تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۱
۰
plusresetminus
اگر بخواهیم فقط از معایب استفاده از فضای مجازی برای فرزندانمان صحبت کنیم، به معنای این است که راهی را نشان داده‌ایم که به بن بست ختم می‌شود اما مسیر رهایی از آن را روشن نکرده‌ایم.
یک طرفه صحبت نکنیم
به گزارش سرویس اجتماعی «راه آرمان»؛ این روزها دیگر استفاده از فضای مجازی جزو یکی از واقعیت‌های زندگی شده است که نمی‌توان آن‌ را انکار کرد.

برای مثال خرید و فروش‌های اینترنتی و رونق کسب و کارها از طریق فضای مجازی، آموزش‌های متعدد با عناوین مختلف برای قدم برداشتن در مسیر زندگی بهتر که این آموزش‌ها می‌تواند هنری و مهارت‌افزایی باشد و یا آموزش‌هایی باشد که راه و روش درست زندگی کردن را بیاموزد.

البته این روزها و پیش از آن یعنی در دوران اپیدمی کرونا این فضای مجازی بود که به عنوان یگانه راه آموزش محصلین به کمک آموزش‌و‌پرورش آمد.
وقتی به استفاده از فضای مجازی توسط گروه سنی مختلف جامعه آن‌هم با این دید نگاه کنیم، چیزی جز بهتر شدن زندگی آن‌هم از طریق فضای مجازی نمی‌بینیم.

اما فضای مجازی  یک بُعدی نیست، روی دیگری نیز دارد برای مثال در یکی از تحقیقات که چندی پیش مطالعه کردم مطرح شده بود که حضور متمادی و زیاد کودکان و نوجوانان در فضای مجازی آن‌ها را تبدیل به افراد دودل و بدبین در آینده خواهد کرد.
دلیلش هم این بود که با حضور در فضای مجازی و خواندن دنیایی از اظهارنظرها که بر پایه دروغ، فحاشی و نادرستی است این باور را در کودک رشد می‌دهد که دنیا پر از بدی و آدم‌هایی است که به سرعت اظهار نظر می‌کنند. 

در یکی از مقاله‌ها مطرح شده بود که از دست دادن هویت اسلامی ایرانی، قبح شکنی نسبت به ناهنجاری های دینی و اجتماعی، عدم مسئولیت پذیری، اشاعه سستی و تنبلی، تمایل به گوشه نشینی و انزوا، تبدیل شدن سرگرمی به هدف، ناتوانی در مدیریت زمان، افزایش روحیه پرخاشگری و خشونت، تزلزل اعتماد به نفس، توسعه وسواس های فکری و عملی از جمله آسیب‌هایی است که افراد در اثر استفاده بی‌حد و مرز از فضای مجازی به آن دچار می‌شوند.

از طرفی اگر بخواهیم فقط از معایب استفاده از فضای مجازی برای فرزندانمان صحبت کنیم، به معنای این است که راهی را نشان داده ‌ایم که به بن بست ختم می‌شود اما مسیر رهایی از آن را روشن نکرده‌ایم.

دنیای امروز بیش از هر چیزی نیازمند مهارت و آموختن استفاده از تکنولوژی را دارد، این آموختن تنها صرف استفاده ابزاری از تکنولوژی نیست بلکه مهارت استفاده از این ابزار در زندگی شخصی به گونه ای آسیب استفاده از آن به حداقل برسد نیاز ضروری‌تری است.

این روزها مهارت استفاده از تکنولوژی به عنوان یک سواد رسانه‌ای زمزمه می‌شود، سوادی که می‌آموزد چگونه در مواجهه با اخبار و مطالب گوناگون، دیدگاه‌های مختلف را ببینید و بشنوید و در عین حال بدانید که باید منابع خبر را نیز بررسی کنید.
در این مهارت به تکنیک‌هایی مجهز می‌شوید که می‌توانید اخبار درست از نادرست را تشخیص دهید و کمتر تحت تسلط و تاثیر قرار بگیرید.

از این رو آموختن سواد رسانه‌ای یک از مهارت‌های زندگی این روزها باید باشد که نه تنها پدر و مادرها بلکه فرزندان نیز در این مسیر باید گام بردارند.

یادداشت: اعظم پسند
انتهای خبر/
  https://armanekerman.ir/vdca0un6a49neu1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین