تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۶
۰
plusresetminus
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: در ۱۱ ماه از سال ۱۴۰۱ به ۹۷ درصد از پرونده‌های ورودی رسیدگی شده است‌.
رسیدگی به ۹۷ درصد پرونده‌های ورودی به دادگستری استان/ مقابله با شایعه، دستور رییس قوه قضائیه است
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری راه آرمان؛ حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی صبح امروز در نشست خبری با موضوع عملکرد دادگستری و شوراهای حل اختلاف استان کرمان گفت: اصحاب رسانه یاور خوبی برای دستگاه قضا بوده‌اند، طی مدت ده ماه که در استان کرمان مشغول کار بوده‌ام، همراهی، همدلی و دلسوزی خوبی از ناحیه رسانه‌های استان در پیشبرد اهداف استان کرمان با کمترین حاشیه دیده‌ام.
 
 رئیس کل دادگستری استان کرمان افزود: معتقدم تعامل دستگاه قضایی و رسانه‌ها می‌تواند معامله بُرد بُرد باشد و بُرد اصحاب رسانه در این است که رسالت خود را بهتر می‌توانند، انجام دهند. 
 
وی با تاکید بر این‌که اولین وظیفه دستگاه قضا رسیدگی کردن به پرونده‌هاست، عنوان کرد: میانگین، میزان تایید آرا نشان می‌دهد که آرا ما طبق ضوابط شرعی و قانونی است.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدی اظهار کرد: در ۱۱ ماه از سال ۱۴۰۱ تعداد پرونده‌هایی که به دادگستری استان وارد شده است، ۵۶۵ هزارو ۸۶۲ پرونده بوده که از این تعداد ۵۵۰ هزار و ۶۱۱ پرونده رسیگی و مختومه شده است به این معنا که ۹۷ درصد از پرونده‌های ورودی رسیدگی شده است‌.
 
رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان‌ این‌که متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها یعنی همان اطاله دادرسی ۸۴ روز است، تصریح کرد: امروز ۹۲ درصد از ابلاغات قضایی به صورت الکترونیک در اختیار مردم قرار می‌گیرد و به سمتی می‌رویم که در آینده پرونده کاغذی نداشته باشیم که این مسئله دستاوردی بزرگ برای قوه قضائیه است.
 
وی با تاکید بر این‌که شورای حل اختلاف بازوی دستگاه قضا است که خدمات بسیار بزرگی را به مردم ارائه می‌‌دهند، گفت: آمار پرونده‌هایی که به شوراهای حل اختلاف وارد شده است ۲۰۷ هزار و ۷۸۵ پرونده است که ۱۰۰ درصد به پرونده‌ها رسیدگی شده است و ۴۴ درصد پرونده‌ها به صلح و سازش ختم شده‌اند.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدی ابراز کرد: برای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی دستگاه قضایی ورود کرده و مشکلات فعالان اقتصادی در جلساتی بررسی می‌شود، همچنین بنده، دادستان‌ها و روسای دادگستری‌های شهرستان‌ها با بازدید میدانی از بنگاه‌های اقتصادی بازدید و مشکلات آن‌ها را کشف می‌کنیم.
 
رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: تعداد جلسات اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی۴۰ جلسه بوده و تعداد ۱۵۲ پرونده تشکیل شده که در مجموع ۱۹۸ مصوبه برای حمایت از تولید و اشتغال و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از بیکاری هفت هزار و ۵۰۰ نفر در این واحد‌های تولیدی جلوگیری شده است.
 
وی افزود: برای حفظ حقوق بیت‌المال دو هزار و ۵۲۶ پرونده برای افراد مختلف تشکیل شده و مجموعا ۸۸۰ هکتار از اراضی دولت در سال ۱۴۰۱ رفع تصرف شده و به بیت‌المال برگشته است که ارزش ریالی آن بالغ بر هزار میلیارد تومان است.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدی اظهار کرد: از تغییر کاربری ۳۲۳ هکتار زمین از کشاورزی و فضای سبز به مسکونی و غیره جلوگیری کردیم یا کاربری آن‌ها را برگرداندیم.
 
رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: در دهه فجر امسال به نگاه کریمانه مقام‌معظم رهبری عفو بی‌سابقه‌ای در کشور اعمال شد؛ این عفو به صورت مطلق اجرا شد یعنی پرونده قضایی در هر مرحله‌ای بود شامل عفو قرار گرفت.
 
وی با بیان این‌که ۱۰۰ درصد کسانی که در اغتشاشات اخیر در استان کرمان دستگیر شدند، اظهار ندامت و پشیمانی کردند و همه آنها عفو شدند، تصریح کرد: این عفو در استان کرمان شامل همه افرادی شد که در اغتشاشات اخیر متخلف شناخته شده بودند که تعداد آن‌ها ۳۲۴ نفر بود که مشمول عفو قرار گرفتند.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدی اظهار کرد: آمار کلی افرادی که شامل عفو شدند و پرونده‌های قضایی مختلف داشتند ۳۷۳۴ نفر بود که ۵۰ درصد از زندان آزاد شدند و بقیه هم مشمول تخفیف و تقلیل مجازات شده‌اند.
 
رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: در سال پیش‌رو چهارمین جشنواره عدالت و رسانه را داریم که تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۲ فرصت ارسال آثار به جشنواره وجود دارد و همچنین پویش "به عشق امام رضا(ع) می‌بخشم" سیاستی در شوراهای حل اختلاف در کشور به مناسبت روز ولادت امام رضا(ع) که ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ است، برگزار می‌شود.
 
وی ادامه داد: این پویش برای افرادی که محکوم به قصاص و در زندان‌ها هستند، است و از تمامی ظرفیت‌ها استفاده می‌شود تا رضایت از خانواده‌های شکات کسب شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدی گفت: در سال آینده محور کار ما سند تحول و تعالی قوه قضایی است که ۱۳ هدف را در این زمینه داریم؛ کاهش حجم کاری قضات و کارکنان از طریق اصلاح فرآیندها، ارتقا کیفیت رسیدگی که نقض آرا به حداقل برسد، بهبود وضعیت کمی پرونده‌ها، اجرای ثمربخش و سریع احکام، افزایش صلح و سازش و ارتقا فرهنگ مصالحه از جمله این اهداف است.
 
رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: کاهش وقوع جرم، ارتقا وضعیت استفاده از نهادهای ارفاقی یعنی جایگزین حبس، پیگیری حقوق عامه، گسترش دادرسی الکترونیک، توانمندسازی و افزایش سطح رضایتمندی کارکنان قضایی، ارتقا عملکرد سازمانی، تکریم ارباب رجوع و افزایش رضایتمندی، کاهش جمعیت کیفری از دیگر اهداف مد نظر در سال آینده است.
 
وی با اشاره به اینکه ۳۵ برنامه برای این ۱۳ هدف برنامه‌ریزی شده است، ابراز کرد: در استان کرمان رضایتمندی مردم از دستگاه قضا در سال ۱۴۰۱، ۹ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدی در خصوص سقوط بالگرد حامل وزیر ورزش و‌ همراهان گفت: در دادگستری بافت پرونده‌ای در این زمینه تشکیل شده و در حال رسیدگی است، تیم‌های کارشناسی در حال بررسی علت حادثه و بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه هستند، 
منتظر اطلاعات هیات‌های کارشناسی هستیم تا رسیدگی پرونده ادامه یابد.
 
رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: تعدادی از مصدومین به عنوان شاکی، شکایت آنان در پرونده درج شده، گفتنی است سازمان بازرسی استان ورود کرده تا قصور و تقصیر و سومدیریت‌ها بررسی شود و همچنین خسارت‌های جانی و خسارت به بیت‌المال مدنظر است.

وی ابراز کرد: در استان کرمان موردی که اثبات شود در مدارس ما اقدام خرابکاری باعث مسمومیت دانش آموزان شود، نداشتیم و تنها شایعاتی بود که بارِ روانی داشت.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدی ادامه داد: مقابله با شایعه، دستور رییس قوه قضائیه است در هر زمینه‌ای، هر کس اقدام به تشویش اذهان عمومی کند، یک جرم است و باید با خاطی برخورد شود و به شکایت شاکی این پرونده‌ها رسیدگی می‌شود.

انتهای خبر/ رستمی
https://armanekerman.ir/vdcguw9qtak9wq4.rpra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین