تاریخ انتشار :يکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۶:۵۰
۰
plusresetminus
تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: میدان داری اروپا در واقع به معنی به پایان رسیدن گونه‌های مختلف اعمال فشار ایالات متحده علیه ایران است.
میدان‌داری اروپا در دور جدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، نشان از پایان قلدری آمریکا دارد

مهدی تقوی رفسنجانی در گفتگو با سرویس سیاسی پایگاه خبری راه آرمان در خصوص تحریم سپاه گفت: اقدام پارلمان اروپا در خصوص تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و درخواست از اتحادیه اروپا در قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی را باید قطعه‌ای از یک پازل بزرگ‌ و پیچیده غرب در تقابل با جمهوری اسلامی ایران به شمار آورد چرا که فهم این اقدامات با توجه به تحولات جدید جهان و موقعیت سیاسی اقتصادی کشورها در نظام بین الملل میسر است.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی کشور افزود: پارلمان اروپا از این تصمیم اهدافی چند را دنبال می کند که به پاره ای از آن اشاره می شود؛ ابتدا باید توجه داشت که اصولا هر گونه تحریم و تهدیدی از سوی دشمن نشان موثقی از نقش و تاثیرگزاری بالای آن فرد و یا نهاد تحریم شونده در نظر تحریم کنندگان دارد.

وی ادامه داد: پرواضح است، نقش غرورانگیز سپاه در برچیدن اغتشاشات و خنثی‌سازی جنگ‌ترکیبی دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران در کنار اقدامات بزرگش در نابودی داعش و همچنین نگرانی از ورود فعالانه سپاه در عرصه محرومیت‌زدایی و کمک به حل مشکلات اقتصادی کشور، دشمنان را در ضربه زدن به این نهاد اثرگذار انقلابی که همواره در کنار مردم و برای مردم بوده است مصمم تر کرده است.

استادیار دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان تاکید کرد: گرچه دشمن از درک این حقیقت عاجز است که این نوع تصمیمات پیوند بین مردم و سپاه را عمیق‌تر نموده، حمایت‌های گسترده مردمی را بیشتر از بیش خواهد کرد، تلاش امروز کشورهای اروپایی در تحریم سپاه را نیز باید در همین چارچوب ارزیابی کرد.

تقوی رفسنجانی ادامه داد: نکته دیگر آن است که میدان‌داری اروپا در دور جدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در واقع به معنی به پایان رسیدن گونه‌های مختلف اعمال فشار ایالات متحده علیه ایران و استمداد و استفاده از دول اروپایی برای تکمیل کردن زنجیره تحریم‌های بی حاصل گذشته است.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی کشور اذعان کرد: هرچند که اروپایی‌ها از ماجرای زمستان سخت و دشواری‌های تامین سوخت از جمهوری اسلامی ایران کینه به دل داشته و سعی دارند به‌دین وسیله با اقدامی که نتیجه‌ای جز تشدید مشکلات داخلی اروپا به دنبال نخواهد داشت، به اصطلاح مقابله به مثل کنند.

وی عنوان کرد: هدف دیگر اروپا از چنین اقدامی که بدون شک تاثیرات خود را بر روی آن خواهد گذاشت موضوع ادامه مذاکرات برجام است، تصور آمریکا و اروپا از این اقدامات و به یاری طلبیدن یکدیگر و اعمال فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی برای تحمیل خواسته‌های خود در مذاکرات برجامی و قراردادن ایران در موضع ضعف به لحاظ سیاسی و اقتصادی است، در حالی که این گونه رفتارهای خصمانه هیچ سنخیتی با اصل مذاکره و تعامل کشورها برای رسیدن به نقطه‌نظر مشترک در رفع مخاصمات و اختلافات ندارد.

تقوی رفسنجانی افزود: اتحادیه اروپا مایل نیست کورسوی امید به دستیابی نتیجه در مذاکرات برجام و مهار قدرت هسته‌ای ایران را از دست بدهد و با طناب پوسیده آمریکا خود را در چاهی بیندازد که بیرون آمدنش نه به سادگی ممکن است و نه از عهده خود اروپا برمی آید، در این صورت باید چشم خود را بر منافع اقتصادی همکاری با ایران ببندد و آسیب‌های رویارویی با جمهوری اسلامی ایران و پیامدهای ناگوار بعدی را به جان بخرد.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی کشور با بیان اینکه سردرگمی و تردید در تصویب این‌ پیشنهاد در اتحادیه اروپا در همین‌چارچوب قابل تحلیل است، تاکید کرد: به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا باید بجای افتادن در دامی که آمریکایی‌ها خود گرفتار آن شده و برای شریک اروپایی خود نیز چنین دامی پهن کرده‌اند، با اتخاذ یک سیاست عقلانی و مبتنی بر منافع مشترک در جهت پیشبرد مذاکرات و رفع مسائل فیمابین گام بردارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر اروپا تصمیم سنجیده‌ای نگیرد، همان‌طور که اقدامات خصمانه ایالات متحده علی‌رغم ایجاد زحمات متعدد برای خود و هم پیمانانش تاکنون در اراده جمهوری اسلامی خللی ایجاد نکرده از این به بعد نیز جز تقویت روزافزون وحدت ملی و جدیت همه دستگاه‌های کشور در اتخاذ سیاست درونزا و برونگرا برای آشکارسازی ماهیت پلید دشمنان ملت حاصلی در پی نخواهد داشت. 

انتهای خبر/ طهماسبی https://armanekerman.ir/vdcjm8evouqet8z.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین