تاریخ انتشار :جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۹
۰
plusresetminus
صرفا جهت اطلاع مسئولین رودبار جنوب؛

" قلعه میش پدام" میراثی ملی که نفس‌های آخر را می‌کشد!

قلعه میش پدام رودبار جنوب یکی از آثار ملی ایران است که بر اثر حفاری‌های غیر مجاز و شبانه در سالیان گذشته پاره پاره شده و نفس‌های آخر را می‌کشد.
" قلعه میش پدام" میراثی ملی که نفس‌های آخر را می‌کشد!
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی راه آرمان، بدون شک وجود بناهای تاریخی در یک شهر یا روستا حکم یک شناسنامه را برای آن منطقه دارد و سابقه تمدنی آن به حساب می‌آید.
 
 یکی از میراث کهن شهرستان رودبار جنوب، قلعه تاریخی میش پدام است که در هفت کیلومتری جنوب غربی این شهرستان در روستای قلعه واقع شده است. 
 
شهرستان رودبار جنوب به دلیل قرار گرفتن در مسیر هلیل رود آثار باستانی و تاریخی زیادی دارد که عبارتند از: قلعه میش پدام، یاراحمدی که قدمت چندین هزار ساله دارند و قدمت این آثار تاریخی برابر با تمدن هلیل است.
 
 درد امروز ما این است که گوش‌ها کر و زبان‌ها به ثناگویی باز شده است،حال هر چه گزارشات توصیفی غراتر باشد، بیشتر تو را می‌نوازند اما آنقدر می‌نویسم تا گوشی شنوا بیابم که درد را بشناسد و بداند دردهایی که امروز با آنها در رودبار جنوب دست‌به گریبان هستیم، به‌دلیل سهل‌انگاری است.
 
این قلعه تاریخی بیش از همه‌ی آثار دیگر زخمی و رنجور است، که بر اثر حفاری‌های غیرمجاز و شبانه در سالیان گذشته پاره پاره شده است و بخش باقی مانده آن بر اثر بارندگی‌ها در حال نابودی است. 
 
اگر تدبیری برای جلوگیری از تخریب این‌گونه مکان‌ها نشود، آیندگان و نسل‌های بعدی چگونه از هویت و اصالت گذشتگان خود، آگاه شوند.
 
قدمت این بنا به دوران‌های تاریخی پس از اسلام بر می‌گردد. مصالح به‌کار رفته قلعه شامل خشت و گِل است، این بنای تاریخی بازوی مستحکم و استوار در دوران‌های گذشته و همچنین پناهگاه مستحکم و معتبری برای اهالی منطقه به شمار رفته است.
 
لازم به ذکر است، این اثر در تاریخ بیست و هفتم مرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۵۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 
انتهای خبر/پ
https://armanekerman.ir/vdcbf5b8wrhbfzp.uiur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما