تاریخ انتشار :سه شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۶
۰
plusresetminus
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان:

امنیت غذایی مستلزم حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان گفت: سازمان منابع طبیعی حافظ و متولی امنیت زیستی، حیاتی و غذایی کشور و جامعه است و امنیت غذایی مستلزم حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی است.
امنیت غذایی مستلزم حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی است
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی راه آرمان به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان؛ مهدی رجبی‌زاده گفت: دنیا امروز با چالش‌های مختلف زیست محیطی مواجه است و پدیده‌هایی همچون فرسایش خاک، سیل، خشکسالی، وقوع ریزگردها و انواع آلاینده‌های صنعتی مشکلاتی را برای زندگی بشر ایجاد کرده است و ریشه همه این چالش‌ها به تخریب منابع طبیعی و محیط زیست بر می‌گردد.

مدیرکل منابع طبیعی کرمان افزود: برای برون‌ رفت از این مشکلات چاره‌ای جزء درختکاری و افزایش پوشش گیاهی نیست.

رجبی زاده بیان کرد: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با برنامه ریزی‌هایی که انجام داده است بنا دارد در مدت چهار سال اقدام به کاشت یک میلیارد درخت در سراسر کشور نماید که البته این کار با مشارکت همگانی بخش‌های دولتی، خصوصی و اقشار مختلف مردم میسر نخواهد شد.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان با بیان اینکه حوزه منابع طبیعی فراملی و بین‌المللی است، افزود: برای جلوگیری از تخریب سرزمین باید حافظ پوشش گیاهی باشیم و اجازه تصرف به اراضی ملی را به سودجویان ندهیم که این موضوع تنها با همت و مشارکت مردمی میسر است.
 
رجبی زاده ادامه داد: سازمان منابع طبیعی حافظ و متولی امنیت زیستی، حیاتی و غذایی کشور و جامعه است، و امنیت غذایی مستلزم حفظ آب ، خاک و پوشش گیاهی است.
 
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان گفت: با توجه به اینکه در چند دهه گذشته روند توسعه صنعتی و گسترش صنایع مبتنی بر مصرف سوخت‌های فسیلی سبب شده است که ایران در رده هفتم و به یکی از کشورهای منتشرکننده گازهای گلخانه‌ای به عنوان اصلی‌ترین عامل گرمایش جهانی تبدیل شود.

وی افزود: ایران در فهرست ده کشور اول عامل انتشار دی‌اکسید کربن در دنیا قرار بگیرد.

رجبی زاده ادامه داد: در چنین شرایطی مدتی است که وزارت جهاد کشاورزی و مهم‌ترین زیرمجموعه محیط‌ زیستی آن یعنی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با هدف ترسیب کربن یعنی تبدیل بخشی از دی‌اکسید کربن تولید شده در کشور به اکسیژن و همچنین جبران آسیب‌های وارده به جنگل‌ها و افزایش سرانه فضای سبز کشور، طرح «کاشت یک‌ میلیارد درخت» را کلید زده است که هم می‌تواند باعث همراهی بیشتر ایران با برنامه جهانی کاهش انتشار کربن شود و هم به رفع معضلاتی مثل بیابان زایی، گرد و غبار و آلودگی هوا کمک کند.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان گفت: سازمان منابع طبیعی همواره طرح‌هایی برای تولید نهال و جنگل‌کاری در دست اجرا داشته، اما مهمترین تفاوت طرح جدید با برنامه‌های گذشته افزایش چند برابری سرعت و ظرفیت تولید نهال و کاشت درخت در نقاط مختلف کشور است؛ به نحوی که در دو دهه گذشته، متوسط تولید نهال سازمان منابع طبیعی ۱۵ میلیون اصله در سال بوده است، اما در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، قرار است سالانه ۲۵۰ میلیون نهال در چهار سال تولید شود.
 
وی افزود: با توجه به روند سریع تخریب جنگل‌های تمام کشورهای جهان از جمله ایران، تولید سالانه ۱۵ میلیون اصله نهال نمی‌تواند به حجم بالای تخریب جنگل در کشور را جبران کند؛ بنابراین با توجه به این که ایران یکی از کشورهای مهم منتشرکننده کربن است، باید سرعت کاشت درخت در کشورمان بیشتر شود.
 
رجبی زاده با بیان این که طرح کاشت یک میلیارد درخت، یک برنامه کاملا مردمی محسوب می‌شود، عنوان کرد: این طرح با نظارت هفتگی وزیر جهاد کشاورزی پیش می‌رود، به نحوی که دکتر ساداتی نژاد هر هفته با گروه‌های مردمی مختلف درباره این طرح جلسه برگزار می‌کنند و رئیس جمهور نیز درباره این طرح دستور مستقیم داده‌اند و به همه دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تکلیف کرده‌اند که در این طرح مشارکت داشته باشند.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خاطرنشان کرد: ما در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از صاحبان صنایع نیز درخواست کرده‌ایم که با توجه به مسئولیت‌های اجتماعی که در حوزه محیط‌ زیست دارند و با توجه به تکالیفی که در مواد ۲۲، ۲۴ و ۲۷ قانون هوای پاک برایشان در نظر گرفته شده است و اصل ۵۰ قانون اساسی که بر لزوم حفاظت همگانی از طبیعت و جلوگیری از فعالیت‌های اقتصادی مخرب محیط‌ زیست تاکید دارد، آنها نیز در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت نقش خود را ایفا کنند و امیدواریم به کمک صاحبان صنایع بتوانیم به این هدف دست پیدا کنیم.

انتهای خبر/ تاج الدینی 
https://armanekerman.ir/vdcdjx0fkyt0s56.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما