شد است و باغ موزه‌ها و باغ‌های بی‌نظیری به همت مسئولان در این شهر جان یافته‌اند، تا این‌جای داستان جای خوشحالی دارد اما نکته قابل تامل و اندوه آنجا‌ست که این باغ‌ها و باغ موزه‌ها در تمام طول روز به روی مردم باغ نیستند و بسیاری را می‌توان تنها در ساعات اداری بازدید کرد و از طرفی برخی نیز مورد استفاده خصوصی شرکت‌ها و یا ادارات قرار دارند.

باغ‌ها و باغ موزه‌هایی چون موزه هرندی، صنعتی، فتح‌آباد، باغ آقا و موزه نفت‌سوزها، باغ کلانتر، سرآسیاب، دیلمقانی و ...اکنون در کرمان قابلیت  بازدید را دارند اما مردم کرمان نام برخی از این باغ‌ها را حتی نشنیده‌اند و یا اگر برای بازدید رفته باشند، با درب بزرگ آهنی روبرو شده‌اند که چون سدی در برابرشان ایستاده و بسته شده است.

سوم بهمن‌ماه بود که سیدمحمدصادق تقوی رئیس کمیسیون بهره‌وری، هوشمندسازی و شفافیت شورای شهر کرمان با انتقاد از کمبود فضاهای تفریحی مناسب در شهر گفت: کرمان باغ موزه‌های خوبی دارد و با وجود اینکه از وزارت‌خانه تا مسئولین استانی به مردم دربارۀ استفادۀ عمومی از این اماکن قول داده شد، اما این قول‌ها عملی نشد و اکنون باغ موزه‌هایی داریم که پس از ساعات اداری تعطیل می‌شود.

او با تاکید بر اینکه درهای باغ‌ها و باغ موزه‌ها به صورت دائم به روی مردم باز نمی‌شود و قابلیت استفاده ندارند، افزود: حتی با وجود اینکه شهرداری برای مهیا شدن این اماکن برای استفادۀ عموم مردم اعلام آمادگی کرده ولی دیگر مسئولان به خصوص میراث فرهنگی پای کار نیامده‌اند.

 بازدید باغ موزه‌ها تنها در ساعت اداری
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» این موضوع دلیلی شد تا سری به یکی از باغ موزه‌های کرمان از جمله باغ موزه نفت‌سوزها بزنیم، این باغ موزه در شهر کرمان و خیابان شهدا ۱۷ در محلي كه سابقا كنسولگري انگليس بوده و براي مدتي در اختيار شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي قرار داشته، راه اندازي شده است.

ساعت ۱۶ بود، عصر یک روز، زمانی که شاید خانواده‌ها پس از گذران از کارهای روزانه و عبور یک روز کاری بخواهند برای تفریح و گردش به مکانی از جمله یک باغ موزه سر بزنند.

ازنیمه‌های کوچه هفدهم شهدا درب‌های این باغ به خوبی نمایان شد، به باغ که رسیدیم درب‌های سترگ آن در برابرمان قد علم کرده بود و خود یک تنه مانع از حضور ما به این باغ بود.
   
نگهبان باغ را که صدا کردیم گفت: تنها در ساعات اداری می توان برای دیدن این باغ موزه مراجعه کرد.

باغ‌ موزه‌های شهر کرمان مورد استفاده خصوصی قرار گرفته است
سیدمحمدصادق تقوی رئیس کمیسیون بهره‌وری، هوشمندسازی و شفافیت شورای شهر کرمان در گفتگو با سرویس اجتماعی پایگاه خبری «راه آرمان» در این رابطه گفت: وقتی افتتاح باغ بیرم‌آباد با حضور وزیر وقت رخ داد، قرار بر این شد که به روی مردم باز باشد اما این اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: باغ موزه هرندی نیز بعد از چند بار بازدید اعضای شورای شهر، با میراث فرهنگی تصمیم گرفته شد که شهرداری در بهبودسازی فضای سبز این باغ کمک کند همچنین میراث فرهنگی نیز همراهی کند.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین تصمیم گرفته شد تا پارکینگ آن نیز برای عموم مردم مورد استفاده قرار بگیرد از طرفی چون باغ نزدیک ساختمان‎های پزشکی در نزدیک چهارراه طهمماسب آباد بود می‌توانست مورد استفاده همراه بیماران قرار بگیرد و اوقات خوشی برایشان فراهم کند.

رئیس کمیسیون بهره‌وری، هوشمندسازی و شفافیت شورای شهر کرمان توضیح داد: شهرداری در این رابطه قالب پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای را به میراث فرهنگی ارسال کرد و میراث فرهنگی بیان کرد که چند بند از این تفاهم‌نامه قابل اجرا نیست از این رو مجددا این موضوع رها شد.

تقوی بیام کرد: در خصوص باغ موزه صنعتی نیز شهرداری اعلام آمادگی کرد که در خصوص فضای سبز این باغ داوطلبانه کمک می‌کند، به واقع شهرداری اعلام آمادگی کرده که در خصوص باغ‌ها و باغ موزه‌ها برای این که مردم بتوانند استفاده و بهره ببرند، کمک می‌کند.

وی ادامه داد: باغ‌های سرآسیاب که توسط میراث مرمت شده  از جمله باغ کلانتر و یا باغ موزه نفت‌سوزها با آن قدمت بالایش اما در همه ساعت‌های شبانه‌روز به روی مردم باز نیست.

رئیس کمیسیون بهره‌وری، هوشمندسازی و شفافیت شورای شهر کرمان تاکید کرد:کرمان دارای بافت قدیمی با قدمتی کم نظیر است اما متاسفانه چون از برخی از باغ‌ها و باغ موزه‌ها استفاده خصوصی می‌شود امکان استفاده از آن برای عموم فراهم نیست و مردم از آن‌ها بهره نمی‌برند که واقعا دردناک است.

انتهای خبر/پسند https://armanekerman.ir/vdccxiqsm2bq1i8.ala2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین