تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۰۹
۰
plusresetminus
مشاور مدیر عامل شرکت یاس نوین پارسه:

سیر؛ خوراکی بد بو که پایه اصلی ماندگاری عطرهاست

مشاور مدیر عامل شرکت یاس نوین پارسه گفت: کرمان می‌تواند از اسانس سیرشهداد که پایه اصلی صنعت عطرسازی است درآمدهای میلیاردی کسب و مشکل اشتغال را نیز حل کند.
سیر؛ خوراکی بد بو که پایه اصلی ماندگاری عطرهاست

به گزارش سرویس اقتصادی راه آرمان؛ رایحه خوش یک عطر در زمان تبخیر شدن آن به مشام می‌رسد،  دقیقا زمانی که عصاره روغن‌های طبیعی عطر گرم می‌شوند و شروع به تبخیر شدن می‌کنند، در این حالت ذرات عطر ار پوست جدا شده و در هوا معلق می‌شوند، به مشام ما می‌رسند و با تحریک حس بویایی، تجربه لذت بخشی را بر جای  می‌گذارند.

معمولا هزینه عطرها بالاست،برای همین توقع ماندگاری بیشتر را از عطرها داریم، اما اکثر عطرهای طبیعی پرش زیادی دارند و بوی آنها خیلی زود می‌پرد، اما راز ماندگاری عطرهای صنعتی چیست؟

عطرها در حالت عادی توانایی ماندگاری زیادی به تنهایی ندارند بنابراین موردی که بسیار جالب است بحث تثبیت کننده‌ها است که باعث می‌شوند عطر قدرت بیشتری برای ماندگاری داشته باشد.

 مورد مهمی که در عطرها وجود دارد تثبیت کننده‌ها هستند که می‌توانند قدرت ماندگاری یک رایحه را بسیار بهبود دهند، به همین منظور می‌توانیم بگوییم وجود تثبیت کننده‌ها در تهیه عطرها بسیار مهم است، و میزان مورد مصرف آنها دقیقا همان چیزی است که تعیین می‌کند یک عطر تا چه میزان مرغوب و با ثبات باشد.

اتیل هگزیل گلیسیرین به عنوان تثبیت کننده عطر استفاده می شود که بر بوی کلی عطر تأثیری نمی‌گذارد و همچنان عطر را برای مدت طولانی تری حفظ می‌کند که سیر حاوی مقادیر زیادی از این نوع ماده است.

حمیدرضا مددی فرد در گفتگو با سرویس اقتصادی راه آرمان از ظرفیت مغفول مانده میلیاردی در استان کرمان خبر داد و گفت: شهرستان شهداد استان کرمان که سیر بنفش را دارد هنوز در عرصه صنایع فراوری کمیتش لنگ است در حالی که می‌توانست از اسانس سیر درآمدهای میلیاردی را ایجاد و مشکل اشتغال را نیز حل کند.

مشاور مدیرعامل شرکت یاس نوین پارسه گفت: استان کرمان فصلنامه تنوع در ایران است، زیرا چهار فصل بودن سبب وجود انواع محصولات کشاورزی گیاهی و یا حتی تنوع غذایی فصلی دارد اما کمتر به ظرفیت‌های اصلی آن پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه علاوه بر استان‌های ایران کشورهای همسایه و  اروپایی هم خواهان اسانس سیر هستند تا در صنعت عطر سازی بکار برند، گفت: شرکت‌های معتبر داروسازی مثل شرکت بایر آلمان از اسانس سیر در صنعت عطر سازی استفاده می‌برند، این محصول در شرکت‌های معتبر عطرسازی پاریس نیز جایگاه ویژه‌ای دارد چراکه ماندگاری عصاره بوی سیر در صنعت عطرسازی کاربردی است.

مددی اذعان کرد: در بازار لندن هر لیتر اسانس سیر ۹۰ هزار دلار معادل حدود دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و همین یک فاکتور نشان می‌دهد که ظرفیت این محصول جادویی بیش از تصورات ذهنی ماست.

مشاور مدیر عامل شرکت نوین پارسه با ابراز تاسف از نبود صنایع فرآوری در کرمان بخصوص در عرصه سیر گفت:متاسفانه هنوز به صورت تر سیر استان به فروش می‌رسد، حتی در مرحله خلال کنی و پوست کنی یا پودر سیر هم وارد نشده است و صنایع تبدیلی این محصول جایگاه خود را به دست نیاورده است.

وی تاکید کرد: می‌شود از سیر سه نوع محصول پر طرفدار ایجاد کرد که کشورهای غربی مشتاق آن هستند  اما گرفتن اسانس سیر هم درآمد و هم اشتغال بیشتری را ایجاد می‌کند.

مددی به فلوز موجود در سیر شهداد اشاره کرد و گفت:یکی از مهمترین ماده‌های تولید عطر میزان فلوز موجود در عطر و ادکن است که فلوز همان عصاره سیر است که سبب ماندگاری عطر می‌شود و هرچه این فلوز بالاتر از درجه سه و چهار برود ماندگاری بیشتر می‌شود بنابراین سرمایه گذاری بر تولید اسانس سیرصرفه اقتصادی خوبی دارد.

مشاور مدیر عامل شرکت نوین یاس پارسه درپایان خاطر نشان کرد: متاسفانه کسی روی این محصول سرمایه گذاری نکرده است درحالی که قیمت بسیار بالاو خریداران میلیاردی در زمان صادرات دارد که امیدواریم استان به این سمت حرکت کند.

انتهای خبر/ طهماسبی

  https://armanekerman.ir/vdceow8zxjh8xoi.b9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین