تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۱۶
۰
plusresetminus
رییس اورژانس شهربابک عنوان کرد:

چهارشنبه سوری شاد با رعایت نکات ایمنی

رییس اورژانس شهربابک گفت: از همه همشهریان می‌خواهیم با رعایت نکات ایمنی جشن چهارشنبه سوری را با شادمانی سپری کنند.
چهارشنبه سوری شاد با رعایت نکات ایمنی
محمد خواجه ندیک در گفت‌و‌گو با خبرنگار راه آرمان، ضمن تاکید بر رعایت نکات ایمنی در چهارشنبه سوری، گفت: متاسفانه علی رغم کاهش مصدومین سرپایی ناشی از حوادث چهارشنبه سوری، در سال های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ دو حادثه ویژه شهرمان داشت که باعث قطع عضو و سوختگی سر، صورت، اندام‌ها و آسیب چشمی شد.
 
رییس اورژانس شهرستان شهربابک افزود: هرگز مواد محترقه در جای گرم به خصوص داخل یا در مجاورت موتورخانه انبار، ظروف شیشه‌ای یا فلزی قرار داده نشود، در نزدیک محل ایجاد آتش نیز از وجود آب یا دیگر مواد خاموش‌کننده آتش نیز باید اطمینان حاصل شود.
 
وی تاکید کرد: از پرتاب کردن مواد آتش‌زا مثل فشفشه، بالن و دارت روی درختان، پشت بام‌ها و منابع سوخت، پنجره آپارتمان، پشت‌بام و بالکن به خیابان جدا خودداری شود.
 
خواجه ندیک بیان کرد: از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش‌بازی در منزل، زیر زمین و محل کار و حمل مواد محترقه و آتش‌گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف جدا خودداری شود، مواد آتش‌بازی (منفجره و محترقه) نیز به طرف افراد دیگر پرت نشود، از پرتاب نارنجک و مواد محترقه به ساختمان‌ها که موجب آسیب رساندن و بد منظره کردن آن‌ها و نمای شهرمان می‌شود نیز خودداری شود.
 
وی تصریح کرد: توصیه می‌شود از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال این وسایل در واحدهای مسکونی و پارکینگ و ریختن مواد سریع الاشتعال مانند نفت و بنزین روی آتش روشن جدا خودداری شود.
 
رییس اورژانس شهرستان شهربابک با بیان اینکه باید تنها در فضای باز از فشفشه و ترقه استفاده شود، افزود: هنگام استفاده از فشفشه، دست‌ها باز نگهداشته و از جلوی صورت دور باشند تا فرد دچار سوختگی نشود. همچنین تماشاچیان معمولا در خطر اصابت ترکش‌های ترقه‌ها و مواد منفجره هستند بنابراین در تیررس ترکش‌ها قرار نگیرند.
 
وی افزود: از انداختن مواد تحت فشار (مانند کپسول‌ها، اسپری حشره‌کش و ...)، وسایل شیشه‌ای مانند آمپول و قوطی‌های فلزی به درون آتش نیز جدا پرهیز شود. در صورت روشن کردن آتش توصیه می‌شود که آتش در حجم کم باشد و از ریختن مواد سریع الاشتعال مانند بنزین، نفت و الکل جدا خودداری شود.
 
خواجه ندیک گفت: همچنین برای روشن کردن آتش از محل‌هایی استفاده شود که امکان سرایت به جاهای دیگر وجود نداشته باشد. در نزدیکی پمپ بنزین‌ها و وسایل نقلیه که حامل بنزین و مواد سوختنی هستند نیز آتش‌بازی نشود.
 
 
وی اظهار کرد: از ایجاد آتش در معابر باریک و در نزدیکی پست‌های برق یا ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز و پارکینگ‌های عمومی پرهیز شود. همچنین در این ایام از پارک اتومبیل در کوچه‌ها و معابر تنگ خودداری شود زیرا آتش‌بازی در نزدیکی آن‌ها، این وسایل را به بمبی تبدیل می‌کند که چاشنی انفجار آن کشیده شده است.
 
خواجه ندیک با بیان اینکه وجود یک کپسول آتش‌نشانی و جعبه کمک‌های اولیه در نزدیک محوطه آتش ضروری است، عنوان کرد: در هر زمان تنها یکی از مواد محترقه و منفجره روشن شود و همزمان تعداد زیادی از آن‌ها باهم آتش زده نشود. ترقه‌ها و فشفشه‌های عمل نکرده نیز مجددا روشن نشوند.
 
 
وی با اشاره به نحوه رسیدگی به فرد دچار سوختگی بیان کرد: محل سوختگی فرد مصدوم با آب سرد و تمیز، حداقل به مدت ۱۰ دقیقه شسته و کمربند و زیورآلات و وسایل تنگ و فشارنده برای پیشگیری از تورم از بدن خارج شود.
 
رییس اورژانس شهرستان شهربابک افزود: در صورت مواجهه با فردی که دچار سوختگی شده، ضمن حفظ خونسردی از استفاده مواد غیر بهداشتی مثل خمیر دندان، سیب زمینی، روغن و گذاشتن یخ روی محل سوختگی خودداری شود و فرد هر چه سریعتر به مرکز درمانی منتقل و در صورت شدت مصدومیت با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته شود.
 
خواجه ندیک تصریح کرد: در صورتی که چشم در اثر اصابت ترکش‌های ناشی از انفجار مواد محترقه آسیب دیده است، از قراردادن دستمال، پنبه یا گاز روی چشم خودداری شود، در صورت بروز سوختگی از دویدن خودداری  بلافاصله بر روی زمین غلط بزنند، از پتو برای خاموش کردن فردی که لباسش آتش گرفته استفاده شود و هرگز از کپسول آتش‌نشانی برای خاموش کردن مصدوم، استفاده نشود و از پرتاب ترقه به سمت خانه ها و خودروها به دلیل امکان داشتن بیمار قلبی وخانم باردار و... خودداری شود.
 
وی بیان کرد: همچنین در صورت بروز هر گونه حریق یا حادثه‌ای، ضمن حفظ خونسردی، در اسرع وقت با سامانه سازمان آتش‌نشانی (۱۲۵)ودر صورت صدمه با اورژانس (۱۱۵) تماس گرفته و با پاسخگویی دقیق نوع حادثه و نشانی محل حادثه به پرسنل مرکز پیام اطلاع داده شود.

همشهریان محترم در هنگام ماموریت مسیرها را برای خودروهای امدادی باز نگه داشته تا در کوتاهترین زمان ممکن خدمات رسانی توسط پرسنل فوریت‌های پزشکی صورت گیرد.

انتهای خبر/ شهربابک 
 
https://armanekerman.ir/vdcjmtevouqetvz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما