تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۲۱
۰
۲
plusresetminus
استان لرستان که به عروس طبیعت ایران معروف است به دلیل داشتن طبیعت فوق العاده یکی از زیباترین استان های ایران است که جاذبه های گردشگری متنوعی دارد.
مناطق گردشگری لرستان/ لرستان، سرزمین آبشارهای فراوان
   
 

به پایگاه خبری «راه‌آرمان» به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استان لرستان یکی از استان‌های غربی ایران است که دارای تنوع طبیعی بالایی است و با کوهستان های پوشیده از برف، رودخانه‌ها، دره‌ها، جنگل‌ها، زمین‌های کشاورزی و مرتع‌ها، یکی از بهترین مناطق توریستی ایران به شمار می‌رود.

این استان به دلیل داشتن طبیعیت فوق العاده یکی از زیباترین استان های ایران است که می توان آن را عروس طبیعت ایران دانست.
در واقع می توان گفت بزرگترین شهر لرنشین ایران، مملو از جاذبه های بی نظیر طبیعی و تاریخی است که برخی از آن ها شهرتی جهانی دارند. قرار گرفتن در دره کوه های سر به فلک کشیده زاگرس، این شهر و توابعش را از آب و هوایی مطبوع و فوق العاده برخوردار کرده است. با وجود آبشارهای دلربا، دره های شگفت انگیز، کوه های سرسبز، پارک های جنگلی، دریاچه ها و تنگه ها این شهر نظرکرده چیزی از مواهب خدادادی کم ندارد.

بام لرستان

بام لرستان
یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی خرم آباد «بام لرستان» نام دارد که بسیاری از گردشگران در هنگام سفر به این استان از آن بازدید می‌کنند، همچنین در میان شهروندان به‌عنوان مکانی دنج و آرام برای استراحت و تفریح شناخته می‌شود.
این بام مانند بام تهران در هنگام شب بسیار جذاب و دیدنی می شود.
این مجتمع گردشگری، تحقیقاتی حدود۸۰۰ هکتار وسعت دارد که در شرق شهر خرم‌آباد در بالای کوه مدبه واقع شده‌است.
باید گفت؛ بام لرستان فقط محدود به این فضای سبز مرتفع نیست، بلکه در این مجموعه امکانات و تفریحات متنوعی در نظر گرفته شده است که هر گردشگری را به‌سمت خود می‌کشاند.

آبشار بیشه

آبشار بیشه
آبشار بیشه یکی از آبشارهای زیبای استان لرستان است که در منطقه‌ای کوهستانی و در دامنه‌های رشته کوه زاگرس جای گرفته است. این آبشار در شهرستان دورود قرار دارد.
این آبشار هشتمین اثر ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.
ارتفاع آبشار ۴۸ متر تا نقطه برخورد با زمین است و ۱۰ متر نیز از آنجا تا وصل شدن به رودخانه سزار می‌باشد و عرض تاج آبشار ۲۰ متر است.

آبشار نوژیان لرستان

آبشار نوژیان لرستان
آبشار نوژیان از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران در استان لرستان واقع شده‌است. این آبشار در ۳۸ کیلومتری جنوب شرقی خرم‌آباد (بخش پاپی) به ارتفاع ۹۵ متر و عرض تاج ۵ متر است.
آبشار نوژیان چهل و ششمین اثر ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

سفید کوه لرستان

سفید کوه لرستان
منطقه حفاظت‌ شده سفید کوه با مساحت 69 هزار 500 هکتار واقع در شهرستان خرم‌آباد در استان لرستان در بین عرض‌های جغرافیایى 33 درجه و 29 دقیقه و طول جغرافیایى 33 درجه و 19 دقیقه در ناحیه‌ای کوهستانى با تنوع زیستی بالا، چشم‌اندازهای زیبایی از جنگل و مراتع کوهستانی ورودهای پر آب در سلسله جبال زاگرس واقع‌شده است.
سفید کوه با داشتن وضعیت توپوگرافی خاص و رودخانه های خروشان نظیر کریه و کشکان، از زیستگاه های مهم و ارزشمند جانوری غرب ایران محسوب می شود. ۲۷۲ گونه گیاهى و ۱۳۸ گونه جانوری در منطقه حفاظت شده سفید کوه شناسایی شده است. در دامنه جنوبی سپید کوه، چند رشته قنات و سراب فصلی نیز وجود دارد.

تونل برفی ازنا

تونل برفی ازنا
تونل برفی ازنا در دامنه اُشترانکوه از انباشته شدن برف ها در طول زمستان به وجود آمد و هم اکنون یکی از مراکز هیجان انگیز و لذت بخش لرستان محسوب می شود. 
ازنا،شهری زیبا و دارای طبیعتی بکر است و تونل برفی نیز یکی از آثار طبیعی این شهر می باشد. تونلی به طول ۸۰۰متر و ارتفاع تقریبی ۳ متر که از انباشته شدن برف در طول سالیان در یکی از دره های اشترانکوه ایجاد شده است.
دره ای زیبا واقع در روستای کمندان ازنا که هر ساله بر اثر ریزش بهمن‌های سهمگین درون آن توده ای از برف تشکیل می‌شود و پس از جاری شدن آب ناشی از ذوب برف‌ها در فصل بهار، تونلی بسیار زیبا در آن به وجود می‌آید.
امکان رفتن به داخل تونل فراهم است اما داخل آن رود جریان دارد و هوای آن بسیار سرد است و گاهی ممکن است برفها ریزش داشته باشند. 
برای رفتن به تونل برفی باید به دل اشترانکوه زد؛ رشته کوه، سر به فلک کشیده ای که با ۱۳ قله در ۵ کیلومتری جنوب ، شهرستان ازنا قرار گرفته است. از دل این رشته کوه، راهی است، به روستای سرسبز کمندان که پس از عبور از آن باید طول ازنادره را پیمود.
گفتنی است؛ این تونل برفی، را فقط در فصول بهار و تابستان می‌توان بازدید نمود.

دره خزینه لرستان

دره خزینه لرستان
دره خزینه روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان پل‌دختر در لرستان و یکی از شگفتی های طبیعت ایران به شمار می رود که در اثر سالها فرسایش به وجود آمده است و میزبان یک پل معلق است که از آن با عنوان بلندترین پل معلق ایران یاد می شود.
 این دره که شباهت های زیادی به گرندکانیون آمریکا دارد، نشانه هایی از فرسایش در طی سال های دور و دراز را دارد و گویی پس از فراز و نشیب های بسیار به شکل امروزی خود در آمده است.
در کنار نقش و نگارهایی که بر دیواره‌های دره خزینه به چشم می‌خورند، عبور رودخانهٔ کرخه از میان این دره جلوه‌ای خاص به آن بخشیده و با عبورش طراوت را مهمان این منطقه می‌کند. طراوت و زیبایی‌ها را که کنار بگذاریم شباهت بسیار زیاد این جاذبه با گرندکانیون آمریکا ویژگی خاصی است که در کمتر جایی در ایران به این شکل دیده می‌شود.

دریاچه گهر

دریاچه گهر
دریاچه گَهَر یک دریاچه کوهستانی در ایران است. این دریاچه در جنوب شرقی دورود و در منطقه حفاظت شده اشترانکوه در استان لرستان با ارتفاع ۲۳۵۰ متر از سطح دریا قرار گرفته‌است.
این دریاچه که به «نگین اشترانکوه» معروف است به سبب نداشتن راه ماشین رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده‌است. سالانه در حدود ۷۰٬۰۰۰ گردشگر اقدام به بازدید از این منطقه می‌نمایند
دریاچه کوهستانی گهر، با آب زلال و شفاف و طبیعت بکر خود یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین کشور است که خود از دو دریاچه گهر بزرگ (کله گهر یا گهر بالا) و گهر کوچک (پایین یا دوم یا کره گهر) تشکیل شده است.

پل تاریخی کشکان

پل تاریخی کشکان
پل کشکان پلی است باستانی که تاریخ ساخت آن به دوره حکومت آل حسنویه بازمی‌گردد. زمان ساخت این پل به قرن چهارم هجری قمری بر می‌گردد.
ساخت پل کشکان بر اساس کتیبه موجود، در دوره حکومت آل حسنویه یعنی قرن چهارم هجری ساخته شده و بر رودی هم نام خودش قرار دارد. 

آبشار وارک

آبشار وارک
آبشار وارک در غرب گردنه نوژیان، بخش پاپی در جنوب شرقی خرم‌آباد قرار دارد و فاصله آن تا شهر خرم‌آباد حدود ۴۸ کیلومتر است. سرچشمه آبشار یک صخره سنگی است و پس از طی حدود ۱۵ متر از صخره دوم فرو ریخته و آبشار دوم را به وجود می‌آورد.
آبشار وارک در نزدیکی آبشار نوژیان قرار دارد. در فصل کم‌آبی ارتفاع قسمت اول ۷ متر با عرض حدود ۱۲ متر و قسمت دوم ۱۵/۵ متر با عرض ۵/۵۶ متر یکی از زیباترین منظره‌ها را در این منطقه می‌توان دید. حداکثر ارتفاع آن به ۵۷ متر می‌رسد و عرضی معادل ۵۰ متر را در بر می‌گیرد.
اطراف این آبشار پوشیده از درختان بلوط، گلابی و زالزالک است.

قلعه ی تاریخی فلک الافلاک

قلعه ی تاریخی فلک الافلاک
قلعه فلک الافلاک یا دژ شاپورخواست در مرکز خرم آباد روی تپه ای قدیمی بنا شده و از شکوه و صلابت بسیاری برخوردار است و در واقع مظهر فرهنگ و تاریخ منطقه لرستان به شمار می رود .
بنای قلعه، آثار و نشانه های زیادی از تحولات معماری دوره های گوناگون را با خود به همراه دارد. قدمت این قلعه به دوره ساسانیان می‌رسد. ساسانیان شهری با نام شاپورخواست در حدود منطقه کنونی خرم‌آباد ساختند که ویران شد و در سده هفتم هجری خرم‌آباد به جای آن بنا گردید .
آب قلعه به وسیله یک حلقه چاه با عمق 40 متر تامین می شده که در حال حاضر نیز قابل بهره برداری است.

آبشار برنجه شول آباد

آبشار برنجه شول آباد
در ۹۷ کیلومتری شهرستان الیگودرز منطقه ای به نام شول آباد واقع است که یکی از بلندترین آبشارهای ایران به نام آبشار برنجه در آن قرار دارد. این آبشار که با نام تاف نیز شناخته می شود از سه طبقه تشکیل شده است.
آبشار برنجه در تمام فصول سال آب دارد؛ آبی که آن را از چشمه هایی در بالادست خود تامین می کند. به دلیل کاهش بیش از حد آب در فصول غیر از بهار، از این آبشار به عنوان آبشاری فصلی یاد می شود اما بومیان منطقه همچنان بر دائمی بودن آن تاکید دارند.

دریاچه کیو خرم آباد

دریاچه کیو خرم آباد
دریاچه‌ای طبیعی است که در شمال غرب خرم‌آباد واقع شده‌است. مساحت دریاچه ۷ هکتار و عمق آن بین ۳ تا ۷ متر است.
این دریاچه که یکی از دریاچه‌های طبیعی درون‌شهری ایران به‌شمار می‌رود، زیستگاهی مناسب برای جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر است و نیز با وجود امکانات تفریحی و وجود شهر بازی و چشم‌اندازهای طبیعی متعددی که در اطراف آن وجود دارند از ارزش توریستی درون‌شهری قابل ملاحظه‌ای برخوردار شده‌است.
آب این دریاچه از سرچشمه‌های موجود در مخمل کوه، چشمه گلستان و نیز از طریق چشمه‌های کف دریاچه تأمین می‌شود
این دریاچه تنها دریاچه ی طبیعی در ایران می باشد که در یک فضای شهری قرار گرفته است.

تنگه شیرز لرستان

تنگه شیرز لرستان
تنگه شیرز یک دره در شهرستان کوهدشت در غرب ایران است. این منطقه سرسبز در ۵۵ کیلومتری شهر کوهدشت و در نقطه تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان در کنار رود سیمره واقع شده‌است.
این مکان توسط دیواره هایی با ارتفاع ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر محصور شده است. شیب این دیواره ها با ارتفاعی کمتر از ده متر در نزدیکی روستای گُدارگَه آغاز می شود و در پرتگاه هفت رَک و انتهای دره به اوج خود می رسد. 
این مکان با دیواره‌هایی با ارتفاع ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر محصور شده به طوریکه شیب این دیواره‌ها با ارتفاعی کمتر از ده متر در نزدیکی روستای گُدارگَه آغاز می‌شود و در پرتگاه هفت رَک و انتهای دره به اوج خود می‌رسد. چشمه‌های کوچک و بزرگ و یک آبشار به نام شیرز نیز در این تنگه جای گرفته‌است.

دره نی گاه لرستان

دره نی گاه لرستان
در شهرستان دورود لرستان، دره ای زیبا در قسمت کم تردد زاگرس وجود دارد که از حدود ۶ کیلومتری دریاچه گهر  شروع و به روستای " تی" ختم می شود. 
یبایی این دره به خاطر دست نخورده بودن و همچنین شکل صخره هایی بلند با برش هایی طبیعی  و رودخانه ی زلال و روان است که از میان آن می گذرد.  آب روخانه های دره " گردو " و دره "خرس"  به رود دره نی گاه اضافه می شود و آن را سرشار و پرخروش می کند. رودخانه ای که از میان دره نی گاه می گذرد  "سفید آب" نام دارد که از امتداد دریاچه گهر پس از طی چند کیلومتر به دره ی صخره ای نی گاه به عرض حدود ۵۰۰ متر می رسد.

آبشار کاکارضا

آبشار کاکارضا
در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال خرم آباد و در دره ای پر از درختان زیبای بلوط و کشتزارهای صیفی و حبوبات و در نزدیکی روستای کاکارضا، آبشار باصفایی با ارتفاع تقریبی بیست متر خودنمایی می کند.
این آبشار با ارتفاع تقریبی ۲۰ متر در دامنه کوه های الشتر به عنوان آبشار گل هو نیز معروف است.
وجود دره هایی پرآب و گیاهان، خزندگان و آبزیان کوچک در بالای آبشار بر زیبایی این منطقه افزوده است. در روبروی آبشار، منظره بسیار زیبایی از درختان سرو و بلوط بر پهنه زیبای دشت چشمان هر بیننده ای را خیره می کند.

تالاب بیشه دالان

تالاب بیشه دالان
بیشه دالان نام تالابی است در شهرستان بروجرد در غرب ایران. نام محلی آن بیشه دالون است و مساحت عمومی آن حدود ۹۱۳ هکتار برآورد شده‌است.
تالاب بیشه دالان در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بروجرد و در دشت سیلاخور قرار گرفته‌است و یکی از زیستگاههای اصلی پرندگان و جانوران بومی و مهاجر بوده که طی سالهای گذشته بخشهایی از آن به تصرف کشاورزان در آمده است.
به دلیل استفاده بی رویه از زمین‌ها و منابع آبی اطراف این آبگیر و نیز واریز فاضلاب روستاهای مجاور به درون آن، تالاب بیشه دالان در سالهای اخیر مورد تهدید جدی قرار گرفته و مساحت آن به ۴۵۰ هکتار کاهش یافته‌است.

دره کهمان

دره کهمان
در نزدیکی شهرستان الشتر، یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری لرستان، با نام دره کهمان واقع شده است.
کوه‌های سر به فلک کشیده، طبیعت بکر، یخچال‌های دائمی و غارهای متعدد، داروهای گیاهی بسیار نادر و کمیاب، چشمه سارهای فراوان و پرآب، طراوت و خنکی و آب وهوای بی بدیل، این منطقه را به منطقه‌ای جذاب و رنگارنگ برای گردشگران تبدیل کرده است.
کهمان به زبان محلی کی امان خوانده می‌شود. کی امان همان امانگاه کیان، مامن پادشاهان است و گواهش را می‌توان همان گاو خمره‌ها و آثار بدست آمده از آن دانست.
این دره زیبا که در دامنه کوه‎های گرین قرار دارد، رودخانه ای زیبا با نام کهمان از میان آن عبور می کند که آب این رودخانه از آب شدن برف و یخ کوه‎های گرین تامین می شود.

آبشار آب سفید الیگودرز

آبشار آب سفید الیگودرز
آبشار آب‌ سفید یکی از آبشارهای استان لرستان است که به عروس زیبای آبشارهای ایران معروف است. این آبشار در حدود 50 کیلومتری شهر الیگودرز و در دامنه کوه‌های زاگرس و در کنار کوه بلند قالی کوه در بخش بشارت زلقی از شهرستان الیگودرز قرار گرفته‌ است و دسترسی به آن با جاده از شهر الیگودرز امکان پذیر است.
آب این آبشار از دل تونلی در دل یک کوه سنگی بیرون می‌آید. ارتفاع آبشار ۷۰ متر و عرض تاج آن در فصل پر آبی حدود ۸ متر می‌باشد. این آبشار به رود رودبار لرستان می‌پیوندد و سرانجام به دز می‌ریزد.
می‌توان گفت به علت اینکه آب آن به صورت مخلوط با هوا بر اثر برخورد با سنگ‌ها به شکل حباب سفید در می‌آید به آب‌ سفید معروف شده است. خود آبشار در دره‌های تاریک که در اثر فعالیت‌های زمین شناختی و فرسایش توسط آب در چند هزار سال بوجود آمده قرار دارد.

امام زاده شاه محمد کوهدشت

امام زاده شاه محمد کوهدشت
امامزاده محمد معروف به شاهزاده محمد(ع) از اماکن زیارتی، تاریخی و تفریحی در لرستان است که در گویش محلی به «شاهزاده محمد» معروف بوده و از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع) است.
بقعه این امامزاده در منتهی الیه غرب استان لرستان و در 60 کیلومتری کوهدشت در شهر درب گنبد واقع شده است. 

آبشارچکان

آبشارچکان
آبشار چکان در جنوب غربی الیگودرز و در بخش «ززوماهرو» قرار دارد و مشرف به روستاهای منطقه چکان است.  این آبشار با ارتفاع ۳۰ متر و عرض تاج ۴ متر در جنوب شرقی استان لرستان و در دامنه کوه‌های زاگرس در دورود مشرف بر دره چکان و در نزدیکی روستاهای حسین آباد و دهقادی قرار گرفته‌است. ورودی این آبشار در ۸ کیلومتری جاده خرم آباد-سپیددشت قرار گرفته‌است.
آبشار چکان در جنوب غربی الیگودرز و در بخش «ززوماهرو» قرار دارد و مشرف به روستاهای منطقه چکان است.
این آبشار از درون غاری مشرف به زمین های زراعی چکان بیرون می آید که فوران آن دهها متر طول دارد و آهنگ آن هر بیننده و شنونده ای را به وجد می آورد.

مسجد امام بروجرد

مسجد امام بروجرد
مسجد سلطانی که امروزه با نام مسجد امام شناخته می‌شود یکی از بناهای تاریخی دیدنی شهر بروجرد است که در مرکز شهر و در کنار راسته بازار بروجرد بنا نهاده شده‌است.
این مسجد در زمان فتحعلی شاه قاجار بر روی ویرانه‌های یک مسجد بسیار قدیمی ساخته شد و یکی از بزرگ‌ترین مسجدهای تاریخی کشور می‌باشد.
معماری مسجد سلطانی بروجرد که برگرفته از معماری مسجد شاه تهران است به لحاظ فرم معماری از نوع مساجد چهار ایوانی است و پلان آن همانند مسجد امام تهران و مسجد النبی قزوین است اما از آن‌ها بزرگتر و قدیمی تر است.
مسجد سلطانی بروجرد با بیش از ۷۰۰۰ متر مربع وسعت، بزرگترین مسجد تاریخی غرب ایران است.

بارگاه ملکوتی امامزاده ابراهیم(ع) معروف به بابا بزرگ

بارگاه ملکوتی امامزاده ابراهیم(ع) معروف به بابا بزرگ
بقعه امامزاده ابراهیم معروف به بابا بزرگ از بقاع متبرکه‌ای است که در ۶۵ کیلومتری شهرستان دلفان و در شهرستان نورآباد واقع است که به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی در استان لرستان تبدیل شده است.
بابا بزرگ از فرزندان امام موسی‌بن جعفر(ع) است که بعد از شهادت امام رضا(ع) در توس به همراه دیگر اعضای اهل بیت(ع) در شهرهای مختلف ایران متواری شدند و امامزاده ابراهیم(ع) در دلفان به‌دست شخصی به نام سهراب سرخه میلی به شهادت رسیده است.
بنای بابا بزرگ از لحاظ معماری قابل توجه و تعمق است و شامل دو بناست که بنای اصلی مقبره امامزاده ابراهیم است که گفته می‌شود ساخت آن مربوط به دوره صفوی است و در دوره قاجاریه و دوره معاصر ترمیم‌هایی روی آن صورت گرفته است.
ارتفاع طاق گنبد این امامزاده که دارای مقرنس‌های جالبی است، ۲۲ متر و دو گلدسته آجری نیز در کنار آن چون مناره برافراشته قد علم کرده است.

غار کلماکره

غار کلماکره
غار کلماکره یک غار با اهمیت تاریخی در استان لرستان در غرب ایران است. این غار در شهرستان پلدختر در استان لرستان واقع شده‌ است و یکی از شش گنجینه بزرگ کشف شده در جهان است.
در غار کلماکره آثار زیادی از ایران باستان به دست آمد که به دلیل بی‌تدبیری مسئولان همگی از کشور خارج گردید. کاسه‌های ماهی بادامی این غار بسیار معروف می‌باشد. تکوک‌های بسیار نفیسی از این خزانه ایران باستان به خارج از کشور قاچاق شد.
غار کلماکره مربوط به دوره عیلامیان است و در شهرستان پلدختر، بخش مرکزی واقع شده‌است. این اثر در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۳۱۱۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

دشت لاله های واژگون الیگودرز

دشت لاله های واژگون الیگودرز
دشت لاله های واژگون الیگودرز در ارتفاعات اشترانکوه در منطقه سردسیر شرق  استان لرستان  قرار دارد و توسط کوه های دیگری همچون مورزرین ، قالی کوه ، شاه کول و نسارتخت  احاطه شده و زیبایی آن دو چندان شده است دشت لاله های واژگون الیگودرز در منطقه حفاظت شده اشترانکوه با وسعت ۲۹۰۰ هکتار می باشد.
دشت لاله های واژگون الیگودرز دارای  مناظر چشم نواز و بی بدیل و طبیعت بکر است که همه ساله خیل عظیم گردشگران و دوست داران طبیعت را از سراسر کشور به خود جذب می­کند.
در این دشت زیبا ومنحصر به فرد دو نوع کمیاب از گل های لاله واژگون با ارتفاعی بالغ بر ۱۲۰ سانتی متر می روید.

تپه چغا

تپه چغا
تپه تفریحی چغا که به بام بروجرد معروف است، از مهمترین مکان‌های تفریحی بروجرد محسوب می‎شود.
این تپه منبعی است غنی متشکل از سنگ های آتشفشانی، گیاهان وحشی و زیستگاه حیوانات کوچک است. ارتفاع بلندترین نقطه آن از سطح زمین مسطح اطراف حدود 340 متر است و ارتفاع آن از سطح دریا حدود 1950 متر است. 
از دیگر جاذبه های طبیعی گردگشری در استان لرستان می توان به فهرست زیر اشاره کرد:
  • آبشار دره گرم 
    گلدشت بروجرد
    چشمه سراب کرتول
    طبیعت باشکوه کوهستان قارون دورود
    آبشارهای اشترانکوه
    غار وقت ساعت، پدیده‌ نادر طبیعت
    دره شیرز
    دریاچه کیو
    مناره آجری
    پل شاپوری
    سنگ نوشته
    گرداب سنگی
    حمام تاریخی گپ
    مقبره باباطاهر
    مقبره شجاع الدین خورشید
    پل آجری
    کاروانسرای گوشه شهنشاه
    آسیاب گبری
    رصد خانه کاسین لرستان
    قلعه باجول
    کوه تمندر
    قالی کوه
    آبشار دره اسپر
    کوه پریز
    آبشار عزیزآباد
    آبشار حشوید
    غارمردگان
    سراب چمنار
    تالاب ازگن
    روستای ونایی
    پارک سماور
    تنگه گپرگه
    پل گاو میشان
    مقبره حیات الغیب
    چشمه شفا
    نقوش صخره‌ای هومیان


دیدنی های اطراف لرستان

در اطراف شهر لرستان و استان لرستان نیز جاذبه‌های زیادی برای بازدید وجود دارد. به عنوان مثال:
تپه‌های هخامنشی گنبدکاووس: این تپه‌ها در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی لرستان و در محله گنبدکاووس واقع شده‌اند و دارای آثار باستانی هخامنشی هستند.
آبشار شیرین‌آباد: این آبشار در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر لرستان واقع شده است و با زیبایی و پوشش جنگلی خود، جاذبه‌ی طبیعی محبوبی برای گردشگران است.
کلاته سلیمان: این بقعه مذهبی در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر لرستان واقع شده و مربوط به دوره صفویه است. این بنا شامل بنای اصلی، دیوارهای حصاری، برج‌ها و بنای کوچک دیگری است.
قلعه‌ی کاروانسرای زرینه: این قلعه در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی لرستان و در مسیر جاده‌ی کرمانشاه به اهواز واقع شده است. این قلعه در دوره‌ی صفویه به عنوان کاروانسرایی برای مسافرانی که از این مسیر عبور می‌کردند، ساخته شده است.
آبشار چهل چشمه: این آبشار در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر لرستان و در منطقه‌ی کوهستانی طبس واقع شده است. این آبشار با بیش از ۴۰ شعاع آبشاری، یکی از بزرگترین آبشارهای ایران است.



انتهای خبر/ 
https://armanekerman.ir/vdcaaen6049ne61.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

ناشناس
سلام عجیبه لرستان به این زیبایی و قشنگی چرا آنطور که باید گردشگر نداره واقعا جای بسی تعجبه البته طبیعتش خیلی زیباست به نظرم روابط عمومی شون خیلی خیلی ضعیفه و خیلی میلنگه باید در این مورد آموزش ببینند که چگونه روابط عمومی خوبی داشته باشند .
من واقعا متاسفم که لرستانی هاچرابه این مسئله اهمیت نمیدن.
آخرین عناوین